Romania a intrat in UE, dar, din saritura, o bucata din ea s-a rupt si a picat prin Africa. Asta e senzatia pe care o ai daca vezi stirile despre vama din Giurgiu. Acolo, de doua zile, diverse taxe de trecere a frontierei dispar si apar ca intr-un joc de alba-neagra.

Dupa ce, sambata, o taxa de tranzit a fost desfiintata, duminica dimineata a reaparut, iar spre seara s-a metamorfozat intr-o taxa ecologica pentru masinile non-UE, autoritatile mai au putin si ii vor taxa pe soferii innebuniti dupa principiul "asta are, asta n-are, asta-i aia marcatoare".

Explicatia balamucului, care n-a incetat nici dupa telefonul "de lamurire" de sambata al presedintelui Basescu, e simpla: taxa de tranzit a Giurgiului nu e o taxa locala, ci un smen local.

Municipiul de pe Dunare pur si simplu si-a extins intravilanul cu 400 de metri ca sa fie "tranzitat" de drumul dinspre vama. Primaria Giurgiu a capusat vama procedand exact ca unii smecheri tuciurii de prin Bucuresti care iti "ofera" contra cost un loc de parcare pe trotuar. Asa au intrat, ani de zile, miliarde peste miliarde la bugetul local.

Avand in vedere ca cei care plateau birul de trecere nu primeau chitante fiscale, e foarte probabil ca o parte din ce se colecta sa se transforme in bani negri, mai ales ca numarul masinilor taxate nu e egal cu cel al celor intrate in vama.

Si la banii incasati cat de cat cu acte s-au descoperit gauri, Curtea de Conturi a inceput o ancheta, dar merge greu, pentru ca arhiva primariei a luat foc in mod oportun. Dupa 1 ianuarie 2007, a aparut o mica problema in zona. Romania trebuie sa aplice niste norme europene care prevad desfiintarea taxelor intre tarile membre.

Dar un astfel de sistem, care facea fericita multa lume de prin partea locului, moare greu, mai ales ca exista adevarate traditii in domeniu. Multi tiristi care tranzitau Giurgiul erau obisnuiti sa treaca pe la Muca. "La Muca" nu era un restaurant, ci o vama particulara cu acte in regula, care a fost desfiintata de Bucuresti cu mari eforturi si dupa nenumarate scandaluri de contrabanda.

Acum, probabil ca Lucian Iliescu, primarul de Giurgiu, a ajuns la concluzia ca el n-a semnat nimic cu Uniunea Europeana si a dat inainte cu taxa.

Din pacate, vina pentru aceasta situatie absurda o poarta atat edilul, cat si Guvernul, care l-a lasat de capul lui. In principiu, autoritatile locale pot pune ce taxe vor si pot administra domeniul public cum se pricep mai bine pentru a sluji interesele comunitatii respective.

In Valea Jiului s-a incercat chiar impunerea unui impozit pe pestii din acvariu care era OK, daca era acceptat de localnici. Dar niciodata interesul unei comunitati locale nu va trece inaintea interesului statului. In Romania, exista destui primari originali, ca sa nu le zicem altfel, care, ajutati de masini de vot locale, au incercat sa aplice hotarari aberante ce ii afecteaza pe toti romanii.

De exemplu, pe langa Poiana Mare din Dolj, zona cunoscuta pentru spitalul ei de nebuni, un primar a pus o bariera pe drumul national, pe motiv ca trece pe la el prin comuna. In Bechet se aplica o taxa "de tranzitare" a portului. Deocamdata, tot e bine ca giurgiuvenii sau cei din Bechet nu s-au apucat sa bata si moneda. Odata cu intrarea in UE, autonomia locala va spori in mod simtitor.

Dar aceasta autonomie trebuie aplicata intr-un cadru legislativ precis, atent supravegheat de Guvern, ca de-aia avem un stat national si unitar. Altfel, daca diversi baroni locali sunt lasati sa faca ce vor, vom avea doar un teritoriu cu sute de regate sau republici autonome, de tipul Giurgiului. Dar asta inseamna ca n-am intrat in Uniunea Europeana, ci direct in Evul Mediu.