Tot mai multi romani sunt tentati sa deschida o afacere in Uniunea Europeana dupa ianuarie 2007, desi putini stiu cu adevarat ce implica o astfel de aventura.

Asa cum arata precedentul tarilor din ultimul val de aderare, mirajul Europei ar putea atrage multi romani in aventura cautarii unui trai mai bun. Cei mai multi isi vor cauta slujbe, dar cei mai indrazneti vor incerca sa demareze o afacere proprie, fascinati de mirajul unei legislatii stabile, de birocratia mult mai mica si de buzunarele burdusite ale europenilor.

Riscul de a esua exista insa si piedicile nu sunt putine. Din fericire, romani traiesc de mult in toate tarile Uniunii. Si nu toti culeg capsuni. Unii dintre ei au afaceri, chiar prospere, in ciuda competitiei de pe piata europeana, iar experienta lor spune ca succesul este asigurat daca esti bine informat si pui osul la treaba.

Pentru ca cele mai bune marturii sunt experientele individuale, "Banii Nostri" a stat de vorba cu cinci romani care au castigat pariul cu piata europeana. Desi si-au deschis afaceri in tari foarte diferite ca legislatie si cultura, pentru toti, demararea afacerii a venit natural dupa ce au trait acolo mai multi ani, si-au gasit slujbe si au prins putin cheag.

La problemele cu care s-au confruntat majoritatea celor care au trecut prin experienta unei afaceri in UE, fiecare s-a adaptat cum a putut. Exista optiunea apelarii, cel putin la inceput, la avocati si firme specializate care se ocupa de toate aspectele pornind de la infiintarea companiilor si contabilitate pana la state de plata.

Externalizarea acestor procese complicate este o modalitate avantajoasa de a evita o multime de capcane, spune Ozana Giusca, director al Bridge Europe Consulting Ltd. Cu toate acestea, nimic nu valoreaza cat pregatirea pasului printr-un plan de afaceri viabil, bazat pe intelegerea pietei si legislatiei. Cunoasterea limbii este un alt mare avantaj.

Si, cum au spus cam toti romanii intervievati, "sa nu se astepte nimeni sa deschida o afacere azi si intr-un an e un om realizat".

Ideea potrivita la momentul si locul potrivit

Petronel Bigioi este dovada vie a faptului ca o idee buna, multa pricepere si putin noroc pot fi suficiente pentru a avea succes. Aflat in Irlanda la studii, s-a asociat cu unul dintre profesorii sai si impreuna au fondat, in 1998, o firma de IT care s-a autofinantat.

Au gasit un domeniu de nisa, acum larg raspandit, dar pe atunci in plina expansiune: aplicatiile software in domeniul fotografiei digitale. S-au concentrat pe el.

Singura investitie necesara au fost calculatoarele proprii. Pe masura ce executau contracte si castigau bani, au investit in echipament mai performant si au angajat colaboratori. Bigioi se ocupa de partea tehnica, lasand toata partea administrativa si relatia cu autoritatile pe seama partenerului sau.

Un an mai tarziu, firma ajunsese un jucator suficient de semnificativ pe piata irlandeza incat sa devina o tinta de achizitie interesanta. Unul dintre liderii mondiali in domeniul tehnologiei foto digitale, compania americana FotoNation, le-a facut o oferta, iar ei au acceptat-o.

Acum, la 32 de ani, Bigioi este director tehnic adjunct la nivel de corporatie si a ramas unul dintre actionarii semnificativi. Modest, Bigioi spune ca secretul succesului sau este seriozitatea si efortul de a livra comenzile conform asteptarilor clientilor.

Pretul succesului: opt luni de birocratie

Nu toate afacerile romanilor din Europa au demarat usor. Miruna si Adrian Dumitrescu au un magazin cu produse romanesti, dar la Londra. In cazul lor, birocratia a fost un obstacol la fiecare pas, de la inchirierea spatiului pana la obtinerea licentei de comert cu alcool. Desi au angajat un avocat sa-i ajute sa demareze afacerea, obtinerea licentei si procedurile de inchiriere au durat opt luni.

Apoi au mai fost nevoiti sa se supuna unui interogatoriu al politiei, sa obtina nenumarate aprobari de la consiliul local si de la pompieri, sa se inscrie la un curs de trei zile al autoritatilor locale, urmat de examen, dupa care au mai fost audiati si de tribunal. In cele din urma, strangand din dinti si respectand sfaturile avocatilor, sotii Dumitrescu si-au vazut firma infiintata legal.

Magazinul "La Dumitrescu" si-a inceput activitatea vanzand mezeluri, muraturi, dulciuri, condimente, vinuri si bere importate din Romania. Mititeii, in mod special, sunt la mare cautare, pentru ca "romanii fac gratar la Londra chiar si cand ploua", spune Miruna Dumitrescu.

Dupa doi ani si o investitie de aproape 30.000 de lire sterline, succesul pe care-l au printre romanii din Londra i-a facut pe sotii Dumitrescu sa ajunga la concluzia ca efortul lor a meritat.

Concurentul instalatorului polonez

Experienta lui Gelu Muresan, proprietarul unei firme de constructii in capitala britanica, a demonstrat o data in plus cat e de important intr-o piata concurentiala sa oferi un avantaj care sa faca diferenta. Asa cum marturiseste singur, nu si-a infiintat firma atat din spirit antreprenorial, cat pentru ca era una dintre variantele prin care putea obtine viza de rezident.

Fara slujba, pentru ca nu putea sa faca cerere de viza in calitate de angajat, s-a gandit sa o faca din cea de mic intreprinzator. Si, pentru ca se pricepea la gradinarit si pavat curti, si-a cumparat o duba si scule si s-a lansat in afaceri.

Cea mai mare problema a fost concurenta acerba a competitorilor, cel mai adesea polonezi, care practicau tarife asemanatoare. Ca sa-si faca un renume, s-a straduit sa lucreze mai bine si mai ieftin decat competitia.

Integral in Banii Nostrii