Piata auto s-a blocat pina la scaderea taxei

preluare Cotidianul

„Este clar, cuantumul taxei este prea mare. Excesiv as putea spune“, a declarat Sulfina Barbu, ministrul Mediului. „Daca oficialii Comisiei apreciaza ca taxa este discriminatorie, prin nivelul final prea ridicat, acest lucru va fi rezolvat“, a precizat Sulfina Barbu.

Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, si cel al Mediului, Sulfina Barbu, s-au intilnit ieri pentru a se decide daca schimba sau nu legislatia legata de taxa de prima inmatriculare auto. Surse guvernamentale spun ca dupa unele discutii cu Bruxelles-ul, autoritatile romane au acceptat doar sa modifice modul de calcul al taxei de inmatriculare.

Este legala, dar nu morala

Comisarul european pentru Taxe si Vami, Kovacs Laszlo, a apreciat ieri ca taxa de prima inmatriculare este, in sine, legala, dar ca modul de calcul este discriminatoriu. El a precizat ca o taxa similara exista in 16 state membre ale UE.

Linda Vatenaite, jurist in cadrul Directiei de control pentru aplicarea legislatiei europene, a declarat in cursul zilei de ieri ca Uniunea nu va declansa o procedura de sanctionare a Romaniei daca legislatia romaneasca va fi modificata. Europenii sustin ca taxa de inmatriculare ar avantaja masina Dacia.

Mare atentie la anul de fabricatie

Schimbarea modului de calcul ar trebui sa intervina si ca urmare a unei nedreptati tehnice. Aplicind modul de calcul al taxei din Codul fiscal, se poate constata ca pentru o masina echipata, de exemplu, Euro 3, mai veche de sase ani, se plateste o taxa mai mica decit pentru o masina, de aceeasi capacitate, cu acelasi standard de poluare, insa mult mai noua.

Caz concret: un Audi A4, de 1.900 cmc, Euro 3, din 2000, va avea o taxa de 1.631 de euro. Pentru aceeasi masina, dar fabricata in 2003, se va plati o taxa de 1.782.

Standardul Euro 3 a fost legiferat in 1999. El a intrat in vigoare efectiv in 2000 si a functionat pina in 2005.

La celelalte standarde, lucrurile merg firesc. Taxa se mareste pe masura ce vechimea creste.

Cotidianul.

"Este clar, cuantumul taxei de prima inmatriculare este prea mare. Excesiv, as spune"

preluare Gandul

"Este clar, cuantumul este prea mare. Excesiv, as spune. Deja, taxa iese din logica pentru care a fost propusa. Am gandit-o initial ca pe un stimulent pentru oameni in a-si cumpara masini cat mai bune si mai putin poluante. Principiul nostru era simplu: daca iei o masina de 3000 de euro, mai platesti vreo 2000 taxe, asa ca mai bine ia-ti una de cinci mii si mai platesti doar cateva sute.

Noi am participat doar la inceputul discutiilor legate de taxa pe care noi am propus-o, apoi problema a ramas in sarcina Ministerului Finantelor.

Din punct de vedere al protectiei mediului, taxa este perfect justificata si nu avem de gand sa renuntam la ea. Daca partenerii nostri europeni spun ca este perfectibila, identificam problema si o rezolvam, pentru a alinia si aceasta taxa la cerintele europene.

Sulfina Barbu spune ca, dupa consultarile de ieri cu ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, va fi luata o decizie privind modul in care taxa va fi aliniata la cerintele europene.

De cealalta parte, din cauza incalcarii Articolului 90 din Tratatul de aderare la UE, Executivul european a demarat o ancheta interna privind legalitatea introducerii de catre Romania a taxei de prima inmatriculare, aflata in neconcordanta cu legile Uniunii Europene.

Linda Vatenaite, jurist la Directia de Control pentru aplicarea legislatiei europene din cadrul Comisiei Europene, a declarat ca procedura nu va fi declansata daca legislatia romaneasca va fi modificata.

La randul sau, Kovacs Laszlo, comisar european pentru taxe si vami, a apreciat ca taxa de prima inmatriculare instituita de Romania este neconforma cu normele Uniunii Europene, devenind discriminatorie prin insasi formula de calcul in functie de anumiti parametri, desi este in sine legala.

Gandul.