Ca urmare a scandaluri iscate de nivelul taxei de prima inmatriculare, cei doi ministri direct responsabili, Sulfina Barbu si Sebastian Vladescu, au organizat o conferinta de presa in dorinta de a explica motivele pentru care in Romania aceasta taxa are un nivel mult superior celorlalte state europene.

Concluzii? Taxa de prima inmatriculare auto ramane in vigoare la acelasi nivel stipulat in Codul Fiscal, nimeni nu stie cand se va modifica nivelul ei, si nici macar cuantumul cu care va fi modificata.

Ministrul Finantelor si cel al Mediului au sustinut ca principala motivatie a acestei taxe o reprezinta protectia mediului si sanatatea romanilor, cetateni europeni de acum.

Sulfina Barbu a declarat ca daca Romania ar fi invadata de masini second-hand intregul efort depus de guvern cu “programul rabla” ar fi apa de ploaie.

Au fost evidentiate maretele realizari ale acestui program, responsabil de innoirea parcului auto national cu aproape 30.000 de autovehicule.

Foarte ecologist, dar taxa cand se va reduce?

Intrebat daca se poate vorbi despre o eventuala reducere a acestei taxe, Sebastian Vladescu nu a putut oferi decat un termen aproximatix: cateva saptamani. Pana atunci, taxa ramane in vigoare si toate inmatricularile, atatea cate se mai fac, va trebui sa respecte modelul de calcul.

Cei doi oficiali au tinut sa precizeze ca autoritatile europene nu au demarat inca procedurile oficiale impotriva Romaniei, ministrul Finantelor Publice tinand sa precizeze ca Guvernului nu ii este frica de deciziile Comisiei.

“Nu e o masura de protectie a producatorilor interni”

Vladescu a tinut sa precizeze ca taxa de prima inmatriculare are o motivatie strict ecologica, Ministerul Finantelor nefiind partizan cu producatorii interni sau cu importatorii de automobile noi.

Ministrul Finantelor a vrut sa elimine orice suspiciune legata de posibilele influente ale lui Calin Popescu Tariceanu, care in calitatea sa de presedinte onorific al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto at fi direct avantajat de existenta acestei taxe.

Sulfina Barbu a dat exemplul altor state membre UE care au taxe asemanatoare. Conform ministrului Mediului, numai 16 state au in Codul Fiscal o astfel de taxa.

Taxa controversata

Taxa pentru prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie, odata cu noul Cod Fiscal. Ea este aplicabila atat masinilor noi, cat si celor second-hand. Practicata de stat ca o masura antipoluare, taxa pentru prima inmatriculare este in realitate o masura care urmareste avantajarea producatorilor autohtoni de automobile, precum si a importatorilor de masini noi.