Aparatul radar, "arma secreta" a Politiei Rutiere, a devenit de mult timp instrumentul care aduce la buget sume consistente. Amenzile curg garla, in conditiile in care depasirea cu doar 10 km/h a vitezei legale se sanctioneaza, conform prevederilor noului Cod Rutier, cu doua puncte de penalizare si amenda.

Dar, inainte de a semna procesul verbal, soferii trebuie sa stie ca functionarea aparatelor radar se face doar in anumite conditii si numai cu respectarea unor norme stabilite de catre Biroul Roman de Metrologie Legala (BRML). Astfel, asa cum se specifica in Norma din 23.11.2005 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr.

1102 bis din 07.12.2005, masuratorile efectuate cu ajutorul aparatelor radar nu pot constitui probe daca au fost facute in conditii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna. De asemenea, daca a fost folosit pentru inregistrare un aparat radar stationar montat pe un autoturism in miscare sau daca in raza aparatului se deplaseaza simultan mai multe autovechicule, masuratorile nu pot constitui probe.

In norma de metrologie legala se mai arata ca aparatul radar poate fi pus in functiune doar de personal calificat si trebuie sa fie insotit de un ceritificat care sa ateste omologarea de catre BRML. In alta ordine de idei, aparatele radar sunt mijloace de masurare care, pe baza aplicarii efectului Doppler in domeniul microundelor, masoara si afiseaza viteza de deplasare a autoturismelor.

Astfel, pentru efectuarea calcului se foloseste formula f (i) cos alfa, formula pe care nu ne indoim ca politistii de la "rutiera" o stapanesc la perfectie.

Trebuie mentionat faptul ca radarele, fie ele mobile sau stationare, au erori maxime tolerate, iar in cazul celor mobile este necesara montarea unui circuit capabil sa realizeze diferentierea dintre viteza proprie si cea de de deplasare a autovehicului vizat. De asemenea, aparatele radar trebuie sa fie prevazute cu o eticheta pe care trebuie trecut producatorul, tipul si seria de fabricatie.

Aparatele pot fi utilizate legal doar daca au fost verificate metrologic, au fost marcate si sigilate si sunt insotite de buletine de verificare. Mai mult, din echipajul de politie trebuie sa faca parte un operator autorizat.

Atentie - aceste informatii sunt publice si le puteti solicita agentilor de politie! Orice neregula descoperita in actele care insotesc aparatele radar poate fi folosita pentru contestarea amenzii.

Aplicarea prevederilor noului Cod Rutier a lasat deja fara permis cateva sute de soferi si a scos din buzunarele altor cateva mii de conducatori auto sume consistente de bani. Pe langa plata efectiva a amenzilor, soferii s-au ales si cu puncte de penalizare, care prin cumulare pot conduce la suspendarea permisului auto.

Cum cele mai multe amenzi se aplica soferilor care depasesc viteza legala, noul Cod Rutier lasa libertatea politistilor sa penalizeze aproape tot ce "misca" pe drumurile publice. Doar ca, pe langa stabilirea criteriilor de acordare a unui avertisment, in actul legislativ sunt prevazute noi norme care trebuie respectate.

Astfel, in cazul de fata, depasirea vitezei maxime admise pe un anumit sector de drum pentru categoria din care face parte autovehicolul trebuie constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic.

Doar radare omologate

Biroul Roman de Metrologie Legala (BRML) este institutia care trebuie sa verifice si sa omologheze aparatele pentru masurarea vitezei de circulatie a autovehiculelor, denumite in limbaj de specialitate cinomometre si cunoscute publicului sub denumirea de radar.

Autoritatea BRML privind competentele pentru verificarea si omologarea aparatelor radar folosite de Politia Rutiera este stabilita de Norma din 23.11.2005 publicata in "Monitorul Oficia", Partea I nr1102bis din 07.12.2005.

Astfel, asa cum se arata la articolul 1.1 din Norma in baza careia BRML are atributii de omologare si verificare, institutia va stabili criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca "atat cinomometrele care functioneaza in regim stationar, cat si la cinomometrele care functioneaza atat in regim stationar, cat si in regim de deplasare a autovehicului pe care sunt amplasate".

Ce trebuie sa stim

Politie Rutiera are in dotare radare mobile si radare fixe. In cazul radarelor mobile, autoturismul pe care este amplasat trebuie sa fie echipat cu un dispozitiv specializat, care sa poata masura viteza proprie de deplasare.

Radarele fixe trebuie amplasate astfel incat sa se evite pozitionarea lor in aproprierea surselor puternice de radiatii electromagnetice ( emitatoare radio sau de televiziune, linii electrice de inalte tensiune, etc).

Integral in Curentul