La inceputul semestrului doi al lui 2007 se vor lansa primele cereri de proiecte pentru finantare din fondurile structurale. Pana la aceasta data se vor desfasura procedurile de aprobare ale Programelor Operationale Sectoriale si a Cadrului Strategic National de Referinta.

Pana la sfarsitul lui ianuarie Romania va transmite Comisiei spre aprobare Cadrul Strategic National de Referinta si Programele Operationale care definesc managementul fondurilor structurale. Programele operationale au fost pregatite inca din 2006, iar autoritatile romane s-au consultat in elaborarea lor cu Comisia Europeana.

Dupa ce a dobandit statutul de membru al Uniunii Europene Romania poate trimite Programele pentru aprobarea Comisiei.

Comisia are maxim patru luni, conform regulamentelor europene, pentru a derula procedurile de analiza si aprobare a Programelor operationale. Nu este obligatoriu ca Programele operationale sa fie aprobate simultan, durata procedurilor depinzand de negocierile desfasurate intre Comisie si autoritatile romane, precum si de calitatea programului si de complexitatea sa.

In termen de o luna de la aprobarea programelor operationale Comisia va vira din Fondurile structurale (Fondul European de Dezvoltare Regionala-FEDR, Fondul Social European-FSE, Fondul de Coeziune-FC) in Fondul National al Romaniei prima transa de bani. Aceasta este in valoare de adica 22,5% din contributia comunitara la fiecare Program operational.

Banii sunt destinati prefinantarii si ajung la beneficiari in momentul in care acestia semneaza contract de achizitie publica.

Pana la inceputul semestrului doi al lui 2007 cand se vor lansa cererile de proiecte vor fi pregatite si Ghidurile Solicitantului pentru fiecare Program Operational. Aceste ghiduri vor fi elaborate de fiecare Autoritate de Management.

Dupa luna aprilie cererile de proiecte isi vor urma cursul normal: beneficiarii vor depune cererile de finantare, proiectele vor fi analizate si apoi selectate si aprobate, se vor semna contractele de finantare cu beneficiarii selectati si apoi implementarea propriu-zisa a proiectelor.

Fonduri structurale si de coeziune - „Recapitulare”

Fondurile Structurale si de Coeziune (FSC) sunt a doua investitie ca pondere din bugetul Uniunii Europene. Pentru anul 2007 proiectul de buget al Comisiei Europene aloca o pondere mai mare obiectivelor coeziune economica si sociala si cresterea competitivitatii economice (43%) decat sectorului agricultura (34%) care a fost cea mai mare investitie din bugetul UE o lunga perioada de timp.

Anul trecut bugetul Uniunii a fost impartit in 39% pentru competitivitatea economica si coeziune versus 36% pentru agricultura.

FSC sunt instrumentele financiare prin care Uniunea Europeana actioneaza pentru eliminarea disparitatilor economice si sociale intre regiuni, in scopul realizarii coeziunii economice si sociale.

Fondurile Structurale cuprind:

- Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), care sustine dezvoltarea economica durabila la nivel regional si local prin mobilizarea capacitatilor locale si diversificarea structurilor economice in domenii precum cercetare si dezvoltare tehnologica, inovare si antreprenoriat, societatea informationala, IMM-uri, protectia mediului, turism, energie;

- Fondul Social European (FSE), fond care contribuie la sporirea adaptabilitatii fortei de munca si a intreprinderilor, cresterea accesului pe piata fortei de munca, prevenirea somajului, prelungirea vietii active si cresterea gradului de participare pe piata muncii a femeilor si imigrantilor, sprijinirea incluziunii sociale a persoanelor dezavantajate si combaterea discriminarii.

Prin Fondul de Coeziune se finanteaza proiecte in domeniul protectiei mediului si retelelor de transport transeuropene, proiecte in domeniul dezvoltarii durabile precum si proiecte care vizeaza imbunatatirea managementului traficului aerian si rutier, modernizarea transportului urban, dezvoltarea si modernizarea transportului multimodal.

Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala-FEADR si Fondul European pentru Pescuit-FEP, desi functioneaza intr-un sistem similar fondurilor structurale, nu fac parte din aceasta categorie. Aceste fonduri vor fi gestionate in Romania de Ministerul Agriculturii.

Separat, pentru sectorul agricol, UE va acorda sprijin si prin intermediul platilor directe si al masurilor de piata, acestea avand insa scopuri si mecanisme de derulare diferite de FEADR si FEP.

Toate cele 5 instrumente sus-mentionate finanteaza proiecte de dezvoltare, similare celor finantate in perioada de pre-aderare de Phare, ISPA si SAPARD, dar avand evident o anvergura financiara mult mai mare.

Fondurile structurale sunt diferite fata de cele pre-aderare. In primul rand, responsabilitatea pentru managementul lor revine 100% autoritatilor romane, in timp ce la Phare, ISPA, SAPARD Comisia Europeana avea un rol preponderent.

Integral in EurActiv.ro