Sunt aspectuoase, frumos ambalate si mai ales inteligent si agresiv promovate. Sunt considerate responsabile de aparitia obezitatii la varste fragede si de maladii cardiovasculare. Sunt produsele de tip fast-food. Campaniile derulate in scoli de McDonald's i-au scos insa din sarite pe sute de parinti clujeni, nemultumiti de faptul ca "promoveaza mancarea de tip junk-food".

Initiativa parintilor a fost preluata de deputatul independent Mircia Giurgiu, care a initiat un proiect de lege impotriva acestor campanii publicitare in scoli.

La sfarsitul lunii octombrie, cotidianul Buna Ziua, Ardeal demonstra modul in care McDonalds a inceput sa-si promoveze produsele, intr-un mod agresiv, in scolile clujene.

La scurt timp, deputatul Mircia Giurgiu a decis sa promoveze un proiect de lege care sa interzica acest tip de campanii publicitare.

„Am decis sa sprijinim peste 400 de parinti care au strans semnaturi si sunt nemultumiti de companiile de fast-food care isi promoveza in scoli produsele. Lucram la un proiect de lege care sa interzica promovarea in gradinite, scoli si licee a produselor fast-food care sunt nesanatoase si nocive pentru sanatatea copiilor”, a declarat Giurgiu pentru HotNews.ro.

Acesta a precizat ca singura modalitate in care o astfel de campanie s-ar putea desfasura ar fi ca produsele comercializate sa nu fie nocive pentru sanatate copiilor.

„Ne consultam in prezent si cu nutritionisti si pana la 1 februarie initiativa legislativa va fi depusa la Camera Deputatilor”, a mai adaugat Giurgiu.

Unul dintre parintii care au initiat acest protest, Mihaela Ignat, a declarat pentru HotNews.ro ca reprezentantii McDonalds au venit in scoli cu pachete pe care copiii erau invitati sa le cumpere.

[c:1:d]„Nu vrem sa aruncam cu piatra in ei, dar este vorba de santatea copiilor nostri. In afara de campionatele de baschet si volei pe care le-au desfasurat in scoli a doua zi, firma a venit cu pachetele cu diferite produse pe care copii erau invitati sa le cumpere.

Un copil nu are putere de discernamant si nu este corect sa faci o campanie publicitara in scoli cu produse nu tocmai sanataose”, a declarat Mihaela Ignat.

Solicitati de HotNews.ro sa-si precizeze punctul de vedere fata de aceste campanii publicitare, reprezentantii biroului de presa al Ministerului Educatiei au declarat ca la nivel local scolile beneficiaza de autonomie decizionala.

„Ministerul Educatiei nu are niste reguli clare privind natura acestor parteneriate. Insa va pot spune ca nu vom fi niciodata de acord ca o revista cu caracter sexual sa faca un astfel de parteneriat”, a declarat un oficial al ministerului.

Acesta a mai adaugat ca la nivel european exista actiuni menite sa protejeze sanatatea copiilor.

„In Estonia, in cursul anului 2006 a fost adoptat o lege care interzice vanzarea produselor Coca-Cola si Pepsi in scoli si in apropierea scolilor, in ciuda lobby-ului agresiv facut de Madeleine Albright in favoarea acestor doua companii”.

Contactat de redactorii HotNews, Marian Banu, inspectorul de imagine la Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), a precizat ca nivelul capitalei nu au existat actiuni de acest tip, considerand totodata ca acest tip de campanii „au ceva dubios in spate”.

O atitudine rezervata a avut si Mihaela Salagean, din cadrul Inspectoratului Scolar Cluj, care a declarat ca in lipsa unei legislatii adecvate, acest tip de actiuni ar trebui sa aiba acordul directorilor scolii, al inspectortului si mai ales al parintilor.

„Actiunile din scolile clujene nu sunt menite sa promoveze produsele McDonalds”

Contactati de HotNews.ro, oficialii McDonalds au declarat ca respecta in totalitate legislatia si normele de conduita in afaceri.

Cristian Savu, director de comunicare in cadrul companiei, a precizat ca ceea ce s-a petrecut in scolile clujene „nu este in nici un caz o campanie publicitara sau o actiune de promovare a produselor oferite de companie.

„Singurele actiuni pe care le derulam in unitatile de invatamant sunt cele cele menite a promova o viata activa si echilibra in randul copiilor (fara a face niciun fel de referire la produsele sau promotiile noastre). Aceste actiuni se refera la evenimentele sportive ce acopera discipline diverse: cros, tenis, fotbal, baschet, role etc.

Niciodata compania noastra nu a conditionat participarea copiilor la anumite evenimente sportive, culturale sau de divertisment organizate de catre noi de achizitionarea de produse McDonald's", a mai adaugat Savu.

Acesta a refuzat totusi sa detalieze modul in care sunt organizate aceste campanii, judetele in care se desfasoara si, mai ales, natura parteneriatului pe care il au cu scolile.

Un bucatar a revolutionat alimentatia din scolile britanice

Jamie Oliver, un cunoscut proprietar de restaurante in Marea Britanie si gazda unei emisiuni TV extrem de populare, a reusit dupa o lupta indelungata sa lanseze un proiect pilot, proiect menit sa imbunatateasca alimentatia din scoli.

Jamie Oliver a lansat un program care sa lupte impotriva modului in care erau concepute mesele acordate in scoli: foarte multe alimente pline de chimicale, o cantitate foarte mare de produse prajite si lipsa aproape totala a legumelor si fructelor.

Dupa o campanie de presa desfasurata de-a lungul mai multor luni si o petitie semnata de mai mult de 300.000 de parinti britanici, Jamie a reusit sa obtina de la Guvernul de la Londra fonduri de peste 280 de milioane de lire sterline pentru ca standardul alimentatiei in scoli sa fie ridicat.