Prin tot ceea ce a facut in ultima perioada, ministrul educatiei si cercetarii, Mihail Hardau, a reusit sa isterizeze pe toata lumea, de la mic la mare. Dupa ce a jignit bucurestenii spunand despre acestia ca sunt puturosi si nesimtiti, Hardau vine in fiecare moment cu idei dintre cele mai contestate.

Dupa ce anul trecut o persoana a venit in ministerul pe care-l patroneaza si a luat subiectele pentru testele nationale, fara sa faca mare lucru, ministrul Hardau surprinde cand spune ca sistemul este viciat. S-a rezumat la a face declaratii bombastice si a acuza presa ca il lucreaza pe la spate.

Poate are dreptate ministrul cand spune ca sistemul este viciat, dar asta se intampla tocmai datorita lui care are o viziune alambicata despre reforma in educatie. Examenele nationale sunt doar un exemplu al degringoladei care a cuprins invatamantul autohton. Anul acesta, ministrul Hardau a bulversat si mai tare sistemul anuntand ca vrea sa modifice si legea din invatamantul universitar.

Acelasi ministru a venit cu o idee "geniala" prin care ii va incuraja foarte mult pe cei care sunt in stare sa toceasca niste rezultate fara a le asimila. Spre exemplu, ce va face un elev care ar vrea sa dea bacul la Limba Latina proba scrisa, deoarece pentru aceasta materie Hardau nu a afisat subiecte pe internet.

Unii ar putea sa il acuze in acest fel de discriminare, dar oricum Hardau isi vede in continuare de treaba, cumparand masini din banul public dar si aparate digitale costisitoare. Cu sau fara toate astea, elevii se pot pune deja pe tocit grilele pentru examenele nationale din acest an.

Imi amintesc cum anul trecut oficialii Ministerului Educatiei si Cercetarii au vrut neaparat sa sacrifice pe cineva pentru ca "rasuflasera" unele subiecte la examenele din vara (teste nationale si bacalaureat). Atunci a fost sacrificata o fosta profesoara de chimie din Constanta care, atata vreme cat a stat in minister, incercase sa isi faca treaba.

Insa nimeni nu a vorbit atunci si nu o face nici acum, ca este vorba in realitate de un sistem bolnav, iar evaluarea cunostintelor pe tot parcursul procesului de invatamant este viciata nu doar de coruptie pana la cel mai inalt nivel, ci si de defectiuni de conceptie a modalitatilor de examinare, apreciere si testare, inclusiv ale criteriilor de admitere.

La momentul cu pricina, mai-marele Ministerului Educatiei si Cercetarii a gandit ca, daca va demite un secretar de stat, va rezolva lucrurile, precum si criza majora in care pare a se afla invatamantul romanesc. Atata vreme cat nu se concep proceduri care sa elimine subiectivismul, nu se va produce o indreptare a lucrurilor.

Mai nou, ministrul Mihail Hardau (foto 1) a mai scos pe piata o mare grozavie, prin care crede el ca va rezolva tot ce i-a mai ramas in ultima parte a mandatului. A decis publicarea pe Internet a subiectelor examenelor nationale pentru 2007 - testele nationale si examenele de bacalaureat.

Au fost elaborate 12 mii de subiecte pentru bacalaureat, cate 100 de variante pentru fiecare disciplina de examen. Pentru testele nationale, numarul acestora este de 500, cate 100 de subiecte pentru fiecare materie. Aceasta chestiune se pare ca le convine unora, insa exista si foarte multe voci critice.

Una peste alta, din aceasta mare gogomanie castiga o parte a dascalilor, parintii si copiii lor mediocri. Doar societatea, in ansamblul ei, pierde si, odata cu ea, generatiile viitoare. Din pacate, sistemul de invatamant are numeroase puncte vulnerabile.

Costurile pentru elaborarea, editarea si corectarea subiectelor examenelor nationale pentru 2007 - testele nationale si examenele de bacalaureat, au atins nivelul de aproximativ 5 miliarde de lei. Din aceasta suma, 156.416 lei au reprezentat cheltuielile de personal din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, acelasi ca si anul trecut, cand spuneam ca subiectele au "rasuflat".

Astfel SNEE, in colaborare cu 896 de cadre didactice, a elaborat 12.200 variante de subiecte. Salariile pentru expertii angajati permanent in cadrul SNEE au fost de100.884 de lei, salariile pentru sapte experti nou angajati au fost de 25.221 de lei si 30.411 lei au fost cheltuiti pentru ore suplimentare.

Pe langa angajatii SNEE, la elaborarea subiectelor au mai colaborat 896 de cadre didactice, care insa nu au primit inca acesti bani. Profesorii colaboratori au primit 9 lei pe ora, iar fondurile au fost alocate din bugetul Ministerului Educatiei.

Opinii

O parte a profesorilor constanteni se bucura ca Ministerul Educatiei a publicat subiectele de bacalaureat pe Internet si afirma ca se asteapta la rezultate mai bune la examenele din acest an. Acestia considera ca publicarea subiectelor este un inceput foarte bun pentru reforma sistemului de invatamant si spun ca primul efect este disparitia suspiciunilor de mita si trafic cu subiectele.

Pe de alta parte, ei afirma ca elevilor le este mult mai usor sa se concentreze asupra unor aspecte clare si sa obtina un randament mai mare. "Evaluarea la examenele de bacalaureat se face pe baza programei de invatamant. Or, se stie ca programele noastre sunt foarte incarcate.

Prin noul sistem, dispare acea metoda incetatenita pe la noi, de memorare mecanica", a declarat Ioana Purcarea, liderul Sindicatului Liber al Salariatilor din Invatamantul Preuniversitar. Ea considera ca elevii (foto 3) nu se vor lenevi, ci vor putea sa invete mult mai bine exact ceea ce este nevoie, fara sa se mai risipeasca in detalii neimportante.

Totusi, unii parinti suspecteaza ca ar putea exista si copii favorizati, care ar putea primi biletele ajutatoare pentru examene. Insa majoritatea lor nu a inteles mecanismul dupa care se va efectua pregatirea pentru examen, dar si metoda de examinare.

Integral in Curentul