Profesorii care predau la clasele a VIII-a si a XII-a trebuie sa faca ore suplimentare de pregatire cu elevii pentru Testele nationale si Bacalaureat, potrivit metodologiei de examinare. Desi orele de pregatire ar trebui sa aiba loc la scoala, gratis, in fiecare saptamana, atat elevii, cat si dascalii par sa prefere meditatiile particulare. Pentru sedinta la o materie parintii platesc aproximativ 30 de lei.

Decizia Ministerului Educatiei de a afisa pe internet variantele de subiecte pentru examene , la adresa www.subiecte2007.edu.ro, este, in opinia reprezentantilor ministerului, si o modalitate de a elimina „moda” meditatiilor.

In realitate, publicarea subiectelor nu a facut decat sa relanseze trendul pregatirii in particular, in conditiile in care la ore se lucreaza subiectele de pe net si mai putin alte teste.

„Cred ca acum ai nevoie de mai multe meditatii ca oricand, pentru ca variantele la limba romana sunt extrem de dificile”, spune Cristina, eleva in clasa a VIII-a la o scoala bucuresteana. Opinia ei in legatura cu variantele de subiecte pentru Limba si literatura romana, la Testele nationale, este impartasita si de Laura Cristescu, profesoara de romana la Scoala nr. 12 din Capitala.

„Subiectele respecta programa, dar timpul de lucru este insuficient”.

Dependenti de note

Daca liceenii din clasa a XII-a sunt preocupati in egala masura de pregatirea pentru Bacalaureat si de admiterea la facultate, pentru elevii de-a VIII-a principala dorinta este sa termine cele opt clase cu note cat se poate de mari. O medie cat mai apropiata de 10 in gimnaziu si note similare la Testele nationale ii scapa de emotii pe tinerii care intra la liceu prin repartizare computerizata.

Acest sistem de admitere, introdus in urma cu cativa ani, ii determina pe scolari sa gaseasca orice modalitate de a obtine medii cat mai bune, pentru a castiga astfel lupta cu computerul, care ii distribuie in functie de note.

Care este cea mai simpla metoda de a avea note mari? Pregatirea suplimentara, in particular: cu profesorii de la clasa, cu dascali recomandati de cunostinte sau cu studenti, care cer mai putini bani, dar nu se pot lauda cu experienta in predare.

Toata clasa face meditatii

La fel ca si mobilul, meditatiile sunt la moda printre elevi. „In clasa mea, toti fac pregatire. Si eu fac la matematica pentru ca, daca ma apuc eu, acasa, nu inteleg nimic, desi invat teoria. Iar la romana merg la meditatii pentru ca am neaparat nevoie de 10 la examen.

La istorie fac singura teste, oricum e mai simplu sa inveti la materiile la care se toceste”, spune Raluca, eleva in Galati.

Situatia adolescentei din Galati nu e singulara. Multi dintre cei care vor sustine examene in vara spun ca fac meditatii la cel putin o materie. Mai mult decat atat, sunt elevi care fac pregatire si la alte discipline decat cele de examen, pentru a fi siguri ca obtin note mari la clasa. „La matematica, eu fac pregatire cu doi profesori.

O data cu cel de la clasa, care e la nivelul notei 8, si cu o alta profesoara, acasa, cu ajutorul careia sigur voi lua peste 9,50 la Teste”, povesteste Adina, din clasa a VIII-a.

Cu alte cuvinte, orele de pregatire cu profesorul de la scoala o ajuta sa invete tipul de probleme pe care le va avea la teze si la lucrarile de control din timpul anului, iar pentru examenul de absolvire face meditatii cu altcineva, acasa, inca din clasa a VI-a.

Cine nu se pregateste, „anormal”

„Nu simtim ca in scoli ne pregatesc destul de bine”, adauga o alta eleva, Ioana. Ea este de parere ca a face meditatii in zilele noastre este ceva normal, iar tinerii care nu se pregatesc in particular sunt priviti ca „anormali”.

Ioana spune ca la matematica va lucra variantele de subiecte cu profesorul meditator, din cauza ca dascalul de la scoala le-a spus la ore ca vor rezolva numai exercitiile care le vor da batai de cap, la finele anului. Atunci, din punctul de vedere al elevei, va fi prea tarziu.

In acelasi timp, scolile si-au afisat orele de pregatire gratuita suplimentara. „Avem doua ore de romana pe saptamana, unde ne ocupam de variantele de testare nationala din anii precedenti, dar mai ales de cele publicate de minister pe internet”, spune Laura Cristescu, profesoara de romana. Ea precizeaza ca la orele suplimentare de la scoala vin maximum zece elevi.

Dai un ban, iei nota buna

„Daca un copil are un profesor neinteresat de elevi si care nu preda bine sau daca respectivul copil nu intelege la ora, atunci meditatiile ii sunt folositoare, intrucat meditatorul sta sa ii explice numai lui”, este motivatia Corneliei pentru moda pregatirilor.

Fata este acum eleva in clasa a IX-a, dar a facut si ea ore suplimentare la matematica si la romana, pentru Testele nationale.

Din punctul de vedere al elevilor este foarte simplu: „Meditatiile te ajuta sa iei ce nota vrei si sa ajungi la ce liceu doresti”. Parintii sunt singurii care se pare ca nu inteleg amploarea acestui fenomen, care ii costa destul de scump. „Chiar vorbeam cu parintii, care spun ca pe vremea lor nu facea nimeni nicio pregatire”, spune Ioana din Bucuresti.

Integral in Evenimnetul Zilei