“Nu este o tema peste care sa trecem cu usurinta, dimpotriva as spune.

Cred ca aceasta teama, a migratiei creierelor romanesti, ar trebui sa faca obiectul unui punct separat in cadrul strategiei postaderare a Romaniei, invocand o dubla necesitate de maximizare a sprijinului pentru accesul romanilor in institutele straine de invatamant superior si valorificarea in tara a pregatirii obtinute in universitatile straine”, spune consilierul Vass, din al carei studiu va vom prezenta cele mai importante date.

Prea putini absolventi cu studii superioare

Daca ne raportam la Uniunea Europeana sau Statele Unite ale Americii, categoric ca avem prea putini absolventi cu studii superioare. Este vorba de doua cauze mai vechi, anume suma alocata pentru un student din Produsul Intern Brut, care este mult mai mica fata de cat ar fi nevoie, precum si calitatea scazuta a actului educational, Romania neavand nici o universitate clasata in top 500.

Celor doua cauze i s-a adaugat, odata cu integrarea tarii noastre in UE, si riscul cresterii studentilor romani performanti care migreaza catre sistemele occidentale de educatie si, la final, nu se mai intorc acasa. Teama de a pleca elita nu este insa una care a aparut imediat dupa aderare, ci s-a accentuat cu fiecare an.

Cu atat mai mult acum riscul este mai mare, avand in vedere ca aderarea ne-a adus conditii similare cu cetatenii celorlalte state membre ale UE privind accesul la educatie. Cu toate acestea, romanii inca nu se inghesuie sa studieze in strainatate, iar cei care o fac nu prea se mai intorc.

Potrivit previziunilor Bancii Mondiale, abia 12% dintre romanii care se intorc din strainatate vin cu o diploma universitara, fiind cu mult in urma altor tari est-europene.

SUA, in topul atragerii elitelor

Datele statistice arata clar ca in privinta creierelor, deci a atragerii acestora, vorbim doar de zece tari la nivelul intregii lumi, pentru ca acestea capteaza peste 75% din varfuri. Categoric, Statele Unite ale Americii continua sa ocupe prima pozitie (22% din studentii internationali pe care ii gazduieste), desi inregistreaza o usoara tendinta de reducere fata de anii anteriori.

Pe urmatoarele doua pozitii se situeaza Marea Britanie (11%) si Germania (10%). Urmeaza Franta (9%), Australia, Canada, Japonia (fiecare cu cate 4-6%), Federatia Rusa, Belgia si Spania (cu cate 1-3%).

Faptul ca SUA ocupa prima pozitie nu trebuie sa surprinda, avand in vedere ca 17 universitati americane domina categoric topul Shanghai, fiind in primele 20 clasate, deci cele mai bune universitati din lume.

Investitiile, cheia succesului

Diferentele de standarde calitative au ca prima cauza investitiile, deci cat se aloca pentru a putea apoi cere. Fara a mai aminti de tara noastra, care stim ca are probleme cu alocatia bugetara pentru educatie, este totusi bine sa privim spre cele care au constientizat ca invatamantul este o investitie pe termen lung.

Practic, daca se doresc rezultate, in prima etapa trebuie alocate fonduri importante, publice sau private, in functie de strategia tarii. De exemplu, in Coreea de Sud, SUA sau Japonia fondurile private le depasesc pe cele publice, in timp ce in Austria, Germania, Danemarca sau Norvegia este exect invers, ponderea acestora fiind de-a dreptul minora.

2% dintre studentii europeni, la facultate in alta tara europeana

Libera circulatie in spatiul Uniunii Europene se simte tot mai mult si in numarul tinerilor care studiaza intr-o alta tara europeana decat cea careia-i apartine. Potrivit estimarilor EUROSTAT, numarul tinerilor care studiaza intr-o alta tara europeana creste anual cu aproximativ 5%.

Cu toata dinamica inregistrata, nu s-a putut depasi viteza cresterii numarului de studenti, in final vorbind doar de 2% din totalul studentilor care studiaza in alta tara europeana.

Din punctul de vedere al nationalitatii studentilor, categoric ca pe primul loc, deci cei mai multi care au ales sa studieze in alta tara, sunt cipriotii si luxemburghezii, avand in vedere oferta redusa de la ei din tara.

Alte date arata ca peste 10% dintre studentii maltezi au fost la facultate intr-o tara europeana, fiind urmati de greci, irlandezi, slovaci si bulgari, clar mai mobili decat restul natiilor europene (6-8%). La polul opus al dorintei de a merge la studii in strainatate se situeaza polonezii si englezii. Evident, nici romanii nu se ingramadesc sa studieze in afara.

Daca acum zece ani eram clar peste bulgari, acum abia ajungem la 80% din fluxul vecinilor. Datele sunt valabile si atunci cand vorbim de numarul studentilor straini care vin la studii la noi sau la bulgari. Si aici, vecinii ne-au luat-o inainte, Bulgaria avand cu aproximativ 1.500 de studenti straini mai multi decat avem noi la universitatile din toata tara.

Cehia si Ungaria se aliniaza la importul de inteligenta

Daca vorbim de calitatea invatamantului superior, trebuie sa amintim ca Cehia si Ungaria incep sa fie tot mai performante, ceea ce se vede si in numarul de studenti straini pe care reusesc sa-i atraga.

Astfel, universitatile din Cehia atrag anual 15.000 de studenti straini, iar cele din Ungaria - 13.000, ceea ce inseamna ca unul din 100 de studenti internationali alege o universitate din cele doua tari. Daca se face raportarea doar la mobilitatea studentilor europeni, atunci rezultatele sunt si mai bune, anume peste patru studenti la o suta.

Ceea ce inseamna ca cele doua tari importa mai multa inteligenta decat exporta. Ca atractie universitara in zona, urmeaza Bulgaria si Polonia. Atractia nu este intamplatoare, ci este bazata pe faptul ca in clasamentul Shanghai al celor mai performante 500 de universitati din lume exista si din tarile respective, Romania fiind inca exclusa din respectivul top.

Integral in Romania Libera