Multe banci si-au mentinut neschimbate comisioanele pentru platile in lei, iar altele chiar le-au majorat. Introducerea sistemului electronic de plati in 2005 a condus la diminuarea cheltuielilor suportate de banci cu executarea unei instructiuni de plata, fara ca economia de costuri sa fie in toate cazurile transferata mai departe clientilor.

Pe 8 aprilie 2005, sistemul electronic de plati interbancare a intrat in functiune. Asa cum Transfond - compania care administreaza sistemul electronic - sublinia la acel moment, proiectul a fost „fara precedent in tarile aflate in plin efort de integrare in structurile europene“. Fara precedent, am putea spune noi ca au cam fost si consecintele, fara ca Transfond sa poarte vreo vina.

Viramentele dureaza numai o zi

Decontarea electronica trebuia sa contribuie printre altele si la diminuarea comisioanelor pentru platile efectuate in lei. Inainte de introducerea sistemului electronic, instructiunile de plata se prelucrau pe suport de hartie, ceea ce genera, pe langa intarzieri in finalizarea platilor, costuri destul de mari. Acestea erau suportate, in cele din urma, de clienti.

Compensarea electronica urma sa schimbe aceasta situatie. Principalul beneficiu adus este ca viramentele interbancare dureaza acum o zi lucratoare in loc de trei. In schimb, costurile au ramas nemodificate in destul de multe cazuri, ba chiar unele banci au gasit un moment oportun pentru a le majora.

O plata interbancara are doua componente de costuri: comisionul bancii si comisionul perceput de administratorul sistemului electronic de plati: Transfond - pentru platile de mica valoare (cele sub 50.000 lei) si BNR - pentru cele de valori mari.

Dupa introducerea procesarii electronice, atat BNR, cat si Transfond au diminuat permanent comisioanele, in timp ce multe banci si-au mentinut la acelasi nivel propriile tarife sau chiar le-au crescut. De aceasta data, institutiile financiare nu mai pot da vina pe infrastructura nationala de plati pentru a justifica tarifele mult mai mari decat in celelalte state membre ale UE.

„Comisioanele practicate in sistemele de plati interne din tarile UE sunt diferite si reflecta influentele provenite din gradul de dezvoltare a economiilor respective“, precizeaza Razvan Faer, consilier al directorului general la Transfond. El subliniaza ca Transfond practica un sistem foarte transparent, in care toate costurile sunt reflectate intr-un singur comision.

In alte tari, pe langa comisionul pe tranzactie, se aplica costuri distincte pentru diverse elemente ale procesarii, cum ar fi: un abonament anual pentru calitatea de membru in sistemul de plati sau un tarif distinct pentru traficul pe reteaua informatica.

Casele de compensare scad puternic tarifele

Pentru platile de mare valoare, BNR incasa, inainte de introducerea sistemului electronic, 30 lei pentru o plata: 15 lei de la platitor si inca 15 lei de la beneficiar. Dupa aparitia noului sistem, comisioanele s-au redus cu 25%, iar ulterior beneficiarul a fost scutit de orice cost.

In prezent, banca centrala solicita doar 9,45 lei pentru un virament mai mare de 50.000 lei, cheltuiala suportata exclusiv de cel care initiaza transferul.

In cazul platilor de mica valoare, Transfond a urmat o politica similara. Inainte de procesarea electronica, firma percepea 2,2 lei pentru o plata, cost suportat in mod egal de platitor si beneficiar. Din 8 august 2005, beneficiarul nu mai plateste nimic.

In plus, persoana care initiaza plata a beneficiat in mod continuu de reduceri, astfel ca achita acum doar 0,61 lei, de aproape doua ori mai putin decat in 2005.

Integral in Saptamana Financiara