Salariul profesorilor va depinde de activitatea didactica, conform proiectului privind Statutul cadrelor didactice. De asemenea, in scoli nu va mai fi tolerat nepotismul, iar dascalii care manifesta un comportament dubios vor fi trimisi la medic.

In prezent, salariul mediu in invatamintul preuniversitar este de aproape 700 de lei. Proiectul privind Statutul cadrului didactic, pe care Ministerul Educatiei l-a supus spre dezbatere publica, prevede ca profesorii sa fie remunerati in functie de calitatea activitatii, care va fi evaluata pe baza unor criterii de performanta stabilite de minister.

Astfel, profesorii debutanti ar putea primi salarii in functie de notele obtinute la titularizare. La rindul lor, dascalii care ocupa functii de conducere si angajatii ministerului ar putea primi un spor cuprins intre 55 si 75% din salariul de baza, cu 25% mai mult decit in prezent.

In plus, angajatii ministerului ar putea avea parte si de un spor de confidentialitate de 15%, de care nu beneficiaza in prezent.

Dezavantajati de zona si fara bani

Si sporurile acordate directorilor unitatilor de invatamint, dar si cele ale decanilor si rectorilor din sistemul universitar ar putea creste cu pina la 15%. Sefii de catedra si sefii comisiilor dirigintilor ar putea primi si ei o indemnizatie cuprinsa intre 5 si 10%.

Sporurile acordate profesorilor ramin neschimbate sau chiar se diminueaza, conform proiectului, cum este cazul sporului acordat celor care lucreaza in zone izolate, care s-ar putea reduce la jumatate.

In prezent, personalul didactic calificat care are resedinta sau domiciliul in mediul rural sau in localitati izolate primeste o indemnizatie de 5 pina la 80% din salariul de baza al functiei didactice indeplinite, in raport cu zona geografica respectiva, conform actualei legi. Noul Statut prevede ca in viitor indemnizatia acestor profesori sa fie cuprinsa intre 5 si 30%.

Directorul constata nepotismul

Ocuparea functiilor de conducere, simultan, in aceeasi unitate sau institutie de invatamint nu va fi permisa persoanelor care sint sot, sotie, rude pina la gradul al IV-lea inclusiv. De asemenea, nu este permis nepotismul nici in Consiliul de Administratie al scolii.

Situatia de incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza, de oricare dintre candidati, de conducatorul unitatii sau de orice alta persoana interesata.

Autoritatea responsabila de constatarea incompatibilitatii este directorul, la nivelul scolii, la nivelul Directiei Generale Judetene pentru Invatamint Preuniversitar, directorul general, iar la nivelul ministerului, secretarul general. Legea actuala nu reglementa autoritatile in masura sa sesizeze aceste incompatibilitati.

Ciudatii, dusi la medic

In situatii de inaptitudine profesionala de natura psihocomportamentala, conducerea unitatii poate solicita, cu acordul consiliului profesoral sau al Consiliului de Administratie, un examen medical. Ignorarea hotaririi conducerii unitatii atrage dupa sine luarea de masuri adecvate situatiei, mergind pina la desfacerea contractului de munca.

Personalul didactic care se considera nedreptatit de rezultatul examenului medical poate solicita o expertiza a capacitatii de munca.

Lectorii si preparatorii, desfiintati

Daca proiectul va fi aprobat in forma actuala, mandatul rectorilor va avea o durata de cinci ani, fata de patru ani cit este in prezent.

Actualii lectori ar putea avea patru ani la dispozitie, de la intrarea in vigoare a noului statut al personalului didactic, pentru a promova sau a-si gasi alta functie, iar preparatorii universitari doi ani pentru a deveni asistenti sau pentru a pleca din invatamintul superior.

„Eliminarea functiei de lector sau de sef de lucrari din institutiile de invatamint superior se va face in decurs de cel mult patru ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi“, arata proiectul statutului. Cei care nu reusesc sa promoveze pe un post didactic superior vor inceta activitatea de cadru didactic, conform proiectului de lege.

Integral in Cotidianul