Pentru a vinde inca din stadiul de proiect apartamentele din blocurile noi, dezvoltatorii apeleaza la diverse strategii: discounturi, conditii permisive de finantare sau includerea in pret a unor facilitati.

Romania este o piata tentanta pentru investitorii din domeniul imobiliar. Cererea mare care garanteaza o recuperare rapida a investitiei a determinat o avalansa de proiecte rezidentiale in toate zonele Capitalei si in marile orase din tara. Astfel, se anticipeaza ca, pina la sfirsitul lui 2008, peste 9.000 de apartamente noi vor intra pe piata.

In conditiile in care Banca Nationala a Romaniei a relaxat conditiile de creditare, se asteapta ca aceasta cerere sa creasca. Oricum, in ultimii ani, sumele aprobate de banci pentru credite destinate domeniului imobiliar au crescut spectaculos.

Chiar daca cererea este mare, dezvoltatorii apeleaza la diverse strategii de marketing pentru a vinde cit mai repede apartamentele din viitoarele blocuri. Modalitatile sint diverse.

„In momentul de fata, dezvoltatorii de proiecte rezidentiale fac eforturi pentru a-si pozitiona ofertele pe piata cit mai atractiv, diferentiindu-le de proiectele concurente prin gradul de calitate si siguranta oferit, locatie, dar si prin facilitatile puse la dispozitie: spatii verzi interioare, locuri de joaca pentru copii, sala de fitness, spatii comerciale, piscine.

Principalele aspecte pe care developerii insista sint: calitatea constructiei si a finisajelor, modul de lucru al antreprenorului, locatia si mai ales accesibilitatea. In afara de aceste chestiuni, un rol deosebit de important il are politica de marketing.

Au o mare insemnatate prezentarea informatiilor, conditiile comerciale, adaptarea ofertei la nevoile clientilor, promptitudinea cu care se raspunde intrebarilor acestora“, spune Irina Petrescu, directorul Departamentului de vinzari rezidentiale al companiei Esop Consulting.

Discountul, deja o traditie

Competitia aduce profit. „Spre exemplu, conteaza cine vinde primul, dinamica vinzarilor, toate acestea reprezentind un aport la imagine si la renumele companiei.

Metodele de atragere a clientului sint diverse, de la marketing agresiv la discounturi in anumite perioade ale anului, facilitati privind modalitatile de plata, cum ar fi buy-back-ul, proiecte calitative, oferte complexe“, spune Sorin Lacusta, director proiecte rezidentiale in cadrul companiei Regatta.

Cei care achizitioneaza un astfel de apartament inca din momentul in care se lanseaza proiectul vor face o economie substantiala. Aproape toate ofertele includ un discount pentru cumpararea unui apartament inainte de finalizarea proiectului.

Astfel, specialistii spun ca, in functie de dezvoltator, acest discount poate ajunge la 20-25%, depinzind de momentul in care se achizitioneaza locuinta respectiva. Pe masura ce constructia proiectului avanseaza, pretul creste.

Numarul apartamentelor vindute inainte de finalizarea blocului este mare, existind proiecte comercializate in proportie de peste 50-60% cu luni bune inainte ca blocul sa fie finalizat. Brokerii imobiliari spun ca sint destul de multi cei care achizitioneaza o astfel de locuinta imediat dupa lansarea proiectului, nu pentru uzul personal, ci pentru ca ulterior sa o vinda sau sa o inchirieze.

Conform celui mai recent studiu realizat de CB Richard Ellis, tranzactiile investitionale realizate pe segmentul imobiliar in 2006 au avut o valoare de aproximativ 22 de milioane de euro.

Apartament vechi la schimb

Recent a aparut pe piata si buy-back-ul imobiliar. „Este o procedura noua ce vine in intimpinarea celor care nu aveau suficient de multi bani pentru a plati avansul pentru o locuinta noua.

Acest concept, ce desemneaza operatiunea de rascumparare a unui bun uzat pe care dealerul se obliga sa o faca in momentul in care iti vinde un bun nou, reprezinta o solutie care sa determine, pe termen lung, cresterea vinzarilor. Firma ajuta clientul sa cumpere o casa noua, acesta urmind sa plateasca un avans si sa cedeze apartamentul proprietate personala ca ultima rata.

Firma de constructii pune la dispozitie serviciile unui expert evaluator care va stabili un pret la valoarea pietei, clientul urmind sa achite diferenta“, mai spune Irina Petrescu. Avantajul celor care apeleaza la aceasta metoda este ca vor putea locui in apartamentele vechi pina in momentul finalizarii noilor constructii, iar ulterior nu vor mai avea nevoie sa alerge pentru un cumparator.

„Evolutia buy-back-ului ar trebui sa fie pozitiva, deoarece pune in miscare mai usor piata imobiliara si imbunatateste simtitor conditiile de achizitie a unei noi locuinte“, spune Beatrice Dumitrascu, manager de vinzari la Departamentul de vinzari al companiei Eurisko. Solutia este cautata. „Oamenii s-au aratat interesati de aceasta posibilitate.

Am primit in jur de 400 de solicitari“, spune Cristina Sava, PR la compania Stein Construct.

Integral in Cotidianul