La nivelul judetelor ar trebui sa existe agentii speciale pentru proiectele cu finantare europeana. Declaratia apartine ministrului slovac al constructiilor, Marian Janusek, citat de Slovak News Agency - SITA.

Oficialul a mai explicat ca aceste agentii ar putea ajuta administratia locala sa implementeze proiectele care au beneficiat de fonduri europene.

In cadrul unei conferinte referitoare la experienta gestionarii Fondurilor Structurale in Slovacia pentru perioada 2004-2006, ministrul a amintit faptul ca pentru perioada 2007-2013 vor intra in tara finantari de circa 400 miliarde de coroane, o suma de sase ori mai mare decat cea alocata pentru 2004-2006.

Oficialul slovac a concluzionat ca in prezent reprezentantii autoritatilor locale si Ministerul Constructiilor au pus deja in discutie planuri pentru stabilirea acestor agentii judetene.

Un raport publicat de Comisia Europeana in toamna anului 2006 releva o rata redusa de absorbtie a Fondurilor Structurale in noile state membre ale Uniunii. Desi cu o rata de numai 27% plati efectuate, Slovacia se situa pe locul 3 in topul celor zece, surclasata de Slovenia, Ungaria si Estonia (vezi graficul atasat).

La seminarul „Instrumente structurale in Romania”, organizat de Ministrul Finantelor Publice in luna decembrie, expertii si oficialii straini au detaliat experienta altor tari europene.

Potrivit lui Rolf Hunik, consilier al Comisiei Europene la Ministerul Administratiei si Internelor, tendintele, in noile state membre, in privinta alocarii fondurilor structurale sunt: Putere mai mare de decizie la nivelul autoritatilor locale si agentiilor regionale; coordonare stransa a diferitelor sectoare; eforturi continue de imbunatatire a parteneriatelor.

Peter Heil, vicepresedintele Agentiei Nationale de Dezvoltare Regionala a explicat ca experienta Ungariei este una de succes. In aceasta tara exista peste 17.000 de proiecte in decurs de implementare si 40% din bani deja au ajuns la beneficiari.

Problemele cu care s-au confruntat vecinii nostri tin de un cadru institutional prea complicat si, din aceasta cauza, o comunicare dificila cu beneficiarii.

Nu in ultimul rand, autoritatile au fost criticate pentru inabilitatea de a respecta termenele limita.

Atat in aceasta tara, cat si in alte state membre, experienta acumulata pana acum a determinat demararea unor reforme care sa imbunatateasca gestionarea si cheltuirea banilor dupa 2007.