Masina nationala, intre ARO si Logan

Introducerea taxei de prima inmatriculare poate fi considerata o victorie a Cabinetului Tariceanu si in special a ministrului de Finante, Sebastian Vladescu, care a insistat pentru pastrarea ei.

Chiar daca Executivul a intrat in coliziune cu reprezentantii Comisiei Europene pe aceasta tema, pentru el taxa de prima inmatriculare inseamna mai multi bani la bugetul de stat.

Adica, mai pe romaneste, s-a ghidat dupa proverbul "ce-i in mana nu-i minciuna". In numai trei luni de la introducerea ei, la nivelul capitalei s-au colectat nu mai putin de 32.416.597,08 lei, adica 9 milioane de euro.

Lasand la o parte discutia legata strict de bani, aceasta taxa mai ridica o serie de probleme.

Conform jurisprudentei Curtii Europene de Justitie, un stat membru are dreptul de a introduce o taxa pe autovehiculele second-hand importate din tarile membre UE, dar aceasta taxa nu trebuie sa fie superioara celei care se aplica masinilor produse in tara sa.

Acum ramane de vazut ce masini autohtone va avea in vedere Guvernul la stabilirea taxei pentru ca valoarea ei difera foarte mult daca o calculam luand ca etalon un ARO, o Dacia Nova sau un Logan.

Pentru Vladescu, lozul cel mai mare ar fi daca ia in calcul un ARO. Cu o capacitate cilindrica de 2400 cmc, noneuro si mai vechi de sase ani, taxa care ar trebui platita se ridica la aproximativ 6.900 euro.

In schimb, daca ia in calcul o Dacia Nova, cu o capacitate de 1600 cmc si tot noneuro, taxa speciala se va ridica la circa 3.500 euro.

In schimb, pentru un Logan euro3, produs in 2004 si cu capacitatea cilindrica de 1600 cmc, taxa nu ar fi decat de aproximativ 1.100 euro.

Primele doua exemple, pe langa faptul ca sunt noneuro, mai au un lucru comun: ele nu se mai produc. si atunci, fireste, se pune intrebarea: mai sunt ele masini nationale?

Un articol de Adrian Stoica