Procesul a fost demarat in anul 2000 de SC Aviatia Utilitara SA, care se considera proprietarul de drept, in timp ce terenul se afla cu acte in proprietatea Aeroportului Baneasa.

Motivul unui asemenea demers din partea actionarilor de la Aviatia Utilitara a fost ca, prin castigarea procesului, potrivit legislatiei de privatizare, detinatorii pachetului de actiuni aveau drept "de preferinta la cumparare de la institutia publica implicata a unui numar de actiuni suplimentare necesare mentinerii cotei de participatie la capitalul social, existenta anterior majorarii

acestuia cu valoarea terenurilor". Cu toate acestea, viitorul "proprietar" - AVAS nu pare dispus sa vanda prea devreme acest teren, ba dimpotriva isi face planuri de viitor. In curand, mult ravnitele hectare se vor transforma intr-un pachet de actiuni, de peste 90% din capitalul social al firmei Aviatia Utilitara care vor intra in portofoliul statului, spune Teodor Atanasiu, presedintele AVAS.

In 15 zile de la majorarea de capital, Autoritatea redevine actionar majoritar la firma privata. Deocamdata, nu va putea fi transformata in actiuni toata suprafata de 8,9 hectare, ci numai 6,6 hectare.

"Restul de 2,3 hectare, pe care Aviatia Utilitara le detine in acte, au fost instrainate abuziv de catre conducererea Aeroportului Baneasa", sustin reprezentantii societatii, acestea facand obiectul unui alt litigiu.

Chiar si cu o suprafata mai mica de teren, evaluata pe piata la peste 130 milioane euro, AVAS va avea pachetul majoritar de actiuni, societatea revenind practic la statutul de dinainte de privatizare. "Astept ca managementul de la Aviatia Utilitara sa respecte legea si sa ne reinscrie in registrul actionarilor", spune Teodor Atanasiu.

Mai departe, presedintele AVAS se va gandi la o strategie de privatizare, impreuna cu autoritatile statului. "Avem doua solutii, fie privatizam societatea cu terenul existent, fie facem o vanzare de active, si aici ma refer la teren, dupa care privatizam ce mai ramane", declara Atanasiu.

Potrivit ultimelor evaluari facute de specialistii Ministerului Transporturilor, un metru patrat de teren in zona costa 5,8 euro, in timp ce pretul de piata este de peste 300 de ori mai mare.

Reprezentantii Aviatiei Utilitare nu se indoiesc nicio clipa ca s-ar fi luptat degeaba in instanta. "Altfel nu am fi reusit sa obtinem terenul care este al nostru, de drept", spune Cosmin Barbu, directorul de comunicare al companiei. In 1998, in momentul privatizarii, societatea a cumparat numai cladirile, hangarele si avioanele, fara terenul respectiv.

"Noi am cumparat dreptul de proprietate asupra terenului. Legea spune insa ca daca certificatul de proprietate se elibereaza dupa privatizare, societatea trebuie sa faca majorare de capital cu contravaloarea terenului.

Dupa care, actionar va deveni institutia publica care l-a detinut inainte de privatizare, adica APAPS, devenita ulterior AVAS", ne-a declarat Magda Brad, avocatul SC Aviatia Utilitara SA.

Integral in Gandul