Pe locul 4 in Topul Femeilor de succes, viziunea Capital, se afla Aurora Liiceanu, una dintre singurele femei din top care pot sa explice de ce se afla pe locul respectiv si ce-i cu femeia de succes si de pe ce lume este femeia, in general, in viata.

Penisul din spatele succesului unei femei

Reporter: Barbatii cred ca succesul femeilor e opera lor, femeile cred ca succesul li se datoreaza lor, pe ici, pe colo cu ajutorul barbatilor.

Aurora Liiceanu: Adevarul, spun cartile, nu este deloc asa. Femeile si barbatii se raporteaza diferit atit fata de succes, cit si fata de esec (as fi putut spune vizavi de succes si vizavi de esec, ca sa fiu in ton cu societatea noastra, care foloseste un cuvint cu rezonante spatiale cind este vorba de o relatie).

Deci oamenii, cind interpreteaza in termeni de succes sau esec o performanta - nu conteaza de care -, sint fie preponderent externalisti (pun cauza in afara lor, nu „tine“ de ei), fie in interiorul lor, deci „tine“ de ei. Primii se numesc externalisti, ceilalti internalisti.

Rep.: Externati-i, un pic, sa inteleg!

A.L.: Femeile pun cauza succesului lor in afara lor (noroc, context favorabil etc.), deci sint externaliste. Barbatii pun cauza succesului lor in ei (sint grozavi, au merite, sint buni etc.), deci ei sint internalisti. Cind este vorba de esec, femeile sint internaliste, iar barbatii sint externalisti. Deci ceva nu am facut bine pentru ca nu sint buna, nu am abilitati etc., isi spun femeile.

Barbatii, cind nu le iese ceva bine, considera ca altii sint de vina, contextual, problema este dificila etc. Din aceasta perspectiva, demonstrata experimental, barbatii sint nativ incapabili de a fi modesti. Ei nu au nativ acces la modestie sau, cu alte cuvinte, se „auto-servesc“ cu laude de sine.

Ati vazut vreodata un barbat care nu are succes la femei care sa nu spuna ca ele sint...

Rep.: Cum?

A.L.: ...puneti epitete denigratoare (cauza externa lor) si caruia sa-i treaca prin cap ca poate femeia nu-l place pur si simplu?

Succesul fitelor de marketing

Rep.: „Succesul femeii in societate“ este rezultatul unei figuri de marketing... si rezultatul luptei intre sexe.

A.L.: Si una, si alta. Si mai este si placerea comparatiilor, a clasificarilor si a discutiilor de salon sau cafenea.

Rep.: Oricum, succesul femeilor de succes are legatura cu lungimea penisului barbatului din preajma?

A.L.: Nu am auzit de o asemenea corelatie. Ar trebui intii vazut daca exista o asemenea corelatie pozitiva la barbatii de succes. Femeia de succes - si la ce fel de succes ne referim? - cred ca poate speria barbatul, pentru ca dintotdeauna raportul de putere in cuplu, din perspectiva sociala, a fost in favoarea barbatului.

Nu am auzit de casatorii intre o doctorita si un brancardier, dar intre un doctor si o asistenta, slava Domnului!

Femeia cu coc, unghii lungi, ruj

Rep.: Femeile sint alt regn, au coc, unghii lungi, gene false, ruj pe buze. Pe cine vor sa pacaleasca?

A.L.: Cineva spunea ca minciuna femeii incepe de la ruj, dar ca ea nu face decit sa serveasca natura (care vrea ca specia sa se reproduca). Este deci o purtatoare inocenta de directive dictate de biologie.

Si daca este sa vorbim de fraude, pe cine pacaleste un barbat care se vopseste la par si se rujeaza artificial, cind adresantele sint, cum spuneti, specializate istoric in frauda de acest tip?

Rep.: Cind ne imbatrineste romanca?

A.L.: O romånca imbatrineste foarte repede, pentru ca si barbatul roman imbatrineste foarte repede. Se imbatrinesc unul pe altul in mod relativ democratic.

Rep.: Femei adevarate, fara ruj, fara batrinete, nu exista la noi?

A.L.: Femei adevarate nu prea mai exista, dar nu numai din vina lor. In epoca xerox-ului, contagiunea sociala si spiritul de imitatie se dezvolta inerent, asa ca femeile se iau unele dupa altele si reproduc un model artificial, pentru ca piata de consum le ofera tot ca sa se indeparteze cit mai mult de original.

Rep.: Femeile din Romania au bone, au masini, au bani, de ce au nevoie de familie, la ce mai sint buni barbatii?

A.L.: Femeile inca poarta in ele nostalgii istorice si, evident, familia si maternitatea sint un model existential foarte puternic.

Dilema „cariera sau familie“ exista si cele cu bani multi bifeaza maternitatea - pe care n-o practica, asa cum nu practica nici gatitul, dar au bucatarii „inteligente“, puse perfect la punct, ca de expozitie, dar folosesc doar ibricul, adica aparatul, nu chiar ibricul.

Copilul este un „must“ al reusitei sociale, este o oportunitate de a cheltui bani - investitie, in ce, daca nu in copil, pentru ca un copil poate toca multi bani parintesti -, dar si una de show, de comparatii sociale. Copilul, macar cind este mic, se expune public, la McDonald’s, nu? Se imbina traditia cu modernitatea in forme noi, hibride.

Barbatii sint real sau macar simbolic importanti. Dar adoptia ii alunga din aceasta formula.

Femeia-barbat, barbatul-femeie

Rep.: Nici amorul nu mai e obligatoriu... Femeia se masculinizeaza, barbatul se face mic-mic.

A.L.: Vremurile sint grele pentru barbati si vor fi si mai grele. Dreptul la placere si la divort cu inima usoara, banii sint amenintari pentru barbati. Prima mare amenintare a fost pilula. Daca femeile controleaza nasterea, controleaza finantele, nu stiu ce mai ramine in controlul masculin.

Insa exista alternative de model existential - bazate pe optiuni valorice -, diferite aranjamente de viata, fiecare poate sa-si compuna un model folosind variabile diferite. Puneti problema cam dihotomic. Nu vedeti ca majoritatile dispar? Confortabila caldura a majoritatii s-a rarefiat.

Rep.: De ce este nevoie de femei de succes in Romania?

A.L.: Ca sa nu ne plictisim. Poate sa apara cindva si hermafroditi de succes. Cine stie? Sau ciini de succes etc.

Aurora succesului

Rep.: De ce dumneavoastra sinteti de succes? Stiti sa minuiti vorbe, psihologii, dar cratita?

A.L.: Cred ca fiecare trebuie sa faca ce vrea cu viata lui fara sa-i complice sau deranjeze pe ceilalti. Adica sa-si aiba o zona a libertatii de optiune. Sa respectam dorinta fiecaruia. Nu am nimic impotriva sa existe modele strict traditionale si modele alternative.

N-ar trebui sa le comparam, ci doar sa vedem daca modelul ales este compatibil cu persoana si sa nu traim in rasparul nostru, doar pentru ca asa este la moda sau ca asa sint prescriptiile culturale.

Rep.: Nu inteleg, sinteti feminista? Ne-ati spinzura, pe noi, barbatii, de propriile mindrii?

A.L.: Nici vorba, poate cel mult sint feminista soft si oricum sint mama de baiat, asa ca ma uit si in ograda celuilalt sex si nu gasesc ca e prea usor.

Moni si Nicoleta

Rep.: Singurul succes la femei este, de fapt, succesul care ne place: Monica Columbeanu la banii lui Irinel! Nicoleta Luciu cu sinii ei mari, cei mai mari din Capitala si din orasele mari!

A.L.: Cineva a folosit o expresie caraghioasa si nevulgara - daca unii o gasesc vulgara, e treaba lor: daca un barbat vrea „sa stea cu capu-n chilotii mintii unei femei“, e foarte bine. E treaba lui. Numai ca ce femeie-ti alegi ca barbat si ce barbat iti alegi ca femeie este simptomatic pentru cel care alege.

Succesul ca femeie este altceva decit succesul ca femeie de succes. Si sint sigura ca orice femeie de succes ar alege succesul ca femeie. Fiecare sa inteleaga acest lucru cum il duce mintea.

(Versiunea audio, pe blog-ul Istodor de pe www.facemcatavencu.ro)