Cozile generate de plata facturilor au fortat bancile sa caute metode de plata care nu solicita prezenta clientului iin sucursale

Bancile au lansat noi produse pentru plata facturilor la utilitati, care redirectioneaza clientii de la ghiseele agentiilor spre bancomate sau chiar la comercianti. Debitul direct - cea mai folosita metoda iin Occident - este iinsa foarte putin utilizata la noi, iar institutiile de credit care ofera acest serviciu pentru populatie sunt extrem de putine.

Solutiile pentru plata facturilor la utilitati s-au extins considerabil iin ultima vreme, pe masura ce bancile au introdus noi mecanisme de plata si au atras iin circuitul bancar tot mai multi furnizori de servicii. La iinceput, institutiile financiare au iincheiat parteneriate cu companiile de telefonie, care s-au dovedit mai deschise iin a mandata bancile sa le colecteze veniturile.

In curand iinsa, cozile de la casieriile furnizorilor au fost iinlocuite cu aglomeratia la ghiseele din sucursale. Situatia nu a fost agreata de bancheri deoarece aceste cozi riscau sa alunge clientii cu valoare adaugata mai ridicata.

De exemplu, persoanele care doreau sa efectueze operatiuni mai complexe - cum ar fi constituirea unui depozit - trebuiau sa astepte la cozile formate iin special pentru plata facturilor.

Drept urmare, majoritatea institutiilor financiare au iinceput sa caute solutii pentru a devia fluxul de la ghiseu catre canalele alternative de distributie. Mai mult, unele banci au luat chiar masuri drastice.

Raiffeisen Bank nu mai permite clientilor sa-si plateasca factura la ghiseu iin numerar, iindemnandu-i sa aleaga solutiile auxiliare, cum ar fi debitul direct, viramentele prin telefon, Internet sau mobile banking. Pentru iincasarea facturilor iin numerar, banca a iincheiat un parteneriat special iin acest sens cu Posta Romana.

Bancomate cu optiuni extinse

Alte institutii au iinceput sa fructifice reteaua extinsa de bancomate. BCR a fost printre primele care au oferit propriilor clienti posibilitatea de a-si achita facturile cu cardul la ATM. Operatiunea nu presupune plata vreunui comision, iar serviciul poate fi activat de orice detinator de card, prin iincheierea unei conventii speciale cu banca.

Platile pot fi efectuate atat pentru facturile emise pe numele titlularului contului de card, cat si pentru cele emise pe numele altor persoane. Data platii este considerata cea iin care s-a efectuat tranzactia la ATM, operatiunea fiind evidentiata iin extrasul de cont.

In prezent, la bancomatele BCR se pot plati furnizori de electricitate, gaze, apa, salubritate, telefonie fixa si mobila sau cablu TV. In total, banca a semnat parteneriate de acest gen cu peste 150 de furnizori.

De asemenea, BRD ofera aceasta optiune de plata la propriile ATM-uri, iinsa iintr-o maniera limitata. Serviciul este disponibil doar pentru furnizorii de telefonie Orange, Vodafone si Romtelecom. Banca franceza mizeaza iinsa pe o alta metoda prin care doreste sa degajeze cozile din unitati.

Serviciul este denumit Simplis Facturi si presupune achitarea utilitatilor la comercianti, plata fiind posibila atat iin numerar, cat si cu cardul. Astfel, iin loc sa se deplaseze la banca sau la sediul furnizorului, clientul poate achita contravaloarea facturilor iin diverse magazine.

In prezent, sunt peste 900 de astfel de puncte de vanzare iin toata tara, unde se pot achita, pe langa serviciile de telefonie, si cele de electricitate (Electrica Oltenia, EON) si gaz (Distrigaz Sud). De curand, BRD a lansat chiar si un card dedicat pentru plata utilitatilor, care poate fi folosit atat la bancomate, cat si la POS-urile instalate iin magazinele partenere.

Cardul pune la dispozitia clientilor si un descoperit autorizat de cont de 300 lei, care poate fi folosit doar pentru plata utilitatilor.

Integral in Saptamana Financiara