Majoritatea mica si majoritatea mare este un nou concept descris de Ion Iliescu. El prefigureaza disputa urmatoarelor sapte zile de dupa referendum.

Daca Traian Basescu va fi demis, va fi demis si basta. Daca, in schimb, cistiga, se deschide o noua discutie. Cu cite voturi este mai legitim, sau mai putin legitim, decit acum doi ani cind s-a instalat in functie.

Opozitia antiprezidentiala spera ca voturile care il vor readuce la Cotroceni pe Traian Basescu sa nu fie la fel de numeroase ca acelea cu care a cistigat mandatul, pentru a-i demonstra acestuia, cu cifre, ca are mai putina legitimitate electorala. In dezbaterile de la „Realitatea“, cei doi au lasat sa se intrevada aceasta noua disputa politica.

Mai intii a anticipat-o Basescu, probabil avind informatii dinspre zona pesedista. In mijlocul discutiilor a tinut sa precizeze ca si daca va avea un singur vot peste cei 50% va fi la fel de legitim, ca la alegeri. O ora mai tirziu, Ion Iliescu spunea ca nu-i totuna sa se reintoarca cu 51 sau 70%.

Fiecare a incercat sa interpreteze, dupa cum ii convine politic, rezultatul unui eventual vot de repunere in functie a presedintelui suspendat.

Daca se va intoarce la Cotroceni cu o larga legitimitate populara, cu “majoritatea mare”, Basescu va fi si mai agresiv decit pina acum. Spre deosebire de ceilalti, va avea un certificat electoral actualizat pe care il va flutura triumfator drept stindard de atac.

Daca va fi o “majoritate mica”, Traian Basescu va fi imediat pus la colt de opozitia antiprezidentiala, care ii va spune ca electoratul nu-l mai vrea atit de implicat. Si in acest al doilea caz, Basescu va fi vocal, dar probabil ca va incerca sa-si mai tempereze tonul. Oricum ar fi semnalele, simt ca urmeaza o perioada chiar mai agitata politic decit pina acum.

Traian Basescu porneste de pe pozitii maximale cu proiectul sau de reformare a clasei politice. Ar vrea o noua Constitutie, o noua lege electorala, un nou guvern, alegeri anticipate. Strategia sa este una cu dubla bataie. Din noianul de propuneri va fi nevoit sa duca la indeplinire macar una dintre ele, pentru ca electoratul sau il mandateaza din nou cu incredere.

Celelalte vor fi la fel de bune pentru el in vederea unei campanii in 2009, cind va trage linie si va stabili vinovatii. Nimeni nu crede ca Basescu va recunoaste vreodata ca si el a gresit, asa ca este de asteptat sa-si arunce nereusitele pe umerii altora, in cazul de fata pe umerii Parlamentului.

Cel mai probabil din lista lui Basescu, Parlamentul va accepta sa discute doar pe votul uninominal, pentru una dintre Camere. Sint deja semnale ca partidele ar fi de acord cu un experiment in acest sens, tocmai pentru a nu se ajunge la modificarea Constitutiei.

Introducerea unei forme de uninominal ar fi pina la urma victoria societatii civile, care de ani buni solicita o responsabilizare directa a politicienilor si un raport mai strins al acestora cu alegatorii. Evenimentele politice ale ultimilor doi ani arata ca sistemul politic trebuie schimbat si modernizat. In mod paradoxal, aici Basescu se intilneste pe aceeasi linie cu Ion Iliescu.

Acesta din urma a recunoscut, intr-o discutie recenta, ca Parlamentul “s-a mercantilizat si s-a birocratizat”, fiind nevoie de o “flexibilizare” a sistemului. Poate fi un inceput de reforma politica, dupa cum totul poate ramine in zona de dispute sterile. Poate fi o reforma mica sau o reforma mare.