Conform producatorilor romani, cererea creste continuu, iar intrarea marelui retailer favorizeaza asezarea si segmentarea pietei

Capitala este locomotiva vanzarilor de mobila, gama office inregistrand cel mai mare avans. Dintre orasele de provincie, Brasov si Constanta genereaza cele mai mari cereri. Producatorii de mobila spun ca anul acesta vor investi in cresterea capacitatilor de productie si vor deschide mai multe magazine, pe suprafete mai mari.

Producatorii si retailerii de mobila dau lovitura in 2007. Volumul vanzarilor a crescut in primele trei luni, depasind cele mai optimiste previziuni.

Desi era de asteptat ca, odata cu intrarea pe piata romaneasca a brandului IKEA, ceilalti jucatori sa aiba de suferit, romanii au continuat sa duca acasa mobila de toate tipurile, cumparata din magazinele deschise in marile centre comerciale din Capitala, marile orase de provincie si nu numai.

De unde acest apetit pentru cumpararea unor noi piese de mobilier? Au romanii mai multi bani pentru consum? Exista o ciclicitate in schimbarea mobilierului si acum s-a implinit perioada dupa care piesele mai vechi trebuie inlocuite? Se poate vorbi de cresterea apetentei la achizitia/schimbarea mobilierului pentru a fi in pas cu moda?

De ce creste piata?

?Putem lua in calcul cel putin trei cauze care au dus la cresterea vanzarilor de mobila. Primele doua ar fi conturarea tot mai certa a clasei de mijloc in Romania si cresterea veniturilor populatiei", a declarat, pentru SFin, Dan Sucu, presedintele si actionarul majoritar al Mobexpert, cel mai mare jucator din industria mobilei din Romania.

In opinia sa, clasa de mijloc reprezinta un segment cu venituri medii si medii spre inalt. Sunt oameni activi, dinamici, constienti de nevoia de a-si defini statutul si standardul de viata, pregatiti sa investeasca pentru a-si exprima propriul stil de viata. Sunt sensibili la calitate si servicii, se informeaza si sunt atenti la tendinte.

?Acesta este si profilul clientilor nostri din segmentul cel mai important de cumparatori. Ei sunt cei care decid ca interioarele caselor lor trebuie sa fie in acord cu stilul lor de viata si multi opteaza pentru oferta Mobexpert, care le propune produse in tendinte la un pret corect", spune Sucu.

?O a treia cauza, corelata cumva cu cea dinainte, este dezvoltarea fara precedent a proiectelor imobiliare in Romania. Spuneam ca este o cauza corelata cu dezvoltarea clasei de mijloc din Romania deoarece majoritatea proiectelor imobiliare tintesc tot acest segment de clienti", a precizat omul de afaceri.

El sustine ca este de luat in considerare, de asemenea, cresterea numarului de proiecte de birouri de clasele A si B, cu impact in vanzari pe segmentul mobilierului de birou. ?Nu in ultimul rand, as aminti de o asezare a pietei de mobila, de o mai buna definire a segmentarii, un fenomen natural odata cu cresterea economica.

Vedem deja segmentari pe mobilier pentru tipuri de incaperi - baie, bucatarie, dining etc. -, specializari pe anumite piese - canapele, paturi etc. - sau pe niveluri de pret si experienta de cumparare", a aratat actionarul majoritar al Mobexpert.

Schimbari in comportamentul de consum

Viorel Catarama, presedintele Elvila SA, al doilea mare jucator de pe aceasta piata, este de parere ca romanii nu au neaparat mai multi bani, dar incep usor-usor sa se apropie de comportamentul de consum al europenilor. ?Salariile romanilor au inregistrat cresteri usoare in aproape toate domeniile, bani care de regula se reintorc in piata.

O influenta mare o au si investitiile in piata imobiliara, in special cartiere rezidentiale si cladiri office", a explicat pentru SFin Viorel Catarama. In opinia sa, in privinta ciclicitatii in schimbarea mobilierului, romanii au fost si inca sunt recunoscuti pentru atasamentul exagerat fata de piesele de mobilier existente, despartirea de acestea realizandu-se greoi.

?Populatia tanara este usor deschisa spre acceptarea ideii de schimbare a mobilei la un interval de timp mai mic de 3-5 ani. Segmentul de populatie adulta (35-40), cu venituri mari, este dispusa sa schimbe piesele de mobilier mai repede, undeva la 3 ani", arata presedintele grupului Elvila.

Potrivit omului de afaceri, preferintele romanilor sunt in schimbare, existand diferente la nivel de varsta, status social, ocupatie si chiar venituri. In acelasi timp, exista un segment de populatie matura, care apreciaza mobilierul din lemn masiv, fie el modern sau clasic.

Persoanele cu ?dare de mana", care nu sunt nevoite sa faca achizitii in functie de necesitati si bugete, ajung sa-si dezvolte un comportament de cumparare si consum pentru asigurarea unui status si pentru a fi ?in pas cu moda", a punctat Viorel Catarama.

Integral in Saptamana Financiara