Mai multi dealeri auto acuza ca licitatia de achizitionare a 20 de autoturisme confort sporit pentru membrii Senatului este dedicata numai anumitor producatori.Caietul de sarcini al licitatiei contine clauze obligatorii aberante. Limuzinele trebuie sa aiba portbagaj de minim 500 de litri, tractiune integrala si macar 160 de cai putere (CP).

Directorul Departamentului auto al Senatului recunoaste ca tipul de masina descris in caietul de sarcini este dupa chipul si asemanarea unei anumite marci auto.

Cele 20 de masini destinate senatorilor trebuie sa mearga numai pe benzina fara plumb, cele cu motorizare diesel, mai putin rafinate, fiind excluse din start. Masina trebuie sa fie obligatoriu de tip limuzina, cu 4 usi laterale si 5 locuri.

Tot obligatorie pentru limuzinele senatorilor este tractiunea integrala permanenta, caracteristica ce are darul de a "elimina", practic, candidatele mai ieftine.

Masinile trebuie sa fie rapide si naravase: sa "prinda" cel putin 190 km/h si sa faca suta de pe loc in cel mult zece secunde. Pentru aceasta trebuie ca puterea motorului sa depaseasca 100 de cai la o

capacitate cilindrica cuprinsa intre 2300 si 3000 de centimetri cubi (cc).

In schimb, a fost stabilit consumul mixt maxim (urban si extraurban) la 11 litri la suta de kilometri. Peste toate cele de mai sus, de departe cea mai aberanta prevedere este cea a... volumului portbagajului. Acesta trebuie sa depaseasca obligatoriu 500 litri, oferta fiind tot mai bine punctata o data cu "umflarea" portbagajului.

Cu cat este mai mare, cu atat incap mai multe plocoane ori bagaje ale familiei in vacantele facute cu masina de serviciu. Aceasta este probabil si explicatia pentru care Senatul a hotarat sa refuze orice model cu hayon - s-a incetatenit ideea ca la modelele break intra in masina mirosul porcului (miel sau alte "atentii" pentru demnitari) din portbagaj.

Caietul de sarcini, croit dupa specificatii germane

Urmare a comparatiei facute intre specificatiile din caietul de sarcini si cele ale modelelor de pe piata prezentate in catalogul auto, a rezultat ca doar 3 marci pot satisface standardele alesilor. Dintre acestea Audi pare a fi favorita, cu cel putin 5 modele care intrunesc conditiile.

Cel mai ieftin dintre acestea este modelul A6 2,4 quattro. Merge cu benzina, este Euro 4, are 4 usi, 5 locuri, nu are hayon. Motorul are 177 CP la o capacitate cilindrica de 2393 cc si un portbagaj mai mult decat convenabil - 546 de litri (primeste 3 puncte la licitatie fata de 1 punct, modelele cu 500-520 de litri - vezi BMW).

Pretul CIP al modelului de baza este de 35.000 euro, potrivit catalogului. Cu tot cu TVA, taxa de prima inmatriculare si optionale, pretul sare de 50.000 euro.

O alta varianta pentru confortul senatorilor este marca BMW. Ei ar putea alege modelul 525xi, 530xi sau 530xd. Toate trei au tractiune integrala, capacitate cilindrica intre 2497 si 2996 cc, puterea motorului depaseste cu mult limita de 160 CP, iar portbagajul are 520 de litri.

Pretul CIP este pe masura: intre 37.480 si 41.480 euro, la care se adauga TVA, taxa de prima inmatriculare si pretul dotarilor optionale. Cea de-a treia si ultima varianta posibila este Mercedes, care are la randul ei cateva modele pe placul alesilor.

Legea achizitiilor interzice "obstacolele nejustificate"

Mai multe voci din randul celor interesati de afacerea cu Senatul Romaniei acuza ca, prin criteriile impuse in caietul de sarcini al licitatiei de la sfarsitul lunii iunie, se incalca legislatia in domeniul achizitiilor publice.

Ordonanta de Urgenta 34/2006 privind achizitiile publice interzice introducerea de criterii nejustificate de selectie.

Este dificil de inteles, in acest context, care este justificarea portbagajului de cel putin 500 de litri ori a obligativitatii tractiunii integrale.

Cum la fel de greu este de explicat de ce viteza maxima trebuie sa fie neaparat de la 190 km/h in sus cand viteza maxima legala pe autostrazile din Romania este de 130 km/h.

Directorul auto: "Vedeti si singuri ce marca se incadreaza"

Daniel Fadur, directorul Departamentului Auto al Senatului Romaniei, a invocat secretul de serviciu si a refuzat sa ne spuna de ce senatorii au nevoie de limuzine cu tractiune integrala, putere de peste 160 CP si portbagaj de 500 de litri.

"Nu va pot da nici un fel de informatii pentru ca am obligatia sa pastrez secretul profesional", a declarat Fadur. Directorul a lasat insa sa se inteleaga faptul ca stabilirea criteriilor s-a facut in asa fel incat sa fie favorizata o marca anume. Acesta a refuzat sa o nominalizeze.

"Nu va pot spune despre ce marca este vorba, dar vedeti si singuri cine se incadreaza", a declarat Daniel Fadur. El a mai spus ca scurgerea unor informatii in presa legate de apropiata licitatie pentru achizitionarea autoturismelor de lux, a determinat conducerea Senatului sa declanseze o ancheta pentru a se stabili cine a vorbit cu ziaristii.

integral in Romania Libera