In urma cu cateva zile am stat de vorba cu trupa Kumm despre muzica in general, despre muzica romaneasca si muzica pe care ei o fac, in special (asculta aici).

V-ati obisnuit deja cu prezenta celor de la Kumm pe scenele cluburilor bucurestene, nu vom intra in foarte multe amanunte de prezentare: sunt clujeni, sunt sase la numar si canta la fel de bine in Romania, in Germania si in Italia.

Trupa clujeana este formata din Catalin Mocan (voce), Eugen “Oigan” Nutescu (chitara, voce), Mihai Iordache (saxofon), Kovacs Andras (sintetizator), Utu Pascu (bass) si Csergo Dominic (tobe).

HotNews: Aveti deja de cativa ani turnee in Germania. Cum a fost cel din primavara asta?

Oigan: Am cantat in cluburi in care au cantat si nume cunoscute international: Kasabian, Asian Dub Foundation, Yann Tiersen. Sunt sanse foarte mari ca in septembrie sa cantam la un festival foarte mare de langa Dresda. Deja suntem invitati anul viitor la un festival mare din Ulm, care are loc din doi in doi ani.

Pana acum, cu impresara noastra din Germania am mers foarte mult pe ideea de concerte. Anul acesta am ajuns la cele mai tari cluburi din Germania, votate de cele mai bune trupe nemtesti. Se intampla ceva haios la ei: trupele din Germania fac un fel de top al locurilor in care se canta. Si unele din locurile in care am cantat anul acesta sunt in top ten-ul acestui clasament.

In paralel cu aceste concerte, anul acesta planuim sa stabilim legaturi cu case de discuri din Germania si cu agentii mai serioase de acolo ca sa intram in sistem, si asta este foarte probabil.

HotNews: Comparativ cu turneul vostru de anul trecut cum vi s-a parut Germania anul asta?

Oigan: In mod cert, in locurile in care am mai fost - suntem a treia oara in Germania - am simtit o crestere a publicului. Am vazut oameni fredonand cu noi versuri, care probabil isi cumparasera albumul de data trecuta. Nu avem inca distributie oficiala printr-o casa de discuri, in Germania. Am vandut, cum face orice trupa CD-uri la concerte, si se cumpara destul de bine.

Cata: Ca reactie, publicul de acolo mi se pare la fel cu cel de aici, ceea ce mi se pare si un atu al trupei. Adica ar putea sa ne flateze lucrul asta pentru ca transmitem si celor de acolo si celor de aici acelasi mesaj, acelasi feeling, aceeasi energie. Acolo insa exista un public potential mai mare, mai format. Dar si publicul din Romania va creste.

HotNews: Spui ca exista o altfel de educatie in spate?

Cata: Exista o cultura. Cultura “live-ului”, toata traditia cantarilor live.

Andras: Eu asta vroiam sa zic la un momen dat. In Cluj, de exemplu, cred ca prima cantare de club a fost acum vreo 12 ani. In Germnaia exista cluburi unde se canta de zeci de ani si asta inseamna publicul educat, obisnuit cu cultura de club.

Oigan: In Romania putem sa spunem ca aceasta cultura e in crestere. Un exemplu ar fi si faptul ca anul trecut am cantat in mai multe orase din Romania decat in toti ceilalti noua ani de cand suntem.

HotNews: Ca sa rezumam: cum e publicul din Germania?

Cata: Publicul din germania este cel mai tare public.

HotNews: Si cel din Romania?

Cata: Si acesta este tot cel mai tare public.

HotNews: Asta suna la fel ca in bancul ala cu ciobanul si cu oile albe si oile negre.

Cata: Exact. Oile albe dau cel mai bun lapte. Si oile negre dau cel mai bun lapte. Si atat cele albe cat si cele negre sunt oile mele, fie ca e vorba Romania, Germania sau Italia.

HotNews: Ce parere aveti despre muzica romaneasca din zilele noastre?

Andras: Creste.

Cata: Muzica romaneasca creste odata cu cresterea scenelor. Apar scene tot mai mari in Romania, ceea ce este grozav si imbucurator.

Si ceea ce pe mine ma multumeste cel mai mult este ca publicul din Romania, sau potentialul public din Romania va avea ocazia si sper, si mijloacele materiale, sa vada trupe de peste tot din lume, sa cunoasca, sa isi dea cu parerea, sa isi manifeste entuziasmul. E foarte bine ca avem o asemnea ocazie.

Oigan: Nu mai trebuie sa mearga la Sofia, Sziget Festival, Belgrad sau Viena.

Cata: Si pe de alta parte, de ce sa nu fim si agresivi putin spunand ca ne dorim sa creasca standardele si posibilatile de apreciere ale publicului, care pana acum nu a avut ocazia, poate, sa vada la ce nivel se canta in afara.

Oigan: Un concert nu e numai muzica. Asta vorbeam si cu Cata. Atitudinea celor din vest, mai ales a celor din America, este de “show”, nimeni nu zice concert pur si simplu. Tu te duci sa vezi, sa auzi. E o poveste complexa. De exemplu la un concert vezi reactia celor de pe scena, dintre ei, pe langa lumini, proiectii, sunete.

Iei parte la un eveniment care iti ataca toate simturile, nu e acelasi lucru cu a-ti pune un CD. E o chestie mult mai ampla. De asta e bine ca vin trupe mari in Romania.

Cata: Si publicul romanesc se va maturiza o data cu ele, pretentiile vor creste. Vor creste pretentiile si fata de trupele autohtone, care isi vor da silinta sa fie mai bune mai competitive si sa se considere intr-un spatiu mult mai larg muzical decat Romania. Eu urasc vorba asta: “suna bine pentru Romania”. Nu exista asa ceva.

Asta nu e o comparatie matura din punctul meu de vedere. Publicul trebuie sa ajunga sa fie destul de matur incat sa isi impinga favoritii, sa zicem asa, spre mai bine.

Andras: Cred ca trupele nu mai au complexul “Romania- Afara”. Cantam din suflet, vrem sa fim acolo. La un moment dat o sa se vada rezultatele.

Cata: Am vazut zilele astea niste tineri care aveau atitudinea aia, care mie mi se pare indispensabila. Atitudinea pe care o ai cand esti pe scena, complet dezinhibat. Da, trebuie sa crezi: “eu sunt acum Mick Jagger pe scena asta mica”.

Andras: Ca sa se dezvolte piata muzicala romaneasca trebuie sa se infiinteze cat mai multe trupe, sa vada si producatorii si televiziunile ca exita. In momentul in care o sa apara foarte multe trupe, poate nu toate de calitate foarte buna, poate o sa le deschida ochii altor oameni. Vor fi automat mai multi oameni in public, fiind mai multe trupe din diferite orase.

O trupa care se dezvolta intr-un oras mic o sa dezvolte o cerere pentru un loc de cantat in acel oras, asta inseamna ca va “deschide usi” pentru toti ceilalti care canta.

Oigan: Cred ca asa se creeaza un fel de supa primordiala in care poti sa creezi un mediu propice pentru dezvoltarea unei muzici. Orice trupa are nevoie de locuri unde sa cante. Poti sa repeti sute de mii de ani, scena e total altceva. E o diferenta ca intre barbat si femeie, e brusc o alta lume. Te-ai urcat pe scena prima oara, s-a schimbat tot.

Si un om care activeaza intr-o trupa are nevoie de asta. Si asta este tocmai ceea ce se intampla acum in Romania.

HotNews: Am ascultat in concertele voastre piese noi. Pe cand urmatorul album?

Oigan: Deocamdata suntem la faza in care avem in lucru peste 10 piese. Ideea unui album nou ramane undeva pe anul viitor, deoarece in toamna vom avea un alt eveniment special. O sa marcam 10 ani de existenta a trupei prin niste concerte mai speciale si printr-un box-set cu variante si piese inca needitate.

HotNews: Urmatorul concert in Bucuresti?

Andras: Samabata, 26 mai, pe terasa “La Motoare”, alaturi de alte trupe foarte dragi noua: Luna Amara, Blazzaj si Dutevino.