Este vorba despre productia de bitum, greii care se bat pe o piata evaluata la peste 170 de milioane de euro anual fiind Petrom si Rompetrol.

Daca tinem cont ca pretul bitumului aproape ca s-a dublat din 2004 pana in prezent, ajungand la circa 350-400 euro pe tona, este lesne de inteles ca afacerile pe aceasta piata sunt tot mai profitabile.

Acum, asfaltatorii prieteni ai presedintelui Basescu si apropiati de PD sunt la mana dusmanului declarat al Cotrocenilor.

Cel mai mare producator intern de bitum rutier este Petrom, prin Rafinaria Arpechim Pitesti, care detine peste 60% din cota de piata. Numai anul trecut, Arpechim a furnizat mai mult de jumatate din necesarul de bitum.

Pe urmatorul loc se afla Grupul Rompetrol, care vine puternic din urma prin productia de bitum obtinuta la Rafinaria Vega Ploiesti.

Vega a livrat, anul trecut, circa 10 la suta din productia nationala de bitum rutier. Vega mai produce si bitumuri speciale, precum cele pentru hidroizolatii (unde cota de piata detinuta anul trecut a fost de 40 la suta)

si bitumuri pentru protectia conductelor care sunt ingropate. La acest ultim capitol, Vega a detinut, in 2005, o cota de piata de 100 la suta, fiind unic furnizor.

De altfel, Dinu Patriciu a decis sa investeasca 7 milioane dolari intr-o noua instalatie de bitum rutier modificat cu polimeri, prima de acest gen din Romania.

„Acesta este un produs cu rezistenta si fiabilitate superioare solutiilor obisnuite utilizate in fabricarea asfalturilor si se utilizeaza, in general, pentru straturile de uzura in constructia drumurilor.

Prin procesul de modificare cu polimeri, rezistenta bitumului rutier la variatiile de temperatura este ridicata. De asemenea, asfaltul realizat cu acest tip de produs are o durata de viata mai mare, o rezistenta mai buna la deformatii si uzura si reduce zgomotul in trafic”, au declarat reprezentantii Grupului Rompetrol.

Noua instalatie va permite Rompetrol sa acopere cel putin 50% din necesarul national de bitum modificat cu polimeri si care era asigurat doar prin importuri.

“Bitumul este cel mai scump material dintre materialele de constructii. Bitumul din import este mai ieftin, dar nu este suficient, asa ca trebuie sa mai luam si de la furnizorii interni”, ne-a declarat unul dintre sefii unei importante firme de constructii si reabilitari de drumuri.

Un alt jucator pe aceasta piata este Colas Romania, care face parte din grupul francez cu acelasi nume, unul dintre liderii mondiali in constructia de drumuri.

Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) sustin ca cele mai mari cantitati de bitum au fost utilizate la reabilitarea celor circa 15.000 km de drumuri nationale, dar odata cu demararea programului de autostrazi, cantitatile de asfalt necesare vor creste.

Integral in Gandul