„Aveti Cotidianul cu cartea?” Asta e intrebarea de miercuri la chioscurile de ziare din Romania. Cererea a depasit cu mult tirajul de 50.000 de exemplare, ceea ce pune sub semnul intrebarii ideea ca in Romania lumea nu se omoara cu cititul.

In metrou, in autobuze vezi acum cetateni de mai toate virstele citind cartea. Iar bloggerii literari comenteaza fiecare noua aparitie. Fireste ca o carte care vine in regim saptaminal impreuna cu ziarul e o scurtatura dramatica fata de ceremonialul obisnuit al achizitionarii cartii.

Dar in aceasta scurtatura pot fi gasite citeva explicatii care ar trebui sa intereseze si editurile, cu atit mai mult cu cit afacerile pe piata cartii au depasit anul trecut 50 de milioane de euro.

Cartea loviturii de fidelitate. Marile edituri au colectii cu care incearca sa-si „fidelizeze” cititorii, inspre literatura de fictiune.

Totusi, nici una dintre ele nu risca sa scoata, o data pe luna, un autor pe care mizeaza, la un pret promotional, combinind reclama cu titlul, astfel incit sa nu inregistreze pierderi si totodata sa sparga plafonul vinzarilor lente, cu cifre spectaculoase la vinzare in citeva zile.

Explicatia e simpla. Un pret promotional la o singura carte dezechilibreaza oferta pentru celelalte. Pe de alta parte, cu asemenea promotii periodice, o editura se poate asigura ca sparge plafonul vinzarilor lente si mai ales ca isi fidelizeaza si cititorii, pe care altfel nu poate conta decit accidental.

Integral in Cotidianul