Conform OG nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta si Legii nr. 51/2003, care aproba ordonanta, „consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv.

Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sint cheltuielile directe de returnare a produselor“. Se aplica doar persoanelor fizice.

Frica de restituirea produselor in volum mare face insa ca foarte putine magazine online sa vorbeasca deschis despre aceasta lege.

In cazul in care vinzatorul nu isi informeaza clientii despre acest drept sau nu ofera o serie de alte date precum adresa exacta, termenul de valabilitate, numarul de telefon etc., atunci „produsul sau serviciul este considerat livrat fara cerere de comanda din partea consumatorului“.

De asemenea, legea mai spune ca „in cazul in care comerciantul a omis sa transmita consumatorului informatiile prevazute la art. 4 (adica cele de mai sus - n.r.), termenul pentru denuntarea unilaterala a contractului este de 90 de zile“.

Vinzatorul isi poate informa clientii fie in sectiunea „Termeni si conditii“ a site-ului, fie printr-un document care insoteste marfa la destinatie.

„Acum doua luni erau cam 15-20 de magazine online care mentionau aceste drepturi ale consumatorilor in sectiunea termeni si conditii.

Mai sint unele magazine care spun ca respecta legea, dar au o serie de conditii, cum ar fi ca produsul trebuie returnat in ambalajul original, sigilat si nefolosit, ceea ce este ilegal“, spune Andrei Radu, directorul revistei „Link2eCommerce“.

„Cred ca sint tot 15-20 de magazine online care specifica acest lucru si in acest moment.

Se tem de lucruri care nu se intimpla, ca oamenii vor cumpara produse doar ca sa le testeze si le vor trimite inapoi. La 300 sau 500 de comenzi pe luna, noi avem, poate, unul sau doua retururi“, ne-a precizat Marius Ciocan, directorul magazinului online Fungift.

Acesta a precizat ca majoritatea magazinelor lucreaza cu produse cumparate de la furnizori, pe care nu le au insa pe stoc, motiv pentru care se tem de aceasta lege - la returnarea unui produs furnizorului, acesta poate sa il refuze pentru ca este folosit si atunci paguba este suportata doar de magazin.

„Noi facem chestia asta inca de la inceput, iar in procesul de cumparare pe site spunem clientului la fiecare pas, pina la check-out (comanda finala ferma - n.r.), faptul ca poate returna produsul. Ma intereseaza ca omul sa fie multumit din doua motive: se intoarce si spune si prietenilor despre noi.

Am pus si fotografii cit mai clare cu marfa, tocmai pentru ca oamenii sa stie cit mai exact ce cumpara, de asta e si returul mic. Vrem sa punem, in curind, si descrieri video la fiecare produs“, spune Ciocan.

Comerciantul trebuie sa returneze banii pe produsul trimis inapoi in termen de maximum 30 de zile. Produsele comandate trebuie livrate tot in maximum 30 de zile.

Nerespectarea uneia dintre aceste prevederi se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 4.000 de lei. Exista si exceptii de la aceasta lege.

Printre acestea sint serviciile financiare de investitii, operatiunile de asigurare-reasigurare, serviciile bancare, contractele incheiate pentru construirea sau vinzarea de bunuri imobiliare sau vinzarilor la licitatie. A existat si o exceptare a comertului electronic din aceasta lege, insa punctul respectiv a fost abrogat prin Legea nr. 365/2002.

Integral in Cotidianul