Opt hectare de teren s-au vandut in Mamaia, la pretul de 8 dolari/mp, in perioada 2001-2003. Beneficiarul acestei suprafete a fost cetateanul libanez Mohammad Murad, patronul lantului Spring Time.

Privatizarile "prin negociere directa cu asociatii" au debutat din toamna anului 2001. Atunci, Agathon a inceput sa emita mandate speciale prin care il imputernicea pe reprezentantul Ministerului Turismului in cadrul Mamaia SA sa vanda diverse active ale societatii constand in cladiri si terenuri.

Primul astfel de mandat special al lui Agathon, 3977/28.09.2001, a scos la vanzare ceva maruntisuri: chioscuri, grupuri sanitare, parcari. Printre acestea, s-au oferit "la pachet" si terenuri detinute de Mamaia S.A.

La punctul 4 din mandatul special amintit, ministrul stabilea ca vanzarea activului cu teren Magazin Popas III trebuie sa se faca doar prin negociere directa cu asociatul "Emy Com Trade" SRL Constanta.

Devenit specialist in evaluari, Agathon a stabilit si pretul minim al tranzactiei: 2,582 miliarde lei. Insa nici macar acesti bani nu erau incasati pe loc, ci in termen de 5 ani.

Dupa vanzarea constructiei Popas III Mamaia si a terenului aferent, ministrul Agathon a oferit printr-o modalitate controversata peste 8 ha in aceeasi zona. Desi era mult mai simplu sa organizeze o licitatie pentru a instraina aceste terenuri, Agathon a preferat sa le vanda "prin suplimentarea contractelor de leasing deja existente".

Adica intai a inchiriat terenurile si abia apoi le-a vandut. Pretul, stabilit tot de Agathon, a fost de circa 8,49 dolari mp.

Opt hectare in rate pe cinci ani pentru libanezul Murad

La nici doua zile dupa ce Dan Matei Agathon a redactat mandatul special 3977/28.09.2001, Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) de la Mamaia SA s-a intrunit si a decis sa vanda terenuri la pretul indicat de la Bucuresti.

Pe 30 octombrie 2001, AGA a aprobat instrainarea in favoarea firmei "Sabin Tour" SRL a unei suprafete de 44.249 mp la pretul de 8,5 dolari mp. Au mai fost vandute si alte suprafete, mult mai mici, pretul cerut de Mamaia SA nedepasind valoarea de 9 dolari pe mp. Afacerile cu terenurile societatii Mamaia au reinflorit insa in 2002.

De aceasta data, la baza tranzactiilor a stat un alt mandat special al ministrului Turismului, cel cu numarul 1140/22.03.2002. Multumit de cei 8 dolari/mp primiti in urma cu cateva luni, Dan Matei Agathon a decis in martie 2002 sa vanda o suprafata mai mare de teren. Procedura nu a fost una transparenta.

"Clientii" au fost intai luati in asociere, iar apoi li s-au oferit terenurile prin negociere directa. Asociata cu Mamaia SA de nici un an, societatea "Expo Construct Militari" SA a primit o felie mare, de 34.669 mp, din terenul amplasat in zona Popas III. Pretul cerut de Agathon si reprezentantii statului in AGA Mamaia SA a fost de aproximativ 14 dolari pe mp.

Bineinteles, contractul a avut o clauza prin care plata s-a putut face in rate, pe o perioada de cinci ani. Conform datelor Registrului Comertului, desi cele doua suprafete de teren vandute in 2001 si 2002 au fost cumparate de doua firme diferite, beneficiarii sunt, de fapt, aceiasi.

Dupa ce a primit, in 2001, 44.249 mp de teren, firma "Sabin Tour" SRL Constanta si-a schimbat actionariatul, toate partile sale sociale fiind cumparate de "Expo Construct Militari" SA.

Adica de firma care a primit apoi si ea, in martie 2002, 34.669 mp teren in Mamaia. In fine, actionarul majoritar al "Expo Construct Militari" SA era Mohammad Murad. Nascut in Liban, Murad si-a dezvoltat in Romania afaceri de peste 50 de milioane de euro. In cercul cunostintelor lui s-au numarat atat lideri PSD, precum Agathon si Hrebenciuc, cat si liberali.

Chiar premierul Tariceanu a cochetat putin in afaceri cu Mohammad Murad, cumparand de la acesta un apartament situat in complexul Coral Beach din Mamaia.

Hotelul Bulevard, bagat in asociere si vandut rapid.

Desi procedura cea mai corecta de vanzare a activelor societatii Mamaia SA ar fi fost licitatia deschisa, ca urmare a indicatiilor ministrului Agathon toate tranzactiile s-au incheiat doar cu firmele ce aveau contracte de asociere in participatiune. Acolo unde nu existau asociati, acestia s-au gasit repede. Asa s-a intamplat in cazul privatizarii Hotelului Bulevard.

Pentru ca acest activ nu era bagat in nici o asociere, nu putea fi vandut la pret mic. Situatia a fost rezolvata de Agathon, care, pe data de 28.09.2001, a avizat personal incheierea unei asocieri intre o firma din Brasov, "Fati International Com" SRL, si Mamaia SA pe activul Hotel Bulevard. Fix dupa doua luni, adica pe 30 noiembrie 2001, hotelul era vandut. Pretul, stabilit la 7 miliarde de lei, nu a fost achitat integral.

S-a descoperit, culmea, ca in cele doua luni de toamna-iarna trecute de la semnarea contractului de asociere "Fati International Com" SRL ar fi investit in Hotelul Bulevard suma de 1,414 miliarde lei. Iar aceasta valoare a fost, bineinteles, scazuta din pretul total.

Chilipirul Caraiman

Dupa aceleasi ordine ale ministrului Agathon s-au vandut in 2002 Hotel Caraiman II, Restaurant Caraiman si un teren in suprafata de 5.189 mp. Acestea au fost cedate "asociatului" "Caraiman Resort Mamaia" SA la pretul de 40 de miliarde lei.

Asta doar teoretic, pentru ca, practic, din cele 40 de miliarde au fost scazute 26 de miliarde pe care cumparatorul le-ar fi investit anterior incheierii tranzactiei.

Important de spus, Agathon a avizat privatizarea desi cumparatorul avea datorii mai vechi catre Mamaia SA. Cadourile au fost insa mai multe. Acesta nu a achitat banii imediat, ci a primit acelasi termen de gratie de 5 ani.

Afacerea Cazino Sud si Nord

O alta afacere excelenta pentru cumparator a fost vanzarea Cazino Sud si Cazino Nord Mamaia. Infiintata pe data de 21 mai 2003, firma "Best Hotels & Tours" SRL s-a asociat dupa doua luni cu Mamaia SA. Asa a ajuns sa administreze Vila Turturica, Cazino Mamaia Nord si Vila 22.

Un an mai tarziu, in noiembrie 2004, asociatul "Best Hotels & Tours" cumpara, prin negociere directa, toate aceste active. Ordinul de vanzare a fost dat tot de la Bucuresti, de aceasta data de Miron Mitrea, care preluase sub aripa sa si turismul romanesc.

Pentru Cazino Nord, pretul stabilit a fost de 383.000 de euro, aproape cat contravaloarea unei vile la marginea Bucurestiului. Pus in asociere in mandatul lui Agathon, in iulie 2003, Cazino Sud a fost vandut si el un an mai tarziu. Evident, privatizarea nu s-a facut prin licitatie deschisa, ci prin negocieri cu asociatul "Mehmetoglu" SRL, care, pana atunci, fabrica produse de patiserie.

Dupa ce a stat in asociere un an, firma "Mehmetoglu" a negociat si cumparat Cazino Sud cu pretul de 489.950 de euro. Din aceasta suma s-au scazut insa 101.684 euro, care ar fi fost investiti pe parcursul asocierii.

De semnatura personala a lui Agathon a beneficiat si firma "Becca-Vet" SA din Brasov. Conform ordinului venit de la Ministerul Turismului in 2001, firma brasoveana a incheiat cu Mamaia SA un contract de asociere in participatiune.

Mamaia SA venea in asociere cu o suprafata de 6.500 mp de teren, iar "Becca-Vet" SA se obliga sa construiasca aici un complex de 14 casute tip camping. Acest lucru nu s-a mai intamplat. Cel putin nu in aceste conditii. In august 2002, Bucurestiul a preferat sa vanda firmei din Brasov terenul ce initial era obiectul asocierii. Pretul a fost iarasi unul preferential, de circa 13-14 dolari/mp.

integral in Romania Libera