Exclusiv HotNews.ro

Jo Leinen: 'Nu exista garantii ca procesul constitutional va continua'

de Victor Iulian Tuca     HotNews.ro
Luni, 2 iulie 2007, 0:00


Foto: joleinen.de

Intr-un interviu acordat in exclusivitate HotNews.ro, Jo Leinen, parlamentar european din partea Grupului Socialist si presedintele Comisiei de Afaceri Constitutionale a Legislativul de la Bruxelles, a trecut in revista principale provocari cu care se confrunta Uniunea Europeana la sfarsitul mandatul Presedintiei germane.
Viitorul 'Constitutiei UE' e pus sub semnul intrebarii intr-o Uniune cu tot mai multe forte centrifuge.

Reporter: Ce nu merge in Uniunea Europeana?

Jo Leinen: Exista serioase dubii ca unele state membre doresc sa participe la o Europa comuna. Toata lumea vrea sa faca parte din Uniunea Europeana, dar nu toti impartasesc aceleasi obiective.

Marea Britanie, de exemplu, a optat sa nu participe la politici din domenii fundamentale, cum ar fi Carta Fundamentala a drepturilor, in sfera cooperarii in materie de justitie si afaceri interne, ca sa nu mai vorbesc de uniunea monetara.

Marea Britanie s-ar putea califica pentru calitatea de stat membru de rang secund. Daca anumite tari vor doar sa blocheze sau sa nu participe in anumite domenii, atunci nu ar trebui sa fie lasate sa le blocheze pe cele ce vor sa mearga inainte.

Reporter: Se pare ca toata lumea face ce vrea in Uniunea Europeana...

Jo Leinen: Europa a la carte, in care statele sa faca tot ce doresc, nu este o optiune pentru viitor. Ideea a fost sa avem un cadru legislativ pentru toti membrii, cu legi in domeniul mediului, protectiei consumatorului, protectiei sociale care se vor aplica pentru toate statele membre si nu numai pentru unele dintre ele.

Reporter: Va referiti la Tony Blair?

Jo Leinen: Fostul premier britanic este cel mai european dintre cei antieuropeni si eurosceptici. Cand si-a inceput mandatul in 1997, a adus Marea Britanie langa Europa. Acum, cand a plecat, Marea Britanie se indeparteaza de Uniunea Europeana. Este drept, peste Canal se inregistreaza un boom economic. Asta ii face sa creada ca sunt cei mai importanti din lume.

Dar se neglijeaza marile provocari ale viitorului: concurenta cu China si India, amenintarea terorismului, migratia din Africa, schimbarile climaterice. Chiar daca in Marea Britanie unii gandesc in termenii vechiului imperiu si viseaza la Commonwealth, tara este prea mica pentru a rezolva aceste probleme. Ei sunt puternici facand parte din Uniunea Europeana si nu actionand ca o insula izolata.

Reporter: Pe de alta parte, Polonia pare entuziasmata de fondurile europene si in mai mica masura de proiectele Uniunii.

Jo Leinen: Daca este vorba de a bloca proiectele Uniunii, statele membre ar trebui sa reactioneze imediat. Nu este posibil ca Polonia sa se bucure de solidaritatea cetatenilor europeni si sa nu arate aceeasi solidaritate cand este vorba de planurile comune europene. Cred ca „succesul” pe care fratii Kaczynski l-au avut la acest summit este indeajuns.

Au vrut sa arate ca Polonia este o tara mare. Este de ajuns! Nu mai este loc pentru linii rosi sau exceptii.

Reporter: Viitorul Europei pare unul sinuos, ca sa nu spun unul nebulos.

Jo Leinen: Acum trecem printr-o perioada grea, de stagnare dar summit-ul de acum doua saptamani ne da sperante. Oricum nu exista garantii ca procesul constitutional va continua...este inca un drum lung de parcurs pentru a avea acest tratat, mai ales in partea de ratificare.

Insa numai Constitutia Irlandei obliga la referendum si sper ca dupa experienta franceza si olandeza, tratatul sa fie ratificat fie de catre parlamentele nationale fie printr-un referendum organizat in aceeasi zi de toate cele 27 de tari.

Altfel, sunt singur ca noul tratat nu va trece la vot fiindca a avea o cascada de referendum-uri nationale unde nu se discuta decat politica interna. Asta inseamna ca Europa este luata ostatic pentru rezolvarea problemelor nationale.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


97 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Constitutia dorita de socialisti: noul totalitarism (Luni, 2 iulie 2007, 16:10)

    Cristian M. [anonim]

    Bine ca s-au gasit socialistii europeni sa ii certe pe cei care nu sunt de acord cu ei!!
    Uniunea nu trebuie sa evolueaza asa cum o vad daor socialistii, iar cei care nu sunt de acord cu aceasta viziune sa fie marginalizati, amenintati (ca in acest interviu, de un domn (tovaras?) parlamentar pe care nu l-a ales nimeni in mod direct! Sa devina si Parlamentul European captivul unor grupuri de interese??)
    Nu ni se spune in articol, si am fi recunoscatori Hotnews.ro si d-lui V.I. Tuca in special, care sunt argumentele celor care se opun "viziunii socialiste": britanicii, polonezii, olandezii, cehii, lituanienii etc.

    Poftiti: asa vorbeste un politician democrat?
    "Este de ajuns! Nu mai este loc pentru linii rosi sau exceptii."
    "Marea Britanie s-ar putea califica pentru calitatea de stat membru de rang secund."
    "Asta ii face sa creada ca sunt cei mai importanti din lume."

    Si acum, o mostra de gandire totalitara: "Europa... in care statele sa faca tot ce doresc, nu este o optiune pentru viitor. Ideea a fost sa avem un cadru legislativ pentru toti membrii, cu legi in domeniul mediului, protectiei consumatorului, protectiei sociale care se vor aplica pentru toate statele membre.."
    Statele nu fac ce doresc, ci ceea ce doreste dl. Leinen, sau Partidul Socialist European!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    raspuns (Luni, 2 iulie 2007, 17:54)

    V. Iulian Tuca [anonim]

    O fac cu placere:

    - britanicii nu-si doresc Carta Drepturilor Fundamentale fiindca ar trebui sa permita, in conditii mult mai relaxate, dreptul la greva. Sindicatele britanice ar putea da in judecata patronatele in fata Curtii Europene de Justitie de la Luxemburg daca s-ar aplica respectiva Carta. Insa si asa, nu se va putea stii cu precizie care va fi practica judiciara, incepand cu 2014.

    -in privinta fratilor Kaczynski , statele membre, mai ales Germania si Olanda (platitori neti) sunt nemultumite de lipsa de solidaritate a Poloniei in privinta tratatului. Polonia este cel mai mare benefiar net din fondurile europene, per total, iar faptul ca a amanat intrarea in vigoare a tratatului pana in 2017 nu rezolva ci perpetueaza criza prin care trece UE.

    -Olanda si-a dorit o implicare mai mare parlamentelor nationale in initiativele Comisiei, ceea ce a si obtinut la.summit. Faptul ca nu a ratificat tratatul constitutional in 2004 s-a datorat in mare parte afacerii Pim Fortuym, personaj controversat, omorat de un musulman.

    -Parlamentarii europeni sunt alesi direct din 1981.
  • 0 (0 voturi)    
    raspuns (Luni, 2 iulie 2007, 18:26)

    V. Iulian Tuca [anonim]

    rectificare: din 1979
  • 0 (0 voturi)    
    Europa... (Luni, 2 iulie 2007, 18:37)

    Anonim [anonim]

    Da de ce trebuie sa devina UE un super-stat cu legi unice?
    De ce nu poate sa ramana in forma actuala, liber schimb economic (si norme ECONOMICE comune).
    Ce-i freaca la ridichie cum isi educa polonezii copiii (ca au interzis propaganda homosexuala in scoli), icoanele romanilor din scoli samd.
    De ce sa nu aiba orice tara drept de veto in orice decizie? Alfel, daca impunem unui stat o decizie a UE, nu-i incalcam suveranitatea nationala?

    Ale cui sunt de fapt aceste ambitii, cum bine a observat cineva, totalitare?
  • 0 (0 voturi)    
    procesul constitutional U.E. (Luni, 2 iulie 2007, 19:32)

    marin [anonim]

    Un cadru legislativ pentru toate tarile membre, legi in domeniul mediului, protectiei consumatorului, protectiei sociale, sunt de maxima necesitate pentru Romania, dar afacerile politicienilor, nu corespund cu interesele romanilor. Un cadru legislstiv european, nu ar mai permite legi facute de ei, numai pentru afacerile lor. Iar daca Justitia ar fi independenta, foarte multi politicieni ar fi acolo unde le este locul, la puscarie.
  • 0 (0 voturi)    
    Utopia UE (Joi, 5 iulie 2007, 0:02)

    AfterD [anonim]

    Sa plecam ci dezbaterea de la acest articol (primul care mi-a picat in mana) : http://www.hotnews.ro/articol_77637-Reforma-vinului-in-UE-il-preferati -cu-zahar-sau-fara.htm#minus

    "In fiecare an, Europa cheltuieste peste 500 de milioane de euro pentru a scapa de supra-productia de vin, una din solutiile Comisiei fiind acordarea de ajutoare acelor fermieri care sunt de acord sa-si distruga podgoriile. "

    In conditiile in care in concurenta directa cu economiile emergente in care se munceste pe rupte 12/24 , 6/7 ( China , America de Sud , India ,etc.) solutia UE este sa arunce subventii, sa impuna standarde absurde (fara sa tina cont de particularitatile din tarile membre) si sa incurajeze dreptul la greva pe motiv ca afara e innorat , e de inteles ca unele tari nu vor sa se ancoreze definitiv si total intr-un proiect ce are toate premisele unui mare fiasco. Ca bonus ma vad nevoit sa-l citez pe TRU : "democratia europeana are o componenta lipsa : un demos european"

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by