A ramas fara slujba si acum creste purcei si-i vinde la negru

Un fermier ungur: dupa aderare mi-a mers din rau in mai rau

de Romulus Dubat, Arad     HotNews.ro, EurActiv.ro
Luni, 2 iulie 2007, 0:00


Nadicsan Istvan (dr.) in dialog cu reporterul
Foto: HotNews.ro

Intr-un interviu pentru HotNews.ro-EurActiv.ro, un om obisnuit, dintr-o localitate de la granita Ungariei cu Romania povesteste cum i-a fost dupa aderarea tarii sale la UE (2004). Nadicsan Istvan are 33 de ani si este din Batonya (Batania) - Ungaria, la granita cu Romania. Acum este somer si traiul zilnic si-l castiga crescand animale, pe care apoi le vinde pe piata neagra, pentru a supravietui.

Experienta lui post-aderare este o frantura din aceeasi realitate din care fac parte si povestile de succes ale est-europenilor pentru care aderarea a insemnat o trambulina catre cariere in institutiile europene.

HotNews.ro:Care este viata ta dupa ce Ungaria a aderat, in 2004, la Uniunea Europeana?
Nadicsan Istvan : Negativa. Foarte, foarte negativa. Si sa explic de ce. Am fost sapte ani director la o fabrica de usi si geamuri de lemn, la Budapesta. Dupa ce Ungaria a intrat in Uniunea Europeana, din lipsa de clienti, fabrica s-a inchis. Unul dintre patroni a decis sa o mute in Ucraina. Pana acum nu a reusit. Din pacate, eu si vreo 30-40 de oameni am ramas fara serviciu.

Astfel, am fost nevoit sa revin acasa, in Batania. Sunt aici de un an si inca nu am gasit nimic de lucru, pentru ca in zona asta nu exista nici un loc de munca. Viata este grea, iar tinerii de pe aici pleaca in orasele mai mari sa lucreze. Impreuna cu fratele meu am inceput sa cresem animale, avem vreo 25 de purcei, doua scroafe mari si patru porci de 180-200 de kilograme. Si mai avem cativa iepuri.

HotNews.ro:Unde vinzi carnea de porc?
Nadicsan Istvan : Articolul apare si in Ungaria?
HotNews.ro:Nu, numai in Romania.
Nadicsan Istvan : Atunci iti spun. O vand la vecini si pe la cunostinte. Ca oficial nu am voie sa o vand. Si daca ar fi sa o dau la vreun abator, ies in pierdere.

HotNews.ro:Chiar nici o imbunatatire nu exsita dupa intrarea Ungariei in UE?
Nadicsan Istvan : Aici la noi, in Batania, nu. Ba, poate, turismul rural. Se fac ceva investitii.
HotNews.ro:Anume.
Nadicsan Istvan : Avem aici un strand cu apa termala. Vin multi straini si mai ales romani. Unii dintre consatenii mei si-au deschis pensiuni. Dar asta merge numai in sezonul de vara.

HotNews.ro:Conducerea administrativa a localitatii, primarul, te ajuta cu ceva?
Nadicsan Istvan : Eu vad ca incearca sa faca ceva. Aici la noi au fost foarte multi fara serviciu. De cand cu noul primar, Karsai Joszef, somerii sunt chemati la diferite munci. Creste venitul.

HotNews.ro:Ce fel de munci?
Nadicsan Istvan : Este un loc unde se face combustibil bio. Solid. Apoi ii mai duce la spart de piatra, care apoi de pune pe drumuri. Si la curatat santuri, tund iarba. Oricum, primarul asta nou (alegerile locale in Ungaria au avut loc la sfarsitul anului 2006, n.red.) a incercat sa aduca investitori. Dar nu stiu de ce nu se concretizeaza nimic. Au venit, s-a discutat, s-a facut planuri si nimic. Nu stiu de ce.

HotNews.ro:Esti informat cu ceea ce se intampla in UE, cum poti aceesa fonduri europene sa-si deschizi o afacere?
Nadicsan Istvan : Nu prea. Putin pe la Primarie se mai stie ceva. In reste numai pe internet. Am fost la cei care se ocupa de somaj si mi-am gasit loc de munca prin Germania si Franta, chiar in Canada. Dar cum nu stiu limba este foarte greu. Noi, ungurii, nu prea stim limbi straine, germana, engleza, franceza, si ca sa invatam acum ne costa bani. Nimeni nu te angajeaza daca nu stii o limba straina.

HotNews.ro:Stii pe cineva din localitate care a demarat o afacere cu fonduri europene sau are intentia sa o faca?
Nadicsan Istvan : Nu. Nu stiu pe nimeni si nici nu am auzit ca la noi sa fie asa ceva.

HotNews.ro:Pentru tine, e mai bine sau mai rau de cand cu Uniunea Europeana?
Nadicsan Istvan : Mai rau. Cu mult mai rau. Dar nu numai pentru mine, mai ales pentru firme. Impozitele sunt mari. De exemplu, la restaurante sau baruri patronul lucreaza cu familia, ca nu-si pemite sa aiba angajati, ca taxele sunt mari.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


184 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    bai nene pista, tre' sa gandesti in perspectiva... (Luni, 2 iulie 2007, 17:14)

    wow [anonim]

    tu o duci acum mai rau ca inainte de aderare, da' nepotii tai o sa o duca mai bine decat daca nu te-ai fi aderat. asa ca, taci si asteapta.
  • 0 (0 voturi)    
    pespectiva?! (Luni, 2 iulie 2007, 17:52)

    raduxo [anonim]

    Spui ca e bine sa gandeasca in perspectiva dar nesansa face ca el ca si noi sa traim in prezent. Ca sa poti vorbi de nepoti trebuie sa-ti poti intretine copii si sa le oferi o educatie solida.
  • 0 (0 voturi)    
    Batania (Luni, 2 iulie 2007, 18:17)

    Goe [anonim]

    Batonya, mon cher... Scrie mare la intrarea in sat!
  • 0 (0 voturi)    
    e greu pt. cei de la tara (Luni, 2 iulie 2007, 18:20)

    a. marin [anonim]

    pt. cei din mediul rural vin vremuri si mai grele. locuri de munca nu sunt, productia e minima, educatia la fel, subventii nu vor mai veni, iar cu smecheriile la negru va fi din ce in ce mai greu. se vor depopula multe sate. integrarea are si multe parti negative.
  • 0 (0 voturi)    
    Hmmm.... (Luni, 2 iulie 2007, 18:21)

    Lex [anonim]

    bey Wow... nu e nici chiar asa.. daca tu ai chef sa traiesti exclusiv pentru generatiile viitoare.. fa-o dragule... dar nu te lua de cei mai realisti. Pana una alta daca nu tie bine si nu ai cu ce sa te intretii prea bine de unu singur e aproape sigur ca o sa te gandesti de doua ori daca vrei sau nu sa lasi urmasi. Cel putin ungurii nu sunt ca romanii care fac prunci in nestire si apoi se mira ca nu au cu ce sa ii hraneasca si asteapta totul "de la stat". In loc sa ii urezi un "taci si asteapta" poate ar fi bine daca ati tacea si v-ati informa amandoi... (eu o fac deja de ceva vreme si iti zic ca merita). Uniunea Europeana aduce reglementari destul de naspa in agricultura... sunt dure si pentru tzaranii francezi care sunt subventionati bine, ce sa mai vorbim de romania si ungaria care inca nu si-au schimbat tractoarele si tactica ineficienta si mai putin productiva.
  • 0 (0 voturi)    
    curios (Luni, 2 iulie 2007, 19:15)

    nedumeritu [anonim]

    era DIRECTOR la o fabrica din Budapesta timp de SASE ANI si nu a reusit sa-si faca relatii (cu clientii, competitorii, furnizorii) ca sa fie angajat dupa aceea??? Hai lasa-ma, asta-i un basm frumusel de pus in rama (si in ziar)... si sa nu mai spun cat de 'obisnuit' este in Ungaria sa fi director de fabrica la 26 de ani.
  • 0 (0 voturi)    
    la fix (Luni, 2 iulie 2007, 19:22)

    :) [anonim]

    unui tanar ungur (da ziceti voi fermier asa sa ii ramana numele), sarac dar cu 27 de poric si ceva iepuri, intr-un sat retras, dar cu 4 puncte de lucru pentru doritori, fost director dar fara sa stie o limba straina sau sa isi poata gasi un alt loc de munca (tre sa fie inflatie de profesionisti in Budapesta), ii merge mai greu dupa aderare. Esantion reprezentativ pentru drobul de sare.
    Pai slab! La noi fu seceta dupa aderare ca sa nu mai zic de cei 5 morti pe soselele romaniei, vre-o 2 intoxicati si vre-o cativa condamnati. DIN CAUZA ADERARII, CLAR!
    Ca sa nu mai zic ca eu mi-am pierdut permisul si acu tre sa stau la coada la poze sa imi fac altul. Mama masii de aderare!!
  • 0 (0 voturi)    
    :)2 (Luni, 2 iulie 2007, 19:34)

    la fix 2 [anonim]

    cu initiativa dar creste porci pe un izvor de apa termala (ce sanatosi tre sa fie)

    Explozia din Yemen tot de la aderare ??
  • 0 (0 voturi)    
    Cum votati asa traiti (Luni, 2 iulie 2007, 19:38)

    Pablo [anonim]

    Le merge greu din cauza guvernarii socialiste care timp de 6 ani nu a facut nimic iar acum au taxe peste taxe !!!

    Ar trebui redefinit titlul articolului si anume "Cum votati asa traiti"
  • 0 (0 voturi)    
    Victimele Europei (Luni, 2 iulie 2007, 20:14)

    Sorin [anonim]

    Evident ca integrarea europeana lasa in urma victime...cei fara meserie, fara spirit de initiativa, fara proiecte de viitor. Nu e doar vina lor ci si a alesilor locali incapabili sa vada dezvoltarea urbei inaintea "dezvoltarii" propriilor buzunare sau a imaginii de sine.
    De 12 ani acompaniez intreprinderi franceze care doresc sa se instaleze in tarile de est. Dupa care sa se dezvolte. In Europa de est, mai peste tot acelasi lucru. Asteapta sa li se dea, putini incearca sa obtina. Iar cei care o fac, obtin.
    Saptamana trecuta am fost in Romania sa cream o fabrica. In Moldova. Pai cand ti se cere la Vaslui sau mai stiu eu pe ce coclauri 50€/m2 de teren cand la 40Km de Paris in parc industrial cu toate facilitatile costa 12, e normal ca multi potentiali investitori sa-si puna probleme. Majoritatea primarilor in Romania au impresia ca investitorii stau la coada la frontiera cu valizele de bani. Se inseala ! Investitiile se atrag. Pana una alta, Romania atrage speculatorii si mai putin cei ce vor sa creeze locuri de munca, sa faca productie, si mai ales productie pt Romania.
    In cazul de fata, personajul face parte dintre cei "inadaptabili". De ce nu se duce la primar sa puna la punct un proiect comun ? Primaria pune la dispozitie pamantul care valorizat reprezinta cofinantare la un proiect european de creare de o fabrica de geamuri si usi (ca asta stie). In domeniul asta e o cerere teribila peste tot...si in Ungaria si in Romania si in Franta si in toata Europa unde se construieste.
    El prefera sa creasca porci dar a uitat sa ne povesteasca de cele 50 de palinci cotidiene (sa-si inece amarul). Cum se spune prin Moldova "muieti's posmagii?". Din pacate realitate (in Moldova inclusiv).
  • 0 (0 voturi)    
    asaaa, si? (Luni, 2 iulie 2007, 21:14)

    Radu [anonim]

    Capitalismul mai face si victime, in timp ce comunismul facea NUMAI victime.
    Deci?
  • 0 (0 voturi)    
    Intocmai... (Luni, 2 iulie 2007, 21:58)

    Xerxes [anonim]

    ...perfect de acord cu ce zice Radu (11) ... Bine spus ...
  • 0 (0 voturi)    
    Perfect de acord. (Luni, 2 iulie 2007, 22:25)

    Radu Coc [anonim]

    Sunt perfect de acord cu #11.
  • 0 (0 voturi)    
    capitalism-comunism (Marţi, 3 iulie 2007, 2:15)

    NORGEMAN [anonim]

    Sunt doua porcarii la fel, doar ca "poarta haine" diferite!
  • 0 (0 voturi)    
    pt 10 (Sorin) (Marţi, 3 iulie 2007, 8:56)

    claudiu [anonim]

    Bine punctat.

    Si probabil mai trebuie cheltuiata apoi o mica avere pentru utilitati.
  • 0 (0 voturi)    
    mare tzeapa si cu fondurile pentru dezvoltare rurala.... (Marţi, 3 iulie 2007, 9:17)

    Florin [anonim]

    Lucrez la o firma de consultanta care se ajuta beneficiarii sa acceseze fonduri europene pentru dezvoltare rurala. Spuneti ca lumea e lenesa, ca nu vrea nimeni sa acceseze fonduri europene, ca sunt dezinterzati cei care sunt vizati direct de aceste fonduri, dar sa va spunun mic secret: pt a-ti construi o ferma sau o pensiune agro-turistica din fonduri europene nerambursabile ai nevoie de nervi de otel. Cica dau astia 50% din valoarea proiectului. Sanchi. Acesti 50% sunt pentru valoarea eligibila a proiectului(tva-ul e pe neeligibil,achizitionarea terenului s.a.). Pe scurt: la un calcul final veti constata cu stupoare ca ati pierdut 3-4 ani si ati cheltuit din buzunar 70-80% din valoarea totala a proiectului, spurcaciunea de uniune suportand o suma infima, cheltuind 3-4 ani din viata dvs.
  • 0 (0 voturi)    
    Capitalism de cumatrie (Marţi, 3 iulie 2007, 9:52)

    Cipri [anonim]

    In final in Ungaria functioneaza CAPITALISMUL DE CUMATRIE. Nici Romania nu e departe "la restaurante sau baruri patronul lucreaza cu familia", oare numai la restaurante sau baruri? Si cand te gandesti ca exista copiii de bani gata care mostenesc colosi financiari si vile impresionante si copiii oamenilor de la tara care-si cumpara si ei o "minicasa" si pe care o platesc toata viata la banca.
  • 0 (0 voturi)    
    fonduri (Marţi, 3 iulie 2007, 9:56)

    Paul [anonim]

    Florin lucrez in acelasi domeniu ca si tine si sincer nu prea iti inteleg atitudinea. Faptul ca s-a finantat 50% din cheltuielile eligibile pe Sapard era un lucru cunoscut, pe care clientul tau trebuia sa il stie de la inceputul investitiei. Astfel ca nu inteleg de ce UE e o "spurcaciune". Poate pentru ca iti da mii de euro de-a moca (pe care iti cere intr-adevar sa ii justifici).
    M-as astepta la asta de la germanul ale carui impozite se duc ca sa isi faca romanul pensiune, dar nu din partea celor care primesc banii astia.
  • 0 (0 voturi)    
    pt Florin (Marţi, 3 iulie 2007, 10:27)

    Radu [anonim]

    no 15 - daca nu era spurcaciunea nu capata omul nimic, asa-i?
  • 0 (0 voturi)    
    daca si asta-i subiect de presa.............. (Marţi, 3 iulie 2007, 10:32)

    pro sau anti EU [anonim]

    putintica logiga va rog!
    domnul in cauza cica a fost director la o fabrica de usi si geamuri care a falimentat prin urmare s-a apucat de vanzare de porci pe piata neagra.
    probleme:
    1 nu se pricepe la usi si geamuri altfel continua activitatea
    2 nu se pricepe la porci altfel ii mergea bine
    3 nu poate exista un manager.. director care sa nu cunoasca mecanisme europene
    4 vecinii lui fac agroturism el....
    5 roblema majora de mentalitate.... sa-mi dea cineva de lucru si acesta e manager cica
    propuneri:
    stimate domnule incearca ceva ce merge in zona dumitale daca este zona turistica amenajaza locuri de cazare sitraiesti de pe urma lor. intradevar este o activitate sezoniera prin urmare amenajezi , dezvolti investesti in extrasezon si in sezon primesti turisti.
    va doresc din tot sufletul o viata mai buna dar nu uitati ca si Dumnezeu ii ajuta pe ce cei ce se ajuta pe sine.
    P. S. pentru stimatii jurnalisti ganditi inaint de a scrie, populatia rurala din Romania este oricum destul de deceptionata de tangoul politic bucurestean ajutatil sa se dezvolte nu- l innecati in neputinta dvs. de a gasi subiecte
  • 0 (0 voturi)    
    pt Florin cu marea lui teapa (Marţi, 3 iulie 2007, 10:44)

    EU [anonim]

    stimabile cica lucrezi la o firma de consultanta care "ajuti" halal ajutor poti da can declari povesti intr-un comentariu, citeste inainte de a declara informeazate daca dumneata esti neinformat cum poti oferi consultanta pe care nu o dai gratuit deci nu chiar ajuti ci traiesti de pe urma beneficiarilor Fondurilor Europene mult hulite de tine. Mai citeste si vei afla ca TVA-ul este deductibil, se plateste doar jumatate daca faci demersurile necesare la finante, pe FEADR 10%din valoara eligibila poate reprezenta achizitionare de teren. Inca o data mai citii va rog si veti afla poate ca durata de executia a unui proiecte este de doi ani nicidecum 3-4.
    iata asta a fost o minima consultanta gratuita pentu a ajuta beneficiari

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by