Virusul BAC m5p6 (de Catalin Sturza)

de Catalin Sturza     HotNews.ro
Vineri, 6 iulie 2007, 0:00



La ora la care incep acest text, Bacalaureatul din 2007 (5 materii, 6 probe) a luat sfarsit. „Ultima proba de bacalaureat, liceul s-a terminat”, dupa cum rasufla, usurate, ziarele, pe hartie sau on-line.

Care ziare au scos la inaintare aceleasi probleme: subiecte prea dificile sau impropriu formulate, greseli rectificate sau nu de Minister in ultimul moment, subiectele de anul trecut date spre rezolvare anul acesta, comisii indulgente, telefoane mobile, fituici si manuale in salile de examene si, nu in ultimul rand, bani adunati pe catedre, in plic.

Mai intai, proba de la limba romana. Un subiect de sinteza dificil, care a stors, daca e sa ne luam dupa reportajele in curtea scolii, lacrimi si disperare din ochii si sufletele bietilor elevi. O afirmatie critica scoasa din context, marcata, insa, de autoritatea semnaturii lui Nicolae Manolescu.

„Traditionalismul nu e convertirea samanatorismului; traditionalismul e un stil, o formula inventata de poetii moderni iesiti adesea din scoala simbolismului". Ideea era „sa prezinti imaginarul poetic traditionalist intr-o poezie studiata”, in lumina citatului. O lumina confuza, imposibil de limpezit in absenta unei bibliografii. Dupa cum confirma, de altfel, chiar Nicolae Manolescu.

Fapt deloc lipsit de interes: pentru ca traim in epoca mass-media, autorii unor astfel de citate nu numai ca nu ocupa socluri de marmura, in holul Academiei, ci sunt si abordabili de ziaristi, pentru comentarii. Iata ce spune criticul: "Daca profesorii care l-au formulat si care predau la liceu au indicat o bibliografie critica, era foarte usor, daca nu, era foarte greu.

Este vorba despre un fenomen care se petrecea in urma cu zeci de ani (...) Ideea in sine este foarte simpla - traditionalismul este o formula noua care se revendica de la trecut".

De aici, o serie de probleme etice, ascunse in spatele unor detalii de procedura. La liceele bune se poarta masluirea bacului, pentru saltarea cotatiei si pentru conservarea reputatiei. Alte institutii folosesc acest examen pe post de trambulina, pentru parvenire.

„Gandul” din 30 iunie publica un material amplu despre proba de Romana de la liceul „Ion Creanga”, unde s-a copiat cu materialele pe masa.

„E imposibil sa nu ia examenul! La probele orale au luat toti, indiferent ca stiau sau nu! Si la scris o sa ia, o sa vedeti ca ii vor lasa sa vorbeasca si sa copieze! Toata lumea stie asta, pentru ca liceul o sa devina colegiu national de la anu’ si trebuie sa treaca toti! Altfel, nu ii schimba numele”, spune „o mamica”, citata de „Gandul”.

Textul a starnit indignarea autoritatilor si va atrage, probabil, niscaiva sanctiuni, insa exemplul nu e singular. El tine chiar de o... traditie. La liceul constantean pe care l-am absolvit in urma cu aproape un deceniu, s-a intamplat exact acelasi lucru.

De dragul renumelui, promovabilitatea trebuia sa fie maxima, si atunci comisia a fost convinsa, cumva, sa isi petreaca timpul pe coridoare, cu tigari si cafele.

In schimb, cand s-a intamplat sa fiu repartizat intr-o astfel de comisie, la un liceu bucurestean modest (profil tehnic), acest lucru nu s-a mai repetat. Ceea ce a dus la adeverirea pronosticurilor Ministerului cu privire la rata medie de promovabilitate: 40 la suta, poate chiar mai putin. Elevii presupus slabi au parte, nu-i asa, de toate rigorile regulamentului.

Ceea ce ignora, totusi, cei care se oripileaza in fata unor asemenea practici este ca nu telefoanele mobile si manualele de pe banci fac diferenta, ci combinatia dintre o alta incalcare a regulamentului si o gaselnita a Ministerului: discutiile libere intre elevi si testele-grila.

O grila la o materie umanista mi se pare o absurditate, iar examenul se poate incheia in trei minute cand rezolvarea grilelor (subiectele fiind postate cu cinici luni inainte, pe Internet) se raspandeste, ca focul de paie, printre elevi.

Pe de alta parte, nu mi se par nepotrivite materialele bibliografice intr-o sala de examen, in cazul unui subiect de sinteza precum cel de la romana.

Ce sa scrii, cu ochii pe tavan, si fara un corp de texte in fata? Ca psalmul X, de la poetul Y, reconstituit din amintiri, e si nu e traditionalist pentru ca e simbolist? Adevarata provocare e ca elevii sa poata folosi, in mod creativ, materialele, desigur, cu conditia de a lucra individual.

In viitor, vor descoperi (daca nu o stiu deja) ca nici o teza academica nu se rezolva in afara bibliotecii, cu privirile agatate de pereti. Sursele nu se memoreaza; se consulta si se citeaza. Afirmatiile nu se demonstreaza, ci se sustin sau se contrazic, adica se dezbat. Evident, cu cartile pe masa.

Dincolo de procedura, se ridica problema utilitatii insesi a unui astfel de examen. Se poate spune ca e necesar un „examen de maturitate”, la sfarsitul a patru ani de liceu. Pentru a ne asigura, sa zicem, ca cei care au dormit in banci vor parcurge, macar in ultimul ceas, materia.

Chiar asa? Cand copiaza rezultatele grilelor de la colegi? Sau cand parcurg, in cel mai bun caz, brosurile de mare succes de marketing, cu subiectele rezolvate?

Problema e cu atat mai spinoasa, in conditiile in care media de la bacalaureat influenteaza, din ce in ce mai mult, admiterea la facultate. Aflu, de pilda, ca din acest an la Literele bucurestene se desfiinteaza admiterea; se va lua in calcul dosarul de la BAC. Exemplul e urmat de tot mai multe facultati.

Candidatii vor veni din toata tara, atat de la licee cu mot, cat si de la scoli cu suficient de putine galoane, incat sa aiba parte de un test corect.

Echitabilitatea unui concurs pe baza unor astfel de rezultate este din start spulberata, asa cum demonstreaza articolele aparute in toata presa. In plus, nu este firesc ca la Litere selectia sa nu tina cont, in nici un fel, de relevanta unor examene de specialitate: literatura, gramatica, limbi straine. Desigur, fara matematica, geografie sau sport.

Bacalaureatul, in forma actuala, nu numai ca submineaza credibilitatea ciclului de invatamant mediu; distruge, inca din fasa, si calitatea/viitorul invatamantului superior.

(Articol aparut si in revista Cultura)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


127 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Huh? (Vineri, 6 iulie 2007, 11:14)

    Bram [anonim]

    Care calitate a invatamantului superior?
  • 0 (0 voturi)    
    foarte corect (Vineri, 6 iulie 2007, 11:21)

    Marinescu Andrei [anonim]

    Un punct de vedere foarte corect. Bine ar fi sa fie luat in seama si de mai marii invatamantului romanesc, infundati in birourile dumnealor si rupti de realitatea din salile de curs, fie ca ele sunt universitare sau preuniversitare.
  • 0 (0 voturi)    
    De ce sa gandmi asa? (Vineri, 6 iulie 2007, 11:21)

    Gaby [anonim]

    Sunt cu siguranta multe de spus despre examenul de Bacalaureat. Cel mai jenant este, dupa cum s-a spus si in acest articol ca nu se tine o masura pentru toate liceele. Sunt insa multe interese in societatea noastra si cu siguranta vor exista in continuare. Examenul de Bacaluareat este un examen de maturitate ... pana la urma conteaza ceea ce un licean a inteles in urma parcurgerii celo 4 ani .... trebuie pana la urma si acesta este singurul lucru care ne ramen sa-i respectam si sa ii stimam pe toti cei care au incercat si chiar au reusit sa invete materia pentru proba aleasa. Pana in anul 2020 va asigur ca nu vor exista mari modificari in structura invatamantului romanesc ... poate de atunci se va intelege k BAC-ul trebuie sa reprezinte o garantie a unei culturi generale asupra profilului din liceu si poate chiar mai mult...
  • 0 (0 voturi)    
    admiterea la facultate (Vineri, 6 iulie 2007, 11:35)

    claudiu [anonim]

    Tocmai din aceasta multitudine de motive, era necesar de pastrat examenul de admitere la facultate. S-ar fi pastrat egalitatea de sanse.
  • 0 (0 voturi)    
    trista situatie (Vineri, 6 iulie 2007, 11:36)

    bamse [anonim]

    intr-adevar... calitatea invatamantului superior??? domnilor... invatamantul superior (cel putin in UPB) este o gluma prosta... daca nu faci singur te mananca cainii. oameni care iau bani degeaba. culmea... oameni incompetenti ... :|
  • 0 (0 voturi)    
    Adevarat (Vineri, 6 iulie 2007, 11:42)

    BCJ [anonim]

    Cit timp facultatile iau in calcul mediile in loc sa aiba un examen ca lumea vom avea:
    - un invatamint tot mai slab
    - facultati fara nici o urma de credibilitate si prestigiu afara
    Toti stiu asta, nimeni nu face nimic.
    Profesorii urasc asta, parintii urasc asta.
    Fiecare unitate de invatamint incearca sa isi salveze reputatia intr-un fel sau altul. Hai sa fim seriosi, citi % din tara asta nu au copiat la bac? 10%?
    In schimb citi au copiat la admitere la o facultate cu pretentii?
    Acum nu multi ani imaginea unui liceu era data de citi elevi intrau la anumite facultati. Era mai realist.
  • 0 (0 voturi)    
    bac (Vineri, 6 iulie 2007, 12:11)

    i [anonim]

    Constat o permanenta degradare a examenului de bacalaureat.
    Diploma de bacalaurea devine un document penibil emis de Ministerul Invatamintului care atesta probabil doar faptul ca cineva s-a prezentat intr-o anume zi intr-un anume loc si a copiat dintr-o carte pusa discretional la dispozitie de colegi sau profesori in sala sau in WC sau ....
  • 0 (0 voturi)    
    TRADITIA (Vineri, 6 iulie 2007, 12:28)

    eu [anonim]

    Liceele cu TRADITIE, pe care se bat oamenii sa-si inscrie odraslele sunt aceste licee care nu-si vor pata numele prin nepromovabilitate.
    Astfel se face departajarea dintre elevi!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Examen de "Maturitate" (Vineri, 6 iulie 2007, 12:31)

    Radu [anonim]

    Aveti dreptate, este un examen de Maturitate....chiar foarte dur: daca ai fost "bine" crescut si educat, adica daca esti un hot, bandit si ai destul tupeu ca sa mituiesti profesorii supraveghetori (care sunt lipsiti total de scrupule si abia asteapta asta), poti sa te consideri un om care va reusi in viata. Idiotii care au invatat, nu de 10 pe linie (nu cred in geniile care au 10 pe linie din clasa l pana in clasa Xll), trebuie sa se multumeasca si cu o facultate mai slaba, sau, eventual sa puna osul la munca, sa se "maturizeze" si ei putin, sa dea piept cu viata reala.
  • 0 (0 voturi)    
    Examen de \ (Vineri, 6 iulie 2007, 12:35)

    Radu [anonim]

    Aveti dreptate, este un examen de Maturitate....chiar foarte dur: daca ai fost "bine" crescut si educat, adica daca esti un hot, bandit si ai destul tupeu ca sa mituiesti profesorii supraveghetori (care sunt lipsiti total de scrupule si abia asteapta asta), poti sa te consideri un om care va reusi in viata. Idiotii care au invatat, nu de 10 pe linie (nu cred in geniile care au 10 pe linie din clasa l pana in clasa Xll), trebuie sa se multumeasca si cu o facultate mai slaba, sau, eventual sa puna osul la munca, sa se "maturizeze" si ei putin, sa dea piept cu viata reala.
  • 0 (0 voturi)    
    ELIMINATI COPIATUL ! E CEEA MAI REA METEAHNA POSIBILA !!! (Vineri, 6 iulie 2007, 13:02)

    marius [anonim]

    daca se mentine in continuare examenul de bac trebuie gasite solutii pentru eliminarea copiatului.

    Afisarea subiectelor inainte de bac e un lucru bun daca ar fi destule astfel incat sa-ti fie mai usor sa inveti decat sa le memorezi si imposibil de 'trasnportat ' la examen.

    Anul acesta majoritatea elevilor care nu au invatat destul si nu aveau nici o sansa si-au facut intr-un fel sau altul 'servite' (pe hartie, telefon mobil sau alt suport) si e total injust si demoralizator ca ei sa aiba cele mai mari note.

    Si daca anul asta s-a putut anul viitor vor fi de 10 ori mai multi.
    (vezi anii 91, 92, 93, 94, 95)

    ACESTI MICI DELICVENTI TREBUIE OPRINTI PENTRU CA DIN EI SE NASC MARII RECHINI CARE VOR AVEA TUPEUL si 'CURAJUL' SA NE CONDUCA!
    TREBUIE PROMOVATE ALTE MODELE DE OAMENI PT CA DE AICI INCEPE TOTUL !!!
  • 0 (0 voturi)    
    spanac (Vineri, 6 iulie 2007, 13:18)

    mailman [anonim]

    "Ce sa scrii, cu ochii pe tavan, si fara un corp de texte in fata?"

    Probabil un articol de rahat cum ai scris tu acuma. Evident ca in viata de zi cu zi se foloseste bibliografia, ca sa nu citezi aiurea. Dar ca sa poti s-o folosesti, trebuie sa stii ca exista. Daca in viata ta n-ai citit cutare poem sau proza n-ai sa stii ca exista si ca deci tre s-o cauti prin operele respectivului autor. Ca sa nu mai amintesc de faptul ca asta asigura un minim de cultura generala ca sa nu ne trezim cu o seama de dobitoci care in viata lor n-au citit decat un ziar din cand in cand.

    Halal argument, "Sursele nu se memoreaza; se consulta si se citeaza. Afirmatiile nu se demonstreaza, ci se sustin sau se contrazic, adica se dezbat. Evident, cu cartile pe masa". Cine ti-a suflat partea asta mestere, un elev de a doispea? Ca eu de la varsta aia n-am mai gandit asa.
  • 0 (0 voturi)    
    mai conteaza? (Vineri, 6 iulie 2007, 13:33)

    Henry [anonim]

    .. mai conteaza?.. fiecare s`a descurcat cum a putut .. depinde de comisii .. stiu pe altzi care au copiat chiar dak nu i`au lasat .. cu telefoane .. in fine .. la noi .. cel putzin .. in baie .. a fost plin pe jos de rezolvari de variante .. rezolvari aruncate aiurea .. nu aveai loc nici sa calci .. in plus .. s`au luat nishte masuri doar la geografie .. noroc ca am dat la educatzie :P .. orikum nu ii corect ptr cei care au invatzat 4 ani de zile .. si altu care nu a invatzat .. ii ia locul la facultate .. whatever .. the sistem sucks .. f*ck the sistem ..
  • 0 (0 voturi)    
    Apropo de ce scrii (Vineri, 6 iulie 2007, 13:44)

    Stefan [anonim]

    Daca in mare sunt de acord cu tine, scriitorule, ca trebuie sa te documentezi si ca sistemul de bac trebuie restructurat, nu inteleg cum de nu te-ai documentat asupra articolului din Gandul ref liceul Ion Creanga, si ai preluat numai zicaturile fatucii care a scris articolul.

    Citeste te rog si comentariile celor care au fost la Bac atunci si acolo.

    Si daca nu ai inteles, iti traduc pe intelesul tau: articolul cu pricina a venit, ete asa, tocmai cand respectivul liceu urma sa devina colegiu national. Stranie coincidenta, mai ales ca unele din lucrurile pomenite in acel articol nici nu se pot intampla (vezi de ex. faptul ca salile de la parter au plasa, prin care nu poti sa bagi nici macar un covrig.)

    Deci, draga scriitorule, documentarea este esentiala, ca si la proba de romana, altfel, asa cum au facut foarte multi absolventi, si tu, fabulezi cu gratie!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu a fost proba grea, a fost _UN_ subiect greu (Vineri, 6 iulie 2007, 13:56)

    Cetatean [anonim]

    Deci, eu nu inteleg de ce toata lumea se ia de acel PUNCT
    de la romana scris.

    1. puteai lua 7 fara sa faci nimic la acel subiect
    2. nu vi se pare normal ca sa iei 10 la examen ca trebuie sa
    studiezi si bibliografia suplimentara??
    3. de cand si pana cand ar trebui ca toata lumea sa iea 10...

    Daca invatai (fara nici o bibliografie suplimentara) luai cel
    putin 7, chiar 8 daca infloreai putin la subiect pe baza
    definitiilor curentelor literare precizate.

    Se ia toata lumea de un SINGUR subiect de la o proba, care
    subiect e clar pt departajare (adica sa faca diferenta intre cei
    cu 7 si cei cu 10) si se concluzioneaza ca au fost subiectele
    grele...
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Vineri, 6 iulie 2007, 14:20)

    catwoman [anonim]

    am dat bacul in '91, am facut liceul cu trapta I si treapta a II-a, mate-fizica in bucuresti; munceam pe rupte la invatat in fiercare zi (se faceau ore si simbata pe vremea mea); la bac am fost prima promotie cu examen oral la limba romana; a fost dur, si romana, si fizica, si matematica; nu am auzit de copiat la examene in timpul liceului; la admitere la facultate, la stat, nu mai spun: 7,5 pe un loc. concurenta mare, de copiat nici vorba, daca erai prins erai dat afara cu interdictie sa mai candidezi acolo pe vreo citiva ani; in facultate rar auzeai de copiat la examene, poate sa mai schimbi o vorba, dar nu mai mult;
    m-am dus si la facultate la particular; din prima sesiune numai de asta se vorbea: cum sa copiezi la examene; si se copia, pe rupte; chiar stiu pe unii care si-au cumparat diploma la final.
    cred ca sistemul se degenereaza pe zi ce trece, numai are nimeni, nici profesor, nici student nici o forma de respect pentru scoala si autoritatea institutiei de invatamint; si pe urma se pling toti ca au diplome dar ca nu ii angajeaza nimeni, iar cind ajung prin strainataturi aproape ca se califica la locul de munca..; cind stii cum se trece prin scoala prin romania nici nu te mai miri;
    sa se dea drumul la auditurile europene in scolile din tara sa vedeti atunci adevarata fata a "invatamintului de calitate din romania"; halal!
  • 0 (0 voturi)    
    existenta Bac-ul nu se justifica (Vineri, 6 iulie 2007, 14:31)

    fost liceean si student [anonim]

    Care este rostul existentei examenelor de sfarsit - bac si licenta ? Daca vrei sa evaluezi o persoana, o evaluezi pe baza rezultatelor obtinute pe o perioada mai lunga de timp, nu pe baza unei examinari de 2 ore.

    E ca la fotbal: in cupa o echipa din divizia 3 poate sa aiba o zi buna si sa bata campioana din prima divizie. Asta inseamna ca sunt mai buni ? Nu. Campionatul este cel care demonstreaza valoarea reala a echipelor, bazandu-se pe comportamentul lor de-a lungul unui an intreg si a zeci de meciuri.

    Parerea mea este ca examenele de final nu au sens; cele de admitere sunt importante, pentru ca accepti sa intre numai cei care sunt potriviti in locul respectiv, liceu si mai ales la facultate. Si daca vrei, la admitere iei in calcul si media notelor din liceu; eventual numai pe cele de la anumite materii, relevante pentru facultatea respectiva.
  • 0 (0 voturi)    
    nedumerire (Vineri, 6 iulie 2007, 16:05)

    SG [anonim]

    Vad ca subiectul cu traditionalismul provoaca o reactie foarte puternica [pentru sau impotriva]. Avand in vedere ca TOATE subiectele POSIBILE se stiau de niste luni bune si aparea si acest subiect acolo, am o nelamurire: cei care au citit posibilele subiecte de ce nu au avut aceasta reactie in ianuarie sau martie sau aprilie [in fine .. cand le-au citit] ?
    Din cate tin eu minte in limba romana "posibil" implica o probabilitate mai mare decat 0 .. deci reactia trebuia sa apara din ianuarie/februarie ..
  • 0 (0 voturi)    
    din experienta (Vineri, 6 iulie 2007, 17:05)

    aze [anonim]

    ca tot e subiectul fierbinte, sa va impartasesc si eu cate ceva din ce-am trait - ce va spun sunt din anii de studentie, ca sunt mai recenti. am facut facultatea la upb, dar si in franta (intr-o scoala de ingineri).

    nici nu se compara. la UPB aveam note mari, eram primul, al doilea din grupa. Am venit in Franta. Daca va spun ca m-am chinuit ca sa nu repet anul, ma credeti ? Credeam ca in Franta o sa-i invat pe saracii francezi sa faca integrale, ca sunt informati ca am fi foarte buni, noi, romanii.

    Avem niste olimpici care sunt extraordinari, dar ca medie.. suntem la pamant.

    Notele se dau de la 0 la 20. Ca sa iei 20 trebuie sa fii exceptional la materia respectiva, nu ca la noi, iei 10 imediat. Media pe scoala este undeva la 14. Pentru a promova, ai nevoie de o medie de 12. Comparati cu ce este la noi!
    Notele se dau aplicang clopotul lui Gauss, se fac calcule pentru aceste note, probabilitati.

    La noi e bataie de joc, toata lumea stie. cred ca tocesc tastatura degeaba, da in fine, am zis sa pun si eu un post.
  • 0 (0 voturi)    
    subiecte dificile? Ei, as! (Vineri, 6 iulie 2007, 21:48)

    un om de nota 9 [anonim]

    Hai sa fim seriosi. Am dat si eu bacul, e drept acum cativa ani buni. Si nu mi-a postat nimeni pe internet subiectele. Am invatat in timpul liceului. Inainte de bac am reluat ce uitasem de-a lungul celor 4 ani. Nu pot sa spun ca am fost un elev exceptional, pentru ca nu am fost. Dar am terminat cu medie peste 9, si am luat bacul la fel. Apoi am dat examen si am intrat la facultate, cam cu aceeasi medie. La nici una din probe nu am stiut subiectele de pe net.
    Am invatat din bun simt si pentru ca mi-am dorit sa nu sterg parbrize. Si am reusit. Am terminat si facultatea, cu 9,25.
    In tot acest timp... de 9.... m-am distrat pe cinste. Am avut o viata de licean si apoi de student, exceptionala. Inca o data tin sa precizez... nu am avut nicicand subiecte date dinainte nici macar cu o zi, cum au avut stimabilii cu jumatate de an. Si a asa a fost cam toata generatia mea. Am avut, insa, noi, astia ceva mai batrani, ceva ce observ ca "tinereii" nu mai au. Se numeste bun simt. Pentru ca pana la urma aici se ajunge. Imi aduc aminte cum mi-a crapat obrazul de rusine ca am gresit teorema lui Pitagora, desi eram la uman. Acum o stiu si nu cred ca o s-o uit vreodata. "Suma patratelor catetelor este egala cu patratul ipotenuzei". Au trecut de atunci aproape 10 ani. Iar traditionalismul... nu e un curent chiar asa greu. DAca citeau maximum o ora inainte, nu ar fi avut probleme, cred eu! Dar asta e! Pana cand le va crapa obrazul din nou de rusine elevilor, e cale lunga. Simt un dezgust fata de tinerii de azi de parca as avea o gramada de ani. Si nu am nici 30. Halal viitor!
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Vineri, 6 iulie 2007, 23:14)

    ioana [anonim]

    la programa s-a uitat cineva?cate lucruri sunt indesate acolo in timp ce numarul de ore se micsoreaza? la profil real ai aceeasi materie ca si la uman la lb. romana, cu diferenta ca la mate-info ea se face in 3 ore si la uman in 6...cei care alcatuiesc programele nu au mai predat de ani de zile...
  • 0 (0 voturi)    
    ce liceu ati absolvit, Dle Sturza? (Sâmbătă, 7 iulie 2007, 6:34)

    absolvent de liceu constantean [anonim]

    Si eu am absolvit un liceu constantean cu renume, Mircea ca sa fiu mai exacta, cam tot acum vreo 10. si nu am auzit de comise iesita pe hol la cafele. dimpotriva, in clasa in care am fost repartizata, o eleva a fost data afara pt ca vorbea cu colegul din spate. Asa ca, draga domnule Sturza, lasati-o mai moale cu generalizarile. nu contest existenta unor cazuri izolate. repet, nu am cunostinta, cel putin nu in generatia mea. Dar pe de alta parte, cazuri izolate au fost si vor exista mereu indiferent de forma pe care o va lua bac-ul.
  • 0 (0 voturi)    
    departe de realitate (Sâmbătă, 7 iulie 2007, 21:15)

    Marcela [anonim]

    Articolul e departe de realitate. Nu spun ca bacalaureatul din Romania ar fi grozav (in primul rand programele scolare sunt deficitare), insa problemele serioase sunt cu totul altele. Rezultatele bacului sunt distorsionate pentru ca li se permite elevilor sa discute intre ei (sau chiar sa copieze) in majoritatea salilor. Asta fara niciun fel de plocoane sau plicuri pe masa.

    Supravegherea atenta este obositoare, plictisitoare si stresanta. Cand esti sigur ca nimeni nu te reclama, de ce sa nu citesti si tu o revista sau sa schimbi cateva cuvinte cu celalalt supraveghetor?

    Daca exista cazuri de elevi care ofera bani supraveghetorilor, o fac de fraieri, fiindca cei care accepta asa ceva (si care sunt niste lepadaturi) i-ar fi lasat oricum sa copieze, din comoditate si/sau iresponsabilitate.

    O sa spuneti: dar poate ca nu i-ar fi lasat, ca sa-i stie lumea de-ai dracului si macar anul urmator sa le dea spaga. Nu-i stie nimeni, fiindca supraveghetorii se schimba de la un an la altul. Sunt o armata de oameni, trasi la sorti de doua ori: o data ca sa se stabileasca liceul la care vor supraveghea si a doua oara pentru a stabili sala. Si daca unul a fost al dracului intr-un an n-ai de unde sa stii daca era asa fiindca voia spaga (caz foarte rar intalnit) sau pentru ca este el constiincios de felul lui.

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by