Guvernul a emis pe 29 iunie OUG nr. 81/2007, incercand sa reinvie Fondul Proprietatea, principalul vehicul preconizat de Guvern a fi utilizat in vederea acordarii despagubirilor pentru imobilele preluate abuziv de stat in perioada comunista si care nu mai pot fi restituite in natura.

Fondul Proprietatea are o istorie trista, pentru ca s-a nascut muribund si a continuat sa agonizeze. De la inceput legea a calificat gresit forma sa de organizare juridica. Prin Legea nr.

247/2005, titlul VII, Fondul Proprietatea este declarat "organism de plasament colectiv in valori mobiliare" (OPCVM), ceea ce, din punctul de vedere al pietei de capital, presupune o politica investitionala deosebit de restrictiva, dintre care cerinta ca societatile din portofoliu sa-si listeze actiunile la Bursa era imposibil de indeplinit.

Dar prin hotararea de guvern de infiintare a Fondului acesta era declarat drept "alt organism de plasament colectiv" (AOPC), organizat ca societate de investitii de tip inchis, la care restrictiile de politica investitionala sunt mai reduse. OUG 81/2007 califica acum Fondul drept un AOPC.

Prima noutate importanta introdusa de ordonanta, noutate pe care personal o pot lauda, este ca se renunta la obligatia titularilor titlurilor de despagubire de a accepta drept contraprestatie actiuni la Fondul Proprietatea.

Acestia au acum optiunea - e adevarat, limitata - de a se orienta catre plata in bani sau "titluri de plata" (cum ingenuu se exprima autorul ordonantei).

In acest fel se rezolva cel putin partial "mica" problema de constitutionalitate a legii, problema de care subsemnatul vorbeste de vreo trei ani: incalcarea principiului garantarii proprietatii si a principiului libertatii de asociere.

Numai ca inovatia platii in bani a despagubirilor are foarte mari sanse sa pice la examenul realitatii, intrucat despagubirile in bani sunt plafonate la 500.000 lei si chiar si asa sufera de inconvenientul sursei incerte de finantare.

Desi "titlurile de plata" sunt considerate drepturi de creanta asupra statului roman, acesta nu catadicseste sa le plateasca din surse bugetare, ci isi propune sa foloseasca in acest scop dividendele cuvenite statului de la Fondul Proprietatea sau sumele de bani incasabile de stat din vanzarea de actiuni emise de... Fondul Proprietatea (!?).

Dividendele nu sunt o sursa certa de finantare intrucat ele fie exista sau nu, fie au un cuantum mai mic sau mai mare, in functie de profitul societatii. Pe de alta parte, va propun un exercitiu de aritmetica: Autoritatea pentru Restituirea Proprietatilor a anuntat un numar de 3.000 de persoane carora deja li s-au acordat titluri de despagubiri.

Este rezonabil sa credem ca despagubirile sunt evaluate catre maximul preconizat de ordonanta pentru acest gen de despagubire: 500.000 lei. Daca toti cei vizati vor opta pentru plata cash a despagubirii, vom avea din start 1,5 miliarde de lei de platit Cash.

Inmultiti suma respectiva cu 10 (este, de asemenea, rezonabil sa credem ca din cei circa 180.000 de titulari de despagubiri, cifra vehiculata de organizatiile de proprietari de imobile nationalizate, cel putin 30.000 vor opta pentru despagubiri in bani) si vom avea uriasa cifra de 15 miliarde de lei, platibila in doi ani de la momentul cererii de plata.

Stiind ca in doi ani de la constituire Fondul se lauda cu 150-200 mil. euro incasati din dividende (ma rog, nimeni nu stie cifra exacta, pentru ca Fondul nu exceleaza la capitolul transparenta), observam ca plata se va putea face cam in 25 de ani. "Solutia" ordonantei este asadar ridicola.

De altfel, daca ne uitam mai atent la noua formula a art. 12 alin. 3, vom observa ca Fondul Proprietatea nu mai este o societate comerciala in care actionarul initial, statul roman, va fi inlocuit treptat, dar integral de titularii de despagubire si exclusiv de aceste persoane, ci statul roman va avea libertatea sa vanda actiunile pe care le detine la Fondul Proprietatea!

Sa zicem ca solutia ar fi justificata de necesitatea finantarii despagubirilor in bani. Dar ne uitam mai jos si vedem, la art. 8 din Titlul II al OUG 81/2007, ca Guvernul poate hotari sa stabileasca alte destinatii cu caracter social pentru sumele provenite din vanzarea actiunilor pe care le detine la Fondul Proprietatea.

Interesant este ca acest art. 8 este plasat in Titlul II, titlu care este intitulat... "Alte masuri pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv". Ce legatura o fi intre "destinatiile sociale" si despagubiri nu stiu. stiu insa ca textul poate da nastere la mari confuzii, ca sa nu zic deturnari de fonduri sau pomeni electorale.

In alta ordine de idei, OUG 81/2007 apropie si mai mult Fondul Proprietatea de regimul institutiei publice, facand si mai mult o fictiune din acest vehicul cu scop special. Astfel, s-a introdus un art. 71, conform caruia Consiliul de Supraveghere al Fondului are atributia de reprezentant legal al Fondului pana la selectarea managerului.

Sa nu credeti ca este vorba de Consiliul de Supraveghere al societatilor mari pe actiuni care au adoptat sistemul dualist de administrare ca tehnica de guvernare corporatista. CS-ul corporatiei adevarate nu are atributii de gestiune, ci numai atributii de supraveghere si control al managementului.

CS-ul Fondului Proprietatea este insa un organism original, in care doar presedintele CS si apropiatii sai iau decizii si stiu ce e cu Fondul. Ceilalti membri exercita, practic, simple sinecuri, CS-ul Fondului fiind, de altfel, extrem de politizat (acest CS este constituit din reprezentanti ai ministerelor, deci ai partidelor).

Dar cel mai interesant este ca Ministerul Finantelor este obligat sa raspunda, in solidar cu CS-ul Fondului, pentru actele acestuia incheiate pana la data desemnarii managerului Fondului. Asadar, daca CS-ul cauzeaza cuiva un prejudiciu, Ministerul Finantelor va raspunde intrucat s-a pus chezas pentru acest CS!

Sa zicem ca unul sau mai multi actionari ar da in judecata CS-ul Fondului pentru culpa manageriala: prejudiciul ar fi acoperit de stat, adica de noi! Avand in vedere ca Fondul reuneste valori de peste 4 mld. euro, chestiunea nu mai este o gluma.

Asa, cu titlu de informatie, anul trecut Deutsche Telecom a fost obligat sa le plateasca actionarilor sai peste 100 mil. euro despagubiri pentru culpa manageriala! Eu personal nu vreau sa ma pun chezas pentru CS-ul Fondului.

O alta inovatie "desteapta" a OUG 81/2007 este nou-introdusul art. 121. Textul reduce drepturile de vot aferente actiunilor detinute la Fond pentru acei actionari care detin intre 1 si 5% din actiuni, pentru cei care detin peste 5%, drepturile de vot fiind interzise complet. Limitarile sau interdictia nu se aplica insa statului roman cata vreme acesta va detine minimum 33% din actiuni.

Asadar, statul roman isi creeaza aici mai mult decat actiunea nominativa de control (criticata dur zilele acestea de Comisia Europeana in cazurile gen Petrom, unde statul si-a pastrat o astfel de actiune care ii da un drept de veto in unele domenii strategice), statul roman isi creeaza un mecanism de control absolut al Fondului, actionarii, minoritari sau semnificativi, neavand practic nici o importanta in procesul decizional.

Nu mai exista protectie a actionarului minoritar, nici egalitate a drepturilor conferite de actiuni, nici libera asociere si practic nici societate! Dincolo de surprinderea iscata de acest nou text, imi dau seama ca de fapt Fondul Proprietatea nu este altceva decat un nou AVAS facut sa paraziteze sau sa scurtcircuiteze mediul de afaceri din Romania.

si unii ziceau ca Fondul nu numai ca va fi cotat la BVB, ci chiar la Bursa din Londra!

Stimati domni politicieni romani, asa ceva nu este posibil! Bursa din Londra nu accepta la listare decat societati care ani de zile au respectat cu strictete regulile de guvernare corporatista, in centrul carora se afla principiul protectiei actionarilor.

Astfel de limitari ale drepturilor actionarilor, altii decat statul roman, sunt motive sigure de refuz al listarii, asa ca nici macar nu merita incercarea de listare la Londra, cel putin pana la listarea pe BVB (observati, va rog, naivitatea autorului ordonantei, care spera ca societatile din portofoliul Fondului vor incepe procedura de listare pana pe 30 septembrie, in asa fel incat procedurile de admitere la tranzactionare sa fie finalizate pe 31 decembrie 2008).

Personal sper ca Fondul Proprietatea sa ajunga sa functioneze cumva intr-un timp rezonabil. Dar mi-e teama ca, in ritmul acestor modificari stangace ale reglementarilor Fondului, bietul vehicul care mai mult a bolit decat sa functioneze isi va da obstescul sfarsit curand. si atunci sa ne pregatim sa platim despagubiri!