Aproape jumatate dintre studenti ar emigra

7% dintre profesorii universitari recunosc ca iau mita

de Liana Anghelescu     HotNews.ro
Marţi, 10 iulie 2007, 0:00


Profesori universitari in greva / Rompres

7% dintre profesori din sistemul universitar recunosc ca au luat spaga, in timp ce doi studenti din zece se plang ca la facultate le-au fost cerute cel putin o data cadouri, bani sau servicii.

Aceasta este una dintre datele relevate de studiul "Sistemul universitar romanesc - Opiniile cadrelor didactice si ale studentilor", lansat marti, de Fundatia Soros Romania.

Cercetarea mai arata ca 70% din profesori considera ca invatamantul superior romanesc este la fel de bun ca cel din Vestul Europei, in timp ce doar 59% din studenti sunt de acord cu aceasta evaluare.

Patru profesori din zece considera ca universitatile nu se bucura de o autonomie universitara reala si ca Ministerul Educatiei detine inca un control prea mare asupra universitatilor. In acelasi procent, profesorii declara ca mai au un al doilea loc de munca, in afara activitatii din universitatea unde sunt incadrati.

Aproape jumatate dintre profesori lucreaza in cercetare sau predau si la alte universitati. De asemenea, o treime activeaza pe piata, fie ca salariati, fie ca patroni.

“Este posibil ca, la fel ca in cazul invatamantului preuniversitar, ocuparea unei pozitii in sistemul universitar sa constituie pentru tinerii absolventi (cu precadere pentru cei de sex masculin) doar o solutie de tranzit.

Salariile mici, dotarile meschine si sansele reduse de avansare rapida ii pot determina pe acestia sa se reorienteze si sa opteze pentru o slujba mai bine platita in afara domeniului academic”, se spune in raport.

Aproape jumatate dintre studenti se gandesc sa emigreze

In ceea ce-i priveste pe studenti, aproape un sfert spun ca au un loc de munca, iar aproape jumatate (43%) ar vrea sa se stabileasca in alta tara. De asemenea, marea majoritate a studentilor provin din mediul urban, doar 11% fiind nascuti in mediul rural.

Profilul studentului care are mai multa incredere decat ceilalti in sansele pe care i le da educatia este unul destul de puternic conturat: el vine din familii mai bine educate, mai avute, dispune de mai multi bani de buzunar, studiaza intr-o universitate mai veche, avand peste 10.000 de studenti si este intr-un an de studiu mai mare.

81% dintre cadrele didactice intervievate considera ca studentii vin la facultate slab pregatiti din liceu, iar jumatate dintre profesori considera ca studentii lor sunt in mica sau in foarte mica masura interesati sa invete. 48% dintre studenti si doar 28% dintre cadrele didactice considera ca invatamantul privat este cel putin la fel de bun ca invatamantul de stat.

Coruptia la facultate

22% dintre studentii din Romania declara ca cineva de la facultate le-a cerut, cel putin intr-o situatie, cadouri, bani sau servicii. 13% dintre studenti declara ca au dat curs acestor cereri cel putin o data.

Aproximativ aceeasi pondere a cadrelor didactice (23%) declara ca li s-au oferit bani/cadouri/servicii de catre studenti. 7% dintre cadrele didactice care declara ca le-a fost oferita mita recunosc si faptul ca au acceptat-o (aproximativ 2% din totalul cadrelor didactice).

Raportorii noteaza ca “au fost foarte multe refuzuri de a participa la cercetare ale profesorilor, motivul principal fiind intrebarile legate de coruptie.

Unii profesori completau chestionarul ca apoi cand ajungeau la aceste intrebari sa refuze sa continue chestionarul sau sa il returneze. Au fost profesori care, cu toate ca stiau cazuri de acest gen, nu au vrut sa le mentioneze in chestionar temandu-se de reactia decanului.

Aprobarea decanului - mai exact lipsa acesteia - a fost un alt motiv invocat de profesori pentru a nu participa la cercetare; au fost facultati in care operatorii au fost nevoiti sa solicite mai intai acordul decanatului, desi au explicat ca este vorba de un chestionar anonim, individual si intrebarile se refera la opinia respondentilor, fara legatura cu ierarhia universitara”.

Plagiatul

Aproape jumatate dintre cadrele didactice care au participat la cercetare sustin ca se intalnesc des sau foarte des cu lucrarile plagiate. Ponderea creste la 54% in universitatile private si scade la 37% in cele de stat. Plagiatul este raportat semnificativ mai des de profesori din universitatile mari din punct de vedere al numarului de studenti.

In multe dintre universitatile vestice, plagiatul descoperit este echivalent cu sanctiuni drastice, mergand adesea pana la exmatriculare.Din declaratiile cadrelor didactice, in Romania, in caz de plagiat, studentul este putin probabil sa fie exclus. Doar 5% dintre respondenti spun ca un student care a plagiat este probabil sa fie exmatriculat. La fel de multi (4%) spun ca cel mai probabil nu se intampla nimic.

In universitatile de stat, cel mai probabil este ca studentul sa pice la examenul de la materia respectiva (54% din cadrele didactice indica o astfel de abordare drept varianta cea mai probabila; in facultatile particulare cifra corespunzatoare este 44%).

In universitatile private, 49% dintre cei ce predau indica drept varianta cea mai probabila depunctarea la examen (la stat, ponderea corespunzatoare este 37%).

Date despre cercetare

Cercetarea cantitativa a avut loc in cursul lunii mai 2007 si a constat in doua sondaje de opinie reprezentative pentru cadrele didactice, respectiv pentru studentii din invatamantul superior, public si privat. Marja de eroare este de ± 3,1% in ceea ce priveste esantionul de cadre didactice, respectiv de ± 2,8% in ceea ce priveste esantionul de studenti.

Culegerea si introducerea datelor au fost asigurate de The Gallup Organization Romania.

Studiul reprezinta o analiza a perceptiilor privind mediul universitar romanesc, prin prisma raspunsurilor date de peste 1.000 de cadre didactice si peste 1.100 de studenti la intrebari legate atat de propria persoana, cat si de organizarea si functionarea sistemului universitar, autonomia universitara, coruptia academica si procesul educational.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


329 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    sunt curios... (Marţi, 10 iulie 2007, 15:53)

    Sorin [anonim]

    Ar fi trebuit sa intrebe cati studenti au copiat (sau plagiat daca doriti voi) cel putin odata la un examen .... Cred ca ar fi avut un atac de cord intreg invatamantul romanesc !!!
  • 0 (0 voturi)    
    stiu corect (Marţi, 10 iulie 2007, 15:53)

    razvan [anonim]

    E u studiu bun si obiectiv.
  • 0 (0 voturi)    
    jenant (Marţi, 10 iulie 2007, 16:04)

    pita [anonim]

    Daca 70% din cadrele universitare considera ca invatamantul din Romania este la fel de bun ca si in Vest atunci se explica de ce nici o universitate romaneasca nu e in primele 500 din lume. In momentul in care numarul de lucrari publicate in jurnale internationale la nivel de facultati le numeri pe degete cum poti sa pretinzi ca esti la acelasi nivel cu cei din Vest/America? Probabil ca suficienta si lipsa de realism a cadrelor didactice este de vina pentru starea invatamantului superior romanesc si nu studentii care vin din liceu nepregatiti si nemotivati.
  • 0 (0 voturi)    
    NUMAI 7 %? (Marţi, 10 iulie 2007, 16:37)

    x1 [anonim]

    ma indoiesc
  • 0 (0 voturi)    
    foarte departe de adevar (Marţi, 10 iulie 2007, 16:44)

    Iancu [anonim]

    "Invatamantul din Romania la fel de bun ca si in Vest". Nici pe departe. Cat despre studentii care vin din liceu slab pregatiti? Nu cred ca toti sunt asa. Ce se intampla cu cei bine pregatiti. Am terminat anul acesta facultatea UPB - Automatica si Calculatoare, sectia Automatiza si am ramas cu un gust amar dupa 5 ani de facultate. Nu am invatat nici macar jumatate din ceea ce se presupune a sti un proaspat absolvent. Profesorii , cei mai multi dintre ei sunt jalnici, predau materii invechite , tehnologii din anii 80, fara aplicatii practice. Pe langa toate acestea studentul delasator ( cam asa sunt toti studenti ), se loveste de modul de predare, sau mai bine spus dictare ( ca doar suntem inca clasa 1 ), sau de cursuri inexistente.

    Sa nu mai vorbim de conditiile din salile de curs ( unde iarna scri cu manusi si vara mai bine stai in camin si dormi , pt ca e la fel de cald si in facultate si in camin ).

    Secretare care inca folosesc cataloage si tone de hartie, de la care nu iti poti afla notele cu usurinta chiar daca ar trebui sa poti face asta; care chiar daca au fost create programe speciale pe calculator pt secretariat, nu le folosim.

    As putea scrie la nesfarsit. Cu ce m-am ales dupa 5 ani de facultate? Cu multe fire albe si o diploma care nu mai valoreaza nimic. Angajatorul te intreaba de obicei "ce sti sa faci" , plus cateva teste. Astfel de "lucruri utile" nu le inveti in facultate. Nimeni nu se uita cu ce medie ai terminat, sau ce facultate ai facut.

    Have fun.
  • 0 (0 voturi)    
    procent (Marţi, 10 iulie 2007, 18:10)

    stefan v [anonim]

    Probabil sunt 70%, daca recunosc 7%
  • 0 (0 voturi)    
    foarte departe de adevar 2 (Marţi, 10 iulie 2007, 18:21)

    andrei [anonim]

    dictare
    am terminat facultatea acum 6 ani si pe masura ce trece timpul senzatia de dezgust fata de ce inseamna studii universitare in Romania se tot accentueaza. Dictare! mi se parea grotesc de-a binelea sa ajung la facultate ca sa fac caligrafie la cursuri dupa dictare ... cum altceva n-ai ce face, te blazezi si-ti spui ca asta e sistemul n-ai cum sa-l schimbi si ajungi sa dai periodic gramada de bani pe xeroxuri dupa colegii care scriu mai frumos si mai ordonat ....

    diferenta fata de ce inseamna un curs intr-o facultate din vest este ca de la cer la pamint, sau mai bine zis la noi ceea ce se cheama invatamint nu este de fapt asa ceva .... ci pierdere de vreme si nervi.
  • 0 (0 voturi)    
    mai rau decat dictare (Marţi, 10 iulie 2007, 19:20)

    marial [anonim]

    intr-o facultate europeana nu cred ca te duci la cursuri sau laboratoare unde te pune sa le copii iar la sfarsitul semestrului trebuie sa si le inveti pe de rost ,astfel nu treci.Profesorii sunt ramasi in urma cu toate si daca le propui ceva ,nici nu vor sa auda
    Vai de invatamantul romanesc!
  • 0 (0 voturi)    
    93% mint! (Marţi, 10 iulie 2007, 20:05)

    emil [anonim]

    Sa vina un profesor la mine sa zica ca nu a mancat gura lui niciodata la un protocol ceva in sesiune. Ca nu a dat meditatii pentru admitere din subiectele care intamplator sunt foarte asemanatoare cu cele de la examen. Pentru autorul articolului. Stimabile esti varza! De plagiat, plagiaza profesorii care traduc lucrari ale confratilor din occident si in loc de traducatori se trec drept autori. Studentii copiaza.
  • 0 (0 voturi)    
    sa nu exageram (Marţi, 10 iulie 2007, 20:53)

    marius [anonim]

    1. pt. cel ce zice de top 500 si lipsa romaniei acolo. atit timp cit univ. romanesti sunt pulverizate, nu vom avea un loc acolo. cind cineva va avea curaj sa uneasca univ. dintr-un mare oras (cum incearca oprea la iasi) si va avea o univ. adevarata, cu medicina, politehnica, studii umane etc. la un loc, atunci poate vom avea sanse (cu motivarea financiara adecvata+selectie).
    2. pt. cel ce zice de caligrafie la cursuri. dragul meu am incercat sa le vorbesc liber studentilor. toate bune si frumoase, nimeni nu scria nimic. la examen... soc si groaza. nu stiau nimic. si asta dupa ce le dadusem bibliografie, materiale la curs, le-am pus imagini, am facut totul cit mai digerabil. ce sa faci in situatia asta?
    3. ministerul e f. rigid, face anti-reforma, iar universitatile nu prea vor nici ele sa se reformeze, din cauza numerosilro dinozauri, de in mare parte detin si functiile de conducere. liceul e la pamint, scoala generala il urmeaza. pina nu vine cineva cu o viziune unitara nu se va face nimic.
  • 0 (0 voturi)    
    ce sa nu exageram (Marţi, 10 iulie 2007, 22:37)

    andrei [anonim]

    se poate "exagera" o situatie care e mai "exagerata" decit orice cosmar? doar ca fiind o realitate, se pare ca o acceptam ca pe un dat "normal".

    "dragul meu am incercat sa le vorbesc liber studentilor. toate bune si frumoase, nimeni nu scria nimic. la examen... soc si groaza. nu stiau nimic. si asta dupa ce le dadusem bibliografie, materiale la curs, le-am pus imagini, am facut totul cit mai digerabil. ce sa faci in situatia asta?"

    sa le puneti nota pe care o meritau? :)) sa nu va intoarceti la dictat? :))

    sa admiteti ca atitudinea studentilor este modelata din primul minut de facultate de cea a profesorilor ... daca tot corpul didactic v-ar fi urmat exemplul, sunt sigura ca s-ar fi vazut mult mai repede adevaratele rezultate. dar, ..... dupa cum singur spuneti :)) (dar sa nu exageram :) "universitatile nu prea vor nici ele sa se reformeze".

    ce poate fi mai depresiv pentru un student decit un profesor care "cedeaza" in fata aulei din cauza unor natarai care striga "dictati-ne, dictati-ne!! ". si dicteaza .... :((

    uf, au trecut anii si sentimentul de neputinta a ramas acelasi si din cite cunosc nimic nu s-a schimbat in universitati. si sigur, toti avem scuze "globale" pentru lasitatea proprie. nu e nevoie atit de o viziune unitara, cit de curajul fiecaruia de a-si asuma propriile alegeri.
  • 0 (0 voturi)    
    plagiat (Marţi, 10 iulie 2007, 23:03)

    monica L [anonim]

    Plagiat... la studenti! Sa fim seriosi: plagiatul e o ... plaga in primul rind al dascalilor din universitati "fortati" ca sa cistige si mentina titlurile universitare si functiile administrative sa publice... A se vedea celebrul caz Beuran si nu stiu cite alte zeci de plagiate dovedite la sustinerea doctoratelor. Despre lucrarile de doctorat sau de grad scrise de altii, mai ales in cazul unor candidati cu functii politice si admninistrative importante ce sa mai vorbim. Sint unii "doctori", conferentiari, lectori care nici sub dictare nu si-ar putea redacta lucrarea si care in cazul ca mai sint si persoane publice se tradeaza idioteste doar cind deschid gurita pe la vreo televiziune...
  • 0 (0 voturi)    
    scoala si societatea (Miercuri, 11 iulie 2007, 0:22)

    gigi (altu\') [anonim]

    Din pacate, in lumea in care traim, argumentele stiintifice nu mai au greutate in fata argumentelor financiare. De altfel Soros are si el o oareacare responsabilitate in chestiile astea, n'est ce pas ? Peste tot si in toate domeniile "expertii" furnizeaza studii la comanda care nu fac altceva decat sa aduca argumente pentru cel care le plateste sau inpotriva concurentilor acestora. In aceste conditii este de mirare ca scoala se degradeaza ? Pentru mine nu. Ramane de vazut pana unde.

    De altfel, are societatea de consum si economia de piata nevoie de un popor inteligent ? In mod evident nu. Concluziile le trageti singuri.
  • 0 (0 voturi)    
    Invat. superior (Miercuri, 11 iulie 2007, 11:26)

    Mani [anonim]

    Am terminat facultatea imediat dupa revolutie. Am plecat in State unde am terminat masteratul. In Romania am terminat cu note maxime fara pile sau cadouri, principalul secret fiind intelegerea logica a dictarii profesorului- pe scurt munca asidua cu putine distractii. Da, la unele examene am copiat. De ce? Materia de asimilat este pur si simplu uriasa si nefolositoare. In America interesul studentului sa intesificat prin sintetizarea teoriei si studiul pe exemple practice. Noi avem nevoie de putini Ensteini si mai multi profesionisti - mai concret, noi sintem buni la teorie dar la practica Ba. Cit despre sondaj, este total gresit din cauza respondentilor, 80%plagiat, 80%mita, etc. Mersi
  • 0 (0 voturi)    
    Mici amanunte (Miercuri, 11 iulie 2007, 16:45)

    ananaxagora [anonim]

    1. Clasamentul universitatilor din lume (pe langa faptul ca aduce a Premii MTV sau a Champions League) se intocmeste in functie de numerosi indicatori la care noi stam foarte prost, dar care nici nu au cine stie ce relevanta pentru performanta propriu-zis stiintifica; faptul ca o universitate americana are 30 de biblioteci, 140 de cabine de WC, 12000 de PC-uri, 4 cabinete medicale si 11 edituri nu asigura productia anuala a 7 Newtoni, 4 Aristoteli si 9 Pasteuri.
    2. La noi, problema se pune si asa: daca vrei salariu, iti trebuie norma didactica; daca vrei norma didactica, iti trebuie studenti; daca vrei studenti, elimini examenul de admitere si primesti in facultate, cot la cot, pleava si talente - doar numarul sa iasa; apoi, performanta se socoteste dupa rezultate, iar rezultatele depind tot de profesori, care raporteaza mii de genii la hectar marind in chip iresponsabil notele tuturor neavenitilor, astfel dandu-le dreptul de a concura cu cei intr-adevar valorosi (ceea ce dinamiteaza orice sistem de valori).
    3. Nenorocirea nu e ca in universitatile din Romania bantuie inca dinozauri anchilozati si alte fosile sinistre. Nenorocirea este ca sistemul s-a dovedit mult mai suplu decat presupuneau naivii, iar astazi multi dinozauri sunt la mare pret si, inca mai grav, tinerii dascali sunt foarte frecvent siliti la compromisuri si, finalmente, transformati in imagini mai mici ale inaintasilor.
    4. Aplicarea servila a unor exigente care nu se potrivesc sistemului bine fixat la noi a dus la suparatoare "apucaturi" cum ar fi nu atat plagiatul, cat autoplagiatul. Enorm de multi profesori avanseaza ierarhic profitand de primatul cantitatii asupra calitatii publicatiilor. Un titlu schimbat, un cuvant inainte si cateva note, eventual un capitol suplimentar - si am mai adaugat o piesa grea listei de contributii stiintifice. Ar fi absolut sinistre rezultatele unei cercetari asupra numarului de eminente cenusii care au avut o singura idee vreme de 30, 40 sau chiar 50 de ani!
  • 0 (0 voturi)    
    Cifrele adevarate (Miercuri, 11 iulie 2007, 20:44)

    gica [anonim]

    1.99% dintre studenti au copiat la cel putin un examen in timpul facultatii
    2.30% dintre studenti chiar se angajeaza pe profilul terminat in facultate,15% au si salarii decente
    3.75% dintre studenti au avut macar o data de tradus un text din engleza in romana cu scopul de a completa cartea unui profesor
    4.70% dintre profesori plagiaza prin traducerea exacta a unor texte din engleza ,fie prin munca proprie,fie prin folosirea studentilor
    5.20% dintre profesori iau spaga pentru a trece un student la o materie.spaga nu inseamna neaparat bani
    6.99% dintre studenti sunt de acord ca materiile din facultate sunt invechite si nu-i ajuta in cariera
    7. 0% este nivelul de pregatire al studentului la materia numita: viata de dupa facultate pentru ca 100% dintre profesori considera ca a le explica studentilor ce inseamna sa fii absolvent si sa te integrezi in societate este complet inutil.
    8.50 de ani este media de varsta a profesorilor universitari,restul comentariilor in aceasta problema sunt de prisos

    asa ca acest studiu este cam gresit.
  • 0 (0 voturi)    
    facultati ? (Joi, 12 iulie 2007, 11:02)

    gabi [anonim]

    Plagiat in randul studentilor ? Da ! 99 % din studenti palgiaza lucrarile de diploma si , mare parte a lor n-au nici macar curiozitatea de a citi ce contine lucrarea , sunt totat pe dinafara , dar profesorul o noteaza totusi . Nu cu 10 ca-i copiata de pe internet , ci cu 9 .... ca pedeapsa :D
    In Romania , orice absolvent de liceu poate intra la o facultate . Majoritatea n-au ce cauta intr-o facultate , dar facultatile ii accepta chiar daca au un nivel de pregatire si intelectual submediocru , pentru ca au nevoie de bani . La examene sunt trecuti pe acelasi considerent .... daca-i pica pe toti raman fara studenti , adica fara surse de venit .
    Cred in dreptul fiecaruia la sansa . Dar nu sunt de acord cu rabatul ce se face calitatii . Facultatile coboara din ce in ce mai mult standardele , pentru a putea avea acces cat mai multi la studii , adica pentru a avea cat mai multi cotizanti . Mi se pare o discriminare a celor cu adevarat capabili , care sunt obligati sa se alinieze unor standarde mediocre , accesibile majoritatii .
    Majoritatea facultatilor particulare , mai ales cele de provincie sunt varza .... atat la capitolul studenti , cat si la capitolul profesori . Iar cele de stat sunt incremenite in vechile forme . Va vine sa credeti ca la o minunata facultate de informatica , de stat , se studiaza inca Pascal ? Atat stie profesorul probabil ......
  • 0 (0 voturi)    
    completare titlu (Joi, 12 iulie 2007, 13:53)

    ahriman [anonim]

    ..., restul,nu.
  • 0 (0 voturi)    
    Restul nu recunosc.... (Joi, 12 iulie 2007, 14:35)

    Iancu [anonim]

    Restul de 93% nu recunosc ca iau mita....dar iau. Studiul are o marja de eroare de plus minus 2%....Cei 2% nu numai ca nu recunosc dar nici macar nu au fost prinsi.

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by