Zapp a intrat, de ceva vreme, intr-un con de umbra: ofertele sunt mai putine, reclamele mai rare iar rezultatele financiare au devenit subiect tabu. Ce se ascunde in spatele tacerii managerilor Zapp?

de Ionut Ancutescu si Radu Tataru-Marinescu

Nici unul dintre managerii Zapp nu vorbeste, in acest moment, despre viitorul businessului celui de-al patrulea operator de pe piata, dupa numarul de clienti - cel putin acesta este raspunsul pe care l-a dat la solicitarile MONEY EXPRESS departamentul de comunicare al companiei.

Telemobil n-a comunicat, de altfel, nici rezultatele financiare pe anul trecut. Pe pagina de internet a companiei, la sectiunea "Noutati si evenimente" apar doar cinci comunicate de presa din perioada martie-iunie, iar arhiva contine patru documente, toate despre un singur eveniment - prezenta Zapp la CERF 2005.

In spatele tacerii directorilor si a putinelor noutati de pe site-ul companiei, la Zapp se intampla totusi ceva: compania deruleaza o emisiune de obligatiuni pe o piata externa de capital din care ar urma sa obtina 125 de milioane de dolari (cca. 92 mil. euro), suma mica, poate, pe langa investitiile anuntate de cei trei competitori ai sai.

Dar daca o raportam la cifra de afaceri estimata de managementul Zapp pentru 2006, de circa 95 mil. euro, valoarea emisiunii nu mai pare atat de mica.

Ce inseamna cele 125 de milioane de dolari? Din punct de vedere al business-ului Zapp, care a stagnat in ultimii doi ani in privinta cifrei de afaceri, ar putea insemna totul.

Pentru ca Zapp, compania detinuta de un vehicul de investitii, e in pragul unei schimbari cruciale: fundamentul tehnologic, CDMA - un standard raspandit in America si aplicat experimental incepand cu 2001 aici, in Romania, de americanii de la Qualcomm, care planuiau sa-l foloseasca pe piata ruseasca - va fi dublat de 3G.

Aceasta tehnologie se poate dovedi o cale mai sigura catre profit decat CDMA, insa va necesita retehnologizarea retelei, deci investitii mari.

Pentru Zapp, e si un pas simbolic, nu numai o decizie de business: compania va iesi din "insularitatea tehnologica" in care a functionat din 2001 incoace, aceeasi din cauza careia pentru a folosi serviciile Zapp aveai nevoie de telefoane speciale, altele decat cele folosite de Orange ori Vodafone.

Miza e mare. Telemobil, compania care opereaza brandul Zapp, e una mica, fie si dupa standarde romanesti: cifra de afaceri de anul trecut e de circa 11 ori mai mica decat cea a Orange, nr. 1 pe piata, iar serviciile sale au de 17 ori mai putini utilizatori.

Dupa numarul de clienti, Zapp e acum ultimul dintre operatorii din Romania, fiind depasit de Cosmote, care a crescut de la 50.000 la 2 milioane de clienti din decembrie 2005 incoace. Explicatii sunt multe. Tehnologia, in primul rand, e diferita de GSM, ceea ce a insemnat limitari pentru clientii care s-au obisnuit sa fie atenti nu numai la performantele aparatului, ci si la design si moda.

Gama de telefoane Zapp e restransa, cresterea numarului de clienti fiind in plus impiedicata si de faptul ca operatorul nu are propriul lant de distributie, cum au si Vodafone, si Orange, si Cosmote.

Mai mult, Zapp si-a schimbat de mai multe ori, de la lansarea din 2001, mesajul catre utilizatori: ba s-a promovat ca un serviciu popular de telefonie mobila, ba ca un serviciu dedicat IMM-urilor, ba a fost furnizor de date mobil.

Una peste alta, Zapp nu are in spate, precum competitorii sai, un grup global sau macar regional de comunicatii, ci un vehicul de investitii. Nu a beneficiat de resursele si know-how-ul unui operator de telefonie important, asa cum a fost cazul Vodafone si Orange.

Nu a beneficiat de finantari masive - Cosmote, de exemplu, vorbea anul trecut de investitii de 500 milioane de euro derulate pe trei ani.

In ianuarie 2005, finantarea de 95 de milioane de dolari obtinuta de Telemobil printr-un credit sindicalizat era anuntata de actualul COO, Piermario di Pietro - pe atunci directorul financiar al companiei - drept "cel mai mare imprumut din CDMA 450 (tehnologia folosita de Telemobil - n.r.) la nivel mondial si cu siguranta unul din cele mai mari din telecomul romanesc".

La sfasitul lui 2005, autorul declaratiei urma sa devina numarul unu in Telemobil Romania, inlocuindu-l pe Cuneyt Turktan, care pleca pe postul de director general al operatorului GSM Aviva din Turcia

Pentru a nu bate pasul pe loc, o companie de tehnologie precum Zapp are nevoie de bani pentru investitii, dar are nevoie mai ales ca banii sa vina la timp. Americanii de la Qualcomm, unul din actionarii operatorului, isi avertizau partenerii inca de la sfarsitul lui 2002 ca Zapp are nevoie urgenta de o investitie de 195 milioane de dolari, conform unui articol aparut in Forbes in 2003.

Jumatate din suma a venit, dar abia dupa doi ani de la avertismentul Qualcomm, prin creditul sindicalizat pomenit anterior.

Intre timp, e adevarat, Telemobil reusise sa obtina doua finantari de la Citibank in valoare totala de 55 de milioane de dolari.

Acum, in aprilie, mai precis, Adunarea Generala a Actionarilor, a aprobat o emisiune de obligatiuni de 125 de milioane de dolari - aflata acum in derulare - considerata "o metoda eficienta si rapida de a trage fonduri pentru dezvoltarea generala a companiei", potrivit Business Standard.

De fapt, compania americana Qualcomm, liderul global al tehnologiei CDMA, atragea atentia asupra faptului ca neobtinerea acestei finantari de 195 de milioane de dolari i-ar putea pune in pericol investitia facuta alaturi de fondul de investitii Omnia (un vehicul financiar care apartine partial familiei fostului premier libanez Rafik Hariri).

In cazul in care emisiunea de obligatiuni va fi subscrisa in totalitate - si surse din mediul financiar dau acest lucru aproape ca sigur - managerii Zapp vor mai avea un motiv de mandrie, dupa obtinerea creditului sindicalizat in 2005. Conform unor surse apropiate companiei, emisiunea ar urma sa fie finalizata in jurul datei de 15 iulie 2007.