Invatamantul romanesc este ineficient, irelevant, inechitabil si de slaba calitate, a declarat presedintele Traian Basescu la prezentarea raportului despre educatie elaborat de Comisia prezidentiala condusa de Mircea Miclea, fostul ministru al Invatamantului.

Potrivit lui Basescu, ineficienta in formare este dramatica. Potrivit unui raport international, citat de presedinte, elevii romani sunt mai slabi, nu doar decat media internationala, dar si decat media tarilor vecine intrate de curand in Uniunea Europeana.

"Educatia este nerelevanta in raport cu societatea viitorului, cu provocarile economiei cunoasterii", a mai spus Traian Basescu.

"Altfel spus, avem o rata foarte mare de parasire a sistemului de educatie, avem o rata infima de participare a adultilor la educatia permanenta si o pondere nesemnificativa de adolescenti care ating un nivel minim de performanta cognitiva", a continuat presedintele.

In raportul despre educatie se arata ca invatamanul este inechitabil pentru ca in loc sa produca oprtunitati si sanse, el creeaza dezavantaje si discriminari.

"Un copil din mediul rural iese din scoala cu rezultate mai slabe decat unul din mediul urban. Tot asa, 80% din copiii nescolarizati apartin comunitatii rrome", a declarat Traian Basescu in alocutiunea sa.

"Slaba calitate a resurselor materiale si umane agraveaza toate acestea", a mai spus presedintele.

Fragmente din discursul lui Traian Basescu:

  • E adevarat ca avem varfuri, elevi exceptionali, dar acestia sunt exceptii care castiga concursuri;
  • Avem varfuri in multe domenii, insa trebuie sa scapam de pacatul de a generaliza;
  • Invatamantul preuniversitar are nevoie de o structura consistenta;
  • Un invatamant obligatoriu si gratuit de 13 ani mi se par urgente;
  • Raportul insista asupra educatiei timpurii;
  • Programa scolara este incarcata, iar evaluarea elevilor este subiectiva;
  • Descentralizarea este cea mai importanta cale de a reaseza scoala in mediul comunitar;
  • Ierarhizarea universitatilor reprezinta modalitatea de sincornizare a realitatii cu lumea dezvoltata;
  • Sunt universitati care produc doctorate pe banda rulanta;
  • Invatamantul superior trebuie sa beneficieze de un management performant;
  • Nu putem fi la coada clasei, tragand in jos performantele Uniunii;
  • Avem nevoie de o comunitate de dascali care sa nu faca compromisuri.