Soarta a peste 300 de milioane de euro bani publici este neclara. Licitatia pentru dotarea fortelor aeriene cu noi avioane de transport mediu nu a fost finalizata. Procedura de achizitie, inceputa cu mai bine de un an in urma, nu s-a incheiat, deoarece licitatia a fost viciata in toate fazele ei.

Lupta intre competitori nu s-a incheiat, iar Ministerul Apararii se afla, paradoxal, in situatia de dinaintea declansarii acestei licitatii publice. Indiferent de decizia Ministerului Apararii, dotarea cu cele sapte avioane va ramane un caz de scoala pentru felul in care o autoritate a statului rateaza lamentabil testul transparentei si onestitatii intr-o achizitie finantata din bani publici.

Acest subiect s-a aflat constant in atentia Jurnalului National. Revenim cu o serie de noi informatii care redeschid acest sandal politico-financiar cu implicatii grave nu numai pentru bugetul statului, ci si pentru relatiile externe ale Romaniei.

ISTORIE. Fortele Aeriene au in dotare avioane AN-24 si AN-26 pentru indeplinirea misiunilor de transport trupe pe distante scurte si medii. Aparatele au durata de viata tehnica depasita; pentru inlocuirea lor a fost lansata o licitatie internationala.

Dupa cum au decurs evenimentele pana la transformarea achizitiei intr-un “caz”, apare evident ca montajul scandalului a avut drept punct de plecare caietul de sarcini. Multi specialisti in domeniul achizitiilor militare au apreciat ca acest caiet de sarcini s-a molipsit de la licitatiile cu dedicatie in care s-au specializat autoritatile civile.

Un grup de ofiteri superiori au impus in acest caiet de sarcini parametri care favorizau avioanele C27J Spartan produse de firma Alenia, in dauna spaniolilor de la EADS-CASA. Anuntul pentru licitatie a fost publicat in Monitorul Oficial in 28 septembrie 2006, iar oferte au depus, asa cum se anticipa, cele doua firme amintite.

Urmarind deplasarile unor generali din Fortele Aeriene si din Departamentul de Inzestrare al Armatei, mentionate in publicatiile militare, se observa apetenta pentru vizitele acasa la Alenia - parte a grupului italian Finmecanica.

Declaratiile favorabile ale oficialilor romani inainte de luarea deciziei au culminat cu declaratia facuta de un responsabil de la Finmecanica privind invitarea firmei Alenia la negocierile finale pentru semnarea contractului.

DECIZIA. Deschiderea ofertelor s-a facut la 22 noiembrie 2006. Initial, Romtehnica, firma din subordinea Ministerului Apararii care a avut in sarcina organizarea licitatiei, a anuntat drept criteriu principal pentru desemnarea castigatorului costul de achizitie cel mai mic, incluzand aici si cel mai mic cost de exploatare a aparatului.

La deschiderea ofertelor s-a vazut ca favoritul din culise avea probleme tocmai la acest criteriu. Ca atare s-a trecut la o manevra absolut penibila: operatiunea de eliminare a criteriilor anuntate. Se putea proceda intr-un singur fel, grosier.

Oferta EADS-CASA a fost pur si simplu scoasa din joc, invocandu-se criterii tehnice neindeplinite, pe baza careia este descalificata.Fiind descalificata oferta cu cei mai buni parametri financiari, a ramas ca singura mireasa de ales oferta Alenia. Diferenta de pret la achizitie se ridica, potrivit unor surse bine informate, la 12 milioane de euro.

Un fleac din care s-ar putea construi un spital sau doua scoli. Este si acesta un motiv pentru care subiectul intereseaza opinia publica.

MotivaTia. Cand decizia de a cumpara avionul mai scump a devenit publica, in urma pozitiilor foarte critice din mass-media, conducerea Ministerului Apararii i-a trimis pe artizanii licitatiei cu cantec sa explice presei cum sta treaba. Treaba a iesit foarte, foarte prost pentru secretarul de stat Ioan Ion si comandantul Apostol.

Cei doi s-au incurcat in argumentatie, au fost depasiti cu totul in operatiunea de credibilitate a hotararii lor. Ei n-au putut explica in nici un fel de ce criteriile tehnice invocate au dus la descalificarea ofertei mai ieftine. In plus, public, nici pana acum, nimeni nu a dat informatii legate de parametrii aparatului castigator, oferta lui fiind considerata “secreta”.

EVALUARE DIFERENTIATA. Din surse Romtehnica, o evaluare a celor doua oferte arata ca Alenia are cateva puncte neconforme cu cerintele caietului de sarcini:

1. Mentenanta Alenia este de numai 28 de ani, si nu de 30 de ani, cum s-a solicitat de catre utilizatorul aparatului.

2. Jocul cu dimensiunile paletilor a fost inventat special pentru a avea un motiv de depunctare a ofertei EADS-CASA.

Toate documentatiile demonstreaza ca oferta spaniolilor se afla in standardele NATO, la dimensiunile paletilor, avionul fiind folosit de tari membre ale Aliantei in misiuni de lupta.

3. Sistemul de inregistrare voce cabina piloti, cerut prin caietul de sarcini la 5,5, nu este capabil de o asemenea durata de stocare nici la CJ27 Spartan, nici la EADS-CASA, dar a fost motiv de excludere tehnica doar in cazul ofertei spaniolilor.

4. Costul combustibilului nu a fost inclus in oferta Alenia la capitolul costurilor de intretinere, ceea ce a condus la o concluzie falsa. Includerea acestora da o diferenta de pret de circa 50 de milioane de euro in defavoarea avionului Spartan.

Daca se include acest parametru in evaluarea ofertei, avionul italienilor sare de pragul de 1.500 de USD, nivelul maxim al costului total pe ora de zbor.

Italienii au omis combustibilul de la calculul costurilor ca si cand avionul Spartan ar zbura cu... aer.

Integral in Jurnalul National