Cotidianul

Basescu va avea propriul Air Force One

de Cristian Oprea     Cotidianul
Vineri, 20 iulie 2007, 0:00


Foto: Cotidianul

Noua aeronava speciala din clasa lung-curierelor va fi, cu alte cuvinte, un Air Force One romanesc, sau pe americaneste spus, Romanian Air Force One.

Dotarile speciale ale viitorului Romanian Air Force One vor face din acesta o fortareata zburatoare. Amintitele dotari, desi speciale si costisitoare, sint firesti pentru un avion la dispozitia unui sef de stat.

Air Force One al Romaniei va avea in primul rind sistem antiracheta, capabil nu doar sa respinga atacurile, dar mai ales sa-i indice pilotului traiectoria optima si rapida pentru degajarea zonei periculoase. Exista sisteme programate astfel incit daca pilotul nu urmeaza traiectoria indicata de programe, sistemul preia comanda aeronavei pina la degajarea zonei periculoase.

O asemenea dotare le este specifica aeronavelor militare, insa se regaseste si la cele civile, cum sint avioanele EL AL.

Alte dotari importante ale noii aeronave speciale puse la dispozitia sefului statului vor fi sistemul de realimentare in zbor si cel de rezervoare suplimentare de combustibil. Ambele sint necesare pentru a asigura o autonomie sporita pentru avion, care ar putea fi capabil sa stea in aer chiar si o zi, daca este nevoie.

Masurile antiteroriste din Statele Unite ale Americii prevad ca seful statului, in caz de atac armat, atac terorist, cum au fost cele de la 11 septembrie 2001, sau de catastrofe, sa fie ridicat de la sol si nu doar sa stea in aer pina la remedierea situatiei, dar mai ales sa aiba posibilitatea sa coordoneze de acolo masurile ce se impun.

Pentru asemenea situatii, seful statului roman va avea la dispozitie, pe Air Force One al Romaniei, un sistem special si securizat de comunicatii prin satelit: telefon, fax, Internet, televiziune in timp real. Tot pentru situatii speciale, Romanian Air Force One va mai fi dotat cu o magazie de alimente si cu o bucatarie.

Nu in ultimul rind, avionul special va fi inzestrat cu un cabinet medical (unde vor fi un defibrilator, un aparat pentru electrocardiograme etc.) si, eventual, avind posibilitatea de a transforma, la nevoie, una dintre celelalte incaperi in sala de operatie. Pe linga dormitor, birou de lucru si camera de zi, presedintele tarii va avea si o mica sala de baie prevazuta cu dus.

Pentru siguranta zborului, avionul de stat numarul unu al Romaniei va mai fi dotat si cu un radar meteorologic performant, care poate oferi cu exactitate date despre zona ce urmeaza a fi survolata, evitindu-se pe cit posibil acele portiuni cu „goluri de aer“.

Nu doar confortul pasagerilor va fi imbunatatit prin crearea unor posturi de lucru pe computer, aer conditionat umidificat, sistem de telefonie celulara prin satelit sau fotolii mai spatioase, ci si activitatea trupelor de paza ale sefului statului. Acestea vor avea un compartiment special prevazut cu rastel securizat pentru armament si munitie.

Rastelul, pe avionul prezidential, este necesar pentru ca, in cele mai multe state, garzile de corp ale unui demnitar strain nu sint acceptate cu armament. In fine, Romanian Air Force One va avea si o scara proprie care sa se poata cobori automat pentru a nu le mai astepta pe cele de la sol care se pozitioneaza greu si pot lovi avionul in cursul manevrelor de pozitionare.

Noul avion special va fi proprietatea statului roman, dar va fi operat de ROMAVIA, compania aeriana de zboruri civile aflata in coordonarea Ministerului Apararii.

ROMAVIA este compania aeriana care executa zboruri, conform prevederilor legale in vigoare, pentru seful statului, pentru primul-ministru si presedintii Parlamentului, dar si pentru o serie de ministri cum sint cei ai Apararii, Afacerilor Externe si Internelor.

Este pentru prima oara dupa mai bine de 20 de ani cind s-a pornit procedura pentru ca flota de aeronave speciale pentru demnitarii statului roman sa se reinnoiasca, precedenta etapa derulindu-se cu semnatura lui Nicolae Ceausescu.

In 1985, Ceausescu facuse toate formele pentru a cumpara un Boeing 747- Jumbo Jet cu dotari speciale pentru flota prezidentiala.

Cum Ceausescu si-a facut ultimul zbor in 1989 cu elicopterul, pe ruta sediul CC al PCR - Tirgoviste, Jumbo Jetul visat de „tovarasul“ a ramas doar o hirtie in documentele Consiliului de Ministri al Republicii Socialiste Romania.

Adrian-Iuliu Goleanu, general de flotila aeriana si doctor in inginerie aerospatiala, director general al ROMAVIA, ne-a explicat motivele pentru care compania pe care o conduce a propus noua achizitie.

In primul rind, spune generalul Goleanu, „dotarea cu o aeronava speciala din noua generatie de avioane se impunea pentru ca cele din generatia veche aflate la ROMAVIA, un Boeing 707 si un BAC 1-11, nu mai sint primite, in mod curent, pe cele mai multe dintre marile aeroporturi ale lumii din cauza poluarii fonice pe care acestea o produc“.

Cele doua aeronave au fost construite in urma cu mai bine de 20 de ani, dar, desi batrine, ele nu au un numar mare de ore de zbor, avind in vedere ca au fost folosite pentru zboruri speciale, ne-a explicat directorul ROMAVIA. Doar cind la bordul uneia dintre cele doua batrine aeronave se afla seful statului autoritatile aeronautice acorda exceptari pentru ca acestea sa aterizeze.

In al doilea rind, dotarea cu o noua aeronava pentru seful statului era necesara datorita noului statut al Romaniei de membra a Uniunii Europene si a Aliantei Nord-Atlantice si avind in vedere noile amenintari teroriste.

Oficialii de la Bucuresti erau jenati de faptul ca trebuiau sa solicite de fiecare data o aprobare speciala pentru ca avionul presedintelui Romaniei sa poata ateriza pe aeroporturile din lumea civilizata.

Prin Hotarirea cu numarul 100 din 28 iunie 2007, CSAT a aprobat, conform precizarilor generalului Goleanu, planul in trei etape propus de ROMAVIA pentru asigurarea continuitatii zborurilor pentru primii oameni in stat: pe termen scurt, mediu si lung.

Pe termen scurt, pina la sfirsitul anului si inceputul lui 2008, Romanian Air Force One va fi tot batrinul Boeing 707 Carpati, caruia i se vor aplica insa o serie de imbunatatiri.

Cele mai importante sint aplicarea unui sistem de atenuare a zgomotului pe motoare si innoirea sistemelor de navigatie aflate la bord, dar si a dotarilor din cabina pasagerilor.

Deja pentru mediu-curierul BAC 1-11 aceste operatiuni sint aproape de finalizare, aeronava inmatriculata YR-BRE Dunarea urmind sa reintre in serviciu in septembrie.
Integral in Cotidianul






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


125 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by