O tara aflata in plina expansiune se recunoaste dupa nivelul cresterii economice, iar pentru Vietnam cifrele sunt mai mult decat elocvente. In ultimul deceniu, rata cresterii anuale a fost de 7,3%, pentru ca in 2006 sa se situeze la 8,2%, a doua performanta a regiunii Asia-Pacific, in urma Chinei, dar inaintea Indiei.

Iar aceste cifre ating valori superioare in anumite provincii ale tarii, cum ar fi zona Ho Chi Minh City, dupa cum sustine unul dintre vicepresedintii Comitetului popular al metropolei, responsabil cu problemele financiare.

Rata dezvoltarii a ajuns la 12% in 2006, chiar 19% in sectorul serviciilor si 15% in cel industrial pe primul semestru al anului in curs, afirma reprezentantul Partidului Comunist detinator unic al puterii.

Circa 72% din populatie sub 35 de ani

Din punct de vedere economic, Vietnamul se transforma in profunzime. De la cateva mii de intreprinderi mici si mijlocii existente in 2000, numarul acestora depaseste in prezent 200.000. Procesul de restructurare a intreprinderilor de stat cunoaste o dinamica asecndenta, astfel ca, in perioada 2001-2005, dintr-un total de 5655 unitati economice 3346 au fost restructurate si 2188 privatizate.

Peste 72% din cei 84 de milioane de locuitori ai tarii au varsta pana in 35 de ani si singurul lor crez este reprezentat de sintagma: a munci, a comnsuma, a progresa, a se imbogati. Chiar cu pretul de a face zilnic, motorizat, 45-50 de minute de la domiciliu la locul de munca.

Dincolo de datele statistice, febra evolutiei se observa pe strada. Vizitatorii Vietnamului de la sfarsitul secolului trecut erau uimiti de numarul urias de biciclete. Sapte ani dupa, strazile sunt aglomerate de motocicletele japoneze, taiwaneze si, de catava vreme, cele chinezesti, mai ieftine. Biciclete abia se mai zaresc in acest infern sonor.

La randul lor, masinile isi cuceresc teritoriul, Toyota stralucitoare in cele mai dese cazuri, cateodata marca Ford si din ce in ce mai multe autovehicule de productie germana.

Clasa mijlocie, cu un venit lunar cuprins intre 251 si 500 de dolari, reprezinta astazi 55% din totalul populatiei, in progres cu 78% fata de perioada 1999-2006. La fel ca si in alte tari, in ciuda ranilor dureroase ale razboiului, "trecutul a devenit trecut" si tot ce este de provenienta americana fascineaza.

Dubaiul paleste de invidie

Constructiile se ridica vazand cu ochii: imobile, suprafete comerciale, cladiri de locuit pe mai multe niveluri, cartiere selecte. La Hanoi, capitala administrativa situata in nordul tarii, ca si in fostul Saigon (actualul Ho Chi Minh City), in sud, la fel ca peste tot.

Da Nang, oras in centrul tarii, cu circa 800.000 de locuitori, ramane cunoscut in istorie ca baza a operatiunilor desfasurate de Statele Unite in timpul razboiului din Vietnam.

Dar viitorul ii rezerva un statut asemanator regiunii Costa Brava: complexe hoteliere, imobile cu 20-30 de etaje, zone industriale, poduri noi, golfuri faraonice, proiecte de amenajare a unei peninsule care face Dubaiul sa paleasca de invidie. Ploua cu bani asupra orasului-port, ca de altfel asupra intregii tari.

Dupa cum arata datele furnizate de FMI, investitiile directe straine au atins nivelul record de 10,2 miliarde de dolari in 2006. La Da Nang 44% din capitaluri sunt americane, 11% japoneze, 8% coreene, 7% taiwaneze, in timp ce investitiile europene in zona abia ating 4%.

Integral in Banii Nostri

de Alic Marza