In primul rand, ce va cumpara Ford? Compania americana cumpara 72, 4% din Automobile Craiova, adica putin peste 13,7 milioane de actiuni. Automobile Craiova este impartita in aproape 19 milioane de actiuni, cu o valoare de aproximativ 40 milioane de lei.

Deci Ford va cumpara actiuni cu o valoare nominala de 28,8 milioane de lei.

La randul sau, Automobile Craiova detine 49% din capitalul social al Daewoo Automobile Romania si este unicul actionar cu drept de vot. Restul de 51% sunt detinute de DWAR. Iar capitalul social al DWAR este de 53,6 milioane de lei.

Castigurile pot fi calculate din doua puncte de vedere. In primul rand vor fi castigurile la bugetul de stat, care vor fi urmate de efectele secundare: reducerea somajului in regiune, cresterea nivelului de trai si intrarea in Romania a noi tehnologii de manufactura.

Probabil statul va lua 100 - 125 de milioane de euro pentru cei 72%

Initial, statul va incasa banii din vanzarea Daewoo Craiova. Automobile Craiova are o valoare bursiera de aproape 230 milioane de euro. Deci 72% din actiuni inseamna 165 milioane de euro la valoarea de piata.

Pe de alta parte, statul roman a rascumparat in 2006 51% din actiunile Automobile Craiova cu 40 milioane de euro. Ceea ce duce valoarea companiei undeva intre 80 si 100 milioane de euro.

In ecuatie mai intra si investitiile de 850 milioane de dolari facute de Daewoo in perioada 1994- 2006. Insa tehnologia folosita de Ford este mult mai avansata decat cea existenta la Craiova. Asadar, este foarte probabil ca utilajele deja prezente sa nu poata fi folosite intr-o proportie mai mare de 30 - 40%.

In prezentarea facuta de AVAS, uzina de la Craiova are un capital de 221 milioane de euro. Adica valoarea terenului, a utilajelor, a cladirilor etc... Insa nu se stie la ce cota au fost evaluate acestea. De multe ori, activele imobiliare nu sunt incluse sau sunt subevaluate.

De altfel, Ford a precizat deja in oferta tehnica faptul ca va face investitii directe de 675 milioane de euro pentru a aduce uzina de la Craiova la standardele mondiale ale companiei.

Orice investitie straina este o veste imbucuratoare. Dar in cazul de fata poate fi si un semn ca cei de la Ford nu sunt pregatiti sa plateasca o suma mare pentru uzina in sine. Una peste alta, statul se va multumi probabil cu o oferta undeva intre 100-125 milioane de euro pentru pachetul de 72% din Automobile Craiova.

Numai din impozitele pe salarii, statul va lua anual 60 mil. euro

Mult mai importanta decat oferta financiara este cea tehnica. Numarul angajatilor va ajunge de la 4000 undeva intre 7000 si 9000, productia anuala va fi de 300.000 de masini si inca atatea motoare, iar cheltuielile anuale ale Ford in Romania vor ajunge in 2012 la 1 miliard de euro anual.

La ce se refera ''cheltuielile''? La salarii, la amortizari, la costurile utilitatilor si la componente.

Deci nu exclusiv la componente, cum declara primul-ministru Calin Popescu Tariceanu dupa intrevederea cu oficialli Ford. Pentru 9000 de angajati la un salariu brut de 1000 de euro pe persoana, statul roman va castiga anual aproximativ 60 milioane de euro.

Aproape 50 milioane din contributiile sociale ale angajatilor si ale angajatorilor si inca 13 milioane din impozitele platite de angajati la stat. Deci din totalul „cheltuielilor" aproape 100 milioane se vor duce catre costurile de salarizare.

Un articol de Paul Angelescu

Integral in Curierul National