Valeriu Lazarov: "Si emotiile sunt divertisment"

de Floriana Scanteie     Evenimentul Zilei
Joi, 26 iulie 2007, 0:00


Foto: Evz

Numele lui Valeriu Lazarov e legat, in Romania, de productii ca „Surprize, surprize”, „Iarta-ma” sau „Secretul Mariei”. Omul de televiziune povesteste despre ce poate ridica un format, despre piata din Romania si despre temele care prind la noi.

Evz: Ce conteaza mai mult, formatul sau prezentatorul?

Valeriu Lazarov: Un prezentator poate strica un format. Un format bun nu poate strica niciodata un prezentator. Formatul, daca e sa vorbim in termeni arhitectonici, este structura unei cladiri. Exista formate bune, mai putin bune si proaste. Dar, in general, cu fiecare zi care trece, televiziunile isi dau seama ca formatul este baza pe care trebuie sa se cladeasca o emisiune. Anii in care se improviza mult si se punea accent pe vedete a trecut.

„Umorul in TV este inca relativ”

Rep: Ce prinde cel mai bine in Romania?

V. L.: Cred ca formatele care au ca ingredient principal emotia functioneaza. De exemplu, „Dansez pentru tine” la Pro TV, „Vreau sa fiu mare vedeta” la Antena 1. Formatele care reusesc sa povesteasca fapte de viata intr-un mod elegant, respectuos, estetic - „Din dragoste”, „Surprize”, „Iarta-ma”.

Alte formate mai timide sunt cele care se bazeaza pe umor. Numai ca umorul in TV este inca relativ. Daca spui prostii si folosesti vulgaritati, ii faci pe oameni sa rada. Dar e un gen de umor care e mai bine sa ramana la susanele, si nu pe sticla.

Rep.:Despre reality-show-uri ce credeti?

V. L.: Sunt un gen de TV, dar de la reality-show-uri se poate foarte usor trece spre banalitate si vulgaritate. Depinde carui fel de societate si cultura de televiziune se adreseaza. Este inexplicabil de ce „Big Brother”, care a avut succes in multe tari, la noi nu a trecut cu bine nici de doua sezoane.

Nu stiu daca n-a fost bine produs, daca castingul n-a fost bine facut, daca nu eram noi pregatiti pentru acest format. Ceea ce fac sotii Columbeanu si Prigoana nu sunt exact reality-show-uri, ei fac show-ul vietii lor.

CNA si „dadaceala telespectatorilor”

Rep.: Cat de diferiti sunt telespectatorii romani de alti europeni?

V. L.: Cred ca romanii au fost educati sa fie mai putin permisivi din punct de vedere al imaginilor care apar pe TV, al continuturilor. Constat cu multumire ca, in ceea ce priveste satira, au aparut mai multe emisiuni ireverente, unele in sens negativ, altele in sens pozitiv, dar cu putere: cu politicieni, cu presedintele tarii.

E un semnal imbucurator ca romanii pot sa rada - atata timp cat se rade cu respect - de oamenii care sunt la conducerea tarii, e un semn de libertate si de deschidere. Publicul din Romania incepe sa semene cu publicul din alte tari.

Dar sunt alte lucruri pe care CNA le-ar respinge aici si care, din punctul meu de vedere, reprezinta o dadaceala a telespectatorilor - o forma voalata a vechii cenzuri.

Eu cred in realitatea din Italia, unde nu exista un organism care reglementeaza audiovizualul, cred in autoreglementare - televiziunile trebuie sa stie singure de ce pot pierde telespectatori. Cred ca publicul din Romania a invatat sa foloseasca arma pe care o are acasa - telecomanda, daca el considera ca e o agresiune asupra ideilor religioase, politice, morale etc.

Nu cred ca publicul trebuie aparat de pericole externe, trebuie sa se autoeduce si sa se apere singur.

„Noi stim sa facem emisiuni, nu minuni”

Rep.: De ce nu a mers „Sub alt chip”, prezentata de Andreea Marin?

V. L.: Emisiunea a avut succes in Franta, Turcia, Grecia, Danemarca si fusese lansata pe piata internationala cu un an inainte de a fi adusa in Romania. S-a intamplat ceea ce Andreea si cu mine am vorbit inainte de a face premiera acestei emisiuni.

Cand i-am propus Andreei sa fie, pe de o parte, directorul acestei emisii, si pe de alta parte prezentator, eu i-am spus sa fie atenta pentru ca s-ar putea sa nu aiba succesul „Surprizelor”.

Ea era obisnuita cu audiente de peste 24% si eu eram convins ca aceasta emisiune nu va putea repeta succesul „Surprizelor”. Era alt gen de format pentru alt fel de public si mi-am exprimat ingrijorarea in privinta audientei. I-am spus Andreei ca, daca este pregatita sa nu aiba cu aceasta emisiune succesul „Surprizelor”, atunci sa accepte.

Ea mi-a spus ca pentru ea era o provocare, ca ea trebuia sa prezinte o emisiune cu alte coordonate, cu un alt limbaj si pentru un alt public. Cred ca ea a facut bine atat rolul de director de emisiune, cat si cel de prezentator si, chiar daca poate sa para o banalitate, eu cred ca am ajuns prea devreme cu aceasta emisiune in Romania.

Rep.: Si „Furori” (Kanal D) a fost oprita...

V. L.: As vrea sa stiu ce emisiune merge extraordinar la un canal care are doua luni de viata. Poate au mers pe ideea ca firma noastra de productie este faimoasa si a generat multe emisiuni de succes, dar noi stim sa facem emisiuni, nu minuni.

O televiziune care se naste intr-o tara unde exista mai multe televiziuni decat in orice tara europeana nu poate avea dupa 8 saptamani de la nastere speranta ca va avea audienta.

Eu nu zic ca „Furori” a fost o emisiune extraordinara, dar a fost facuta cu profesionalism, in conditiile in care vedetele nu sunt obisnuite sa petreaca mult timp ca sa faca o emisiune.

„Am ramas fideli TVR pentru ca acolo am inceput”

Rep.: Cum a trecut „Iarta-ma” de la TVR la Romantica? A fost o motivatie financiara?

V. L.: Nu. Daca TVR ar fi vrut sa pastreze formatul, am fi ramas la TVR. Loialitatea este un principiu de viata profesionala si personala la mine. Noi am raman fideli TVR, pentru ca acolo am inceput.

Nu mi se parea nici logic, nici etic, nici pentru motive financiare, sa ne mutam de la TVR. „Iarta-ma” a ramas libera pe piata, am primit oferta de la Romantica si am acceptat-o.

„Cred ca publicul e in masura sa spuna stop”

Rep.: Care este adevarul in legatura cu viitorul „Surprizelor”?

V. L.: Adevarul este simplu. Nici eu, nici Andreea Marin nu vrem sa tinem pe ecran o emisiune care nu sta bine pe picioarele ei. Nu e cazul „Surprizelor”. La inceputul acestui an, Andreea a spus ca acesta este ultimul an al „Surprizelor”, fara sa clarifice daca e ultimul an al Andreei Marin la „Surprize” sau al „Surprizelor” in general.

Eu n-am considerat obligatoriu, nici interesant, sa clarific povestea asta, pentru ca am vrut sa las sa curga anul 2007, cel putin un sezon jumate, ca sa facem o analiza a formatului si a performantelor in octombrie.

Ea si eu am vorbit despre 2008, despre posibilitatea de a colabora la un alt format, daca o sa gasim unul adecvat si de succes si atata tot.

Rep.: Credeti ca „Surprizele” ar putea avea acelasi succes cu un alt prezentator?

V. L.: Nu stiu, pentru ca stiu cazuri care au functionat. In Spania s-a schimbat de trei ori prezentatorul si a avut succes. Dar in Italia formatul nu a mai avut succes cu alt prezentator. Eu n-am vorbit cu Andreea Marin despre schimbarea prezentatorului.

Poate ca va fi inlocuita de o noua Andreea Marin, mamica. In tot cazul, daca nu se intampla nimic neobisnuit pana la sfarsitul anului, emisiunile de „Surprize” vor fi prezentate de ea.

O sa inregistram 2-3 emisiuni inainte de luna in care ea va fi mai atenta la sarcina. As minti daca as spune ca m-am gandit cine va fi prezentator in 2008.

Rep.: Cat credeti ca va mai avea succes emisiunea?

V. L.: Cred ca publicul e in masura sa spuna stop. Eu nu cred in teoria publicului masochist, care se uita la o emisiune care nu-i place. Atata timp cat publicul o sa ne fie alaturi, nu vad ce alt argument ar putea sa existe ca sa dispara „Surprizele”.

Se pot face doua lecturi „Surprizelor”: una a publicului adevarat, caruia ii place emisiunea, pentru ca transmite emotii.

O alta lectura rauvoitoare, mai superficiala, este a unora care isi bat joc de „emisiunea lacrimilor”. Plansul nu e rusinos, pentru ca e o descarcare emotionala.

Cand noi am facut aceasta propunere la televiziuni ca emisiune de divertisment, multi ne-au privit cu surprindere, pentru ca multa lume inca intelege prin divertisment ca unul sa cante, altul sa danseze sau sa spuna bancuri.

Am demonstrat ca divertismentul poate sa insemne si altceva, pentru ca si emotiile sunt divertisment.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


156 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by