DN5 Bucuresti-Giurgiu a devenit cel mai semnalizat drum national din Romania, surclasand chiar si Autostrada Soarelui. Indicatoarele - dintre cele mai scumpe de pe piata - sunt montate in locatii inutile, la iesirile din toate drumurile forestiere si comunale care strajuiesc soseaua, din curtile caselor de pe margine sau chiar din aratura.

Cele 33 de milioane de euro cheltuite pentru largirea DN5 de la doua la patru benzi si semnalizarea acestuia provin din fonduri europene, prin ISPA, si de la bugetul de stat.

Cu toate acestea, oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) refuza sa spuna concret cate indicatoare rutiere au cumparat si la ce pret, sustinand ca valoarea lucrarilor de semnalizare este inclusa in valoarea totala a contractului de reabilitare.

Nici reprezentantii "Auto Semnal" Cluj nu-si mai amintesc exact cate indicatoare au vandut statului in calitate de furnizor al antreprenorului italian ITINERA Spa. "Coalitia pentru Drumuri Sigure" a reclamat ministrului Orban ca "Auto Semnal" este firma controlata de fostul director al CNADNR Mircea Pop si a fost impusa antreprenorului drept conditie pentru receptionarea finala a lucrarii.

Darnicia cu care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a platit lucrarile de reabilitare a DN 5, intre Adunatii Copaceni si Giurgiu, a permis constructorului sa instaleze indicatoare rutiere chiar si acolo unde nu era nevoie.

In numeroase locuri exista semne de circulatie cu semnificatia "Interzis la stanga", desi mijlocul drumului este deja marcat cu o linie continua dubla care, conform Codului Rutier, inseamna exact acelasi lucru. In alte cazuri, indicatoarele ii avertizeaza pe soferi ca le este interzis sa mearga spre stanga, desi e evident ca la stanga este doar un camp arat.

Cel mai evident exces de zel s-a facut cu indicatoarele "Stop" si "Obligatoriu la dreapta". Acestea au fost montate la iesirile din toate drumurile forestiere si comunale care strajuiesc DN 5, dar si din curtile caselor de pe margine.

In cel putin doua cazuri, ansamblul de indicatoare "Stop" si "Obligatoriu la dreapta" a fost instalat in dreptul unor podisti care se termina intr-un camp arat.

In fine, pentru drumuri de carute sau iesiri din curti s-au folosit indicatoare de mari dimensiuni, din tabla de aluminiu, foarte scumpa, si acoperite cu folie retroreflectorizanta clasa a II-a, de cea mai buna calitate. Standardele de semnalizare in vigoare impun montarea de astfel de semne pe soselele de mare viteza, unde e nevoie de vizibilitate mare, si nu pe cele cu trafic redus.

Asa s-a ajuns la un pret dublu per indicator decat daca s-ar fi folosit solutii mai ieftine, dar eficiente. Din ofertele ce ne-au fost puse la dispozitie de furnizorii din domeniu reiese ca un metru patrat de folie clasa a II-a, precum cea folosita pe DN 5, costa intre 28 si 30 de euro.

In schimb, o folie clasa I, utilizata de obicei pentru drumuri comunale sau judetene, ar fi scos din bugetul CNADRN numai 15 euro. "Pentru iesirile din drumurile comunale se putea folosi tabla de otel, la care se aplica folie reflectorizanta clasa I. Ar fi costat la jumatate", ne-a confirmat un producator de indicatoare.

33 milioane de euro pentru reabilitare

Banii pentru reabilitarea acestei sosele au venit din fonduri europene, prin ISPA, si de la bugetul de stat. Beneficiarul programului, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, a refuzat sa ne transmita, in raspunsul oficial pe care l-am cerut, cate indicatoare rutiere au fost montate pe sectorul Adunatii Copaceni-Giurgiu.

De asemenea, oficialii CNADNR au refuzat sa ne indice si care a fost pretul oficial per bucata pentru indicatoarele montate in exces.

In schimb, ni s-a transmis ca "semnalizarea rutiera pe DN5, Bucuresti-Giurgiu, km 23±200 - 59±100 a fost executata de catre ITINERA SpA, in cadrul contractului de lucrari «Largire la 4 benzi a DN, Adunatii Copaceni-Giurgiu», semnat la data de 02.09.2002, in valoare de 33.840.040 euro, in urma desfasurarii unei licitatii internationale, in anul 2002; valoarea lucrarilor

de semnalizare este inclusa in valoarea totala a contractului mai sus mentionat; proiectul tehnic care a stat la baza executiei lucrarilor a fost aprobat de catre Inspectoratul General al Politiei Rutiere".

Producatorul indicatoarelor rutiere montate pe DN5 este firma "Auto Semnal" SRL Cluj. Nici oficialii acestei firme nu ne-au putut spune clar cate semne de circulatie au vandut statului, prin antreprenorul italian "Itinera" Spa. "Noi am avut un contract initial cu Itinera pentru un anumit numar de indicatoare. Nu va pot spune acum cate au fost, pentru ca programul s-a derulat in doua etape.

Antreprenorul le-a montat in functie de proiectul initial al drumului", ne-a declarat directorul "Auto Semnal", Ioan Gherle.

Acesta a admis ca un indicator de tip "Stop" montat pe DN 5 costa un milion de lei (aproximativ 30 de euro), folia reflectorizanta clasa a II-a - 28-30 de euro, iar un stalp de sustinere - 500 de lei (circa 15 euro). "Nu puteam monta indicatoare de otel, pentru ca nu puteam oferi garantie de zece ani.

Noile standarde prevad indicatoare de dimensiuni mari pentru drumurile nationale. Nu stiu unde s-au montat de fapt acestea, eu am fost pe acel drum doar de doua ori", a precizat directorul clujean. Totusi, in viziunea sa, "semnalizarea s-a facut bine" pe Bucuresti-Giurgiu.

de Razvan Chiruta

integral in Romania Libera