Prin proiectul PHARE „Acces la Educatie pentru Grupuri Dezavantajate“ s-au identificat 34 de scoli, in care elevii de etnie rroma invata in clase separate. „Fiecare caz in parte are un specific anume, respectiv gradul de discriminare este mai accentuat in unele locuri si mai subtil in altele“, potrivit declaratiei purtatorului de cuvånt al Ministerului Educatiei.

Aceasta situatie a scapat de sub control din cauza neimplicarii institutiilor scolare din teritoriu si a consiliilor locale.

Pentru cazurile in care localitatile sunt formate exclusiv sau majoritar din populatie de etnie rroma exista masuri speciale, dar care au fost uitate, deoarece acestea au fost stabilite inca din 2004 printr-o notificare. Drept urmare, in mai multe judete, inspectoratele scolare au aprobat tacit infiintarea de clase separate cu elevi de etnie rroma.

Ministerul nu a stiut sa raspunda despre modul cum s-a desfasurat programul de instruire a acestor copii, in ce conditii si cu ce fel de profesori.

Tardiv, ministrul Cristian Adomnitei a semnat Ordinul cu nr.1540 prin care interzice, cu anul scolar 2007-2008, „formarea claselor I si a V-a segregate“. Totodata, demnitarul sustine ca segregarea are consecinte negative asupra accesului echitabil la educatie a copiilor rromi si ca aceasta poate fi unul dintre motivele care determina abandonul scolar.

„Prevenirea, interzicerea si eliminarea segregarii sunt obiective inscrise in politica educationala a Ministerului Educatiei“, a precizat Adomnitei.

Ministrul educatiei si cercetarii, Cristian Adomnitei, a semnat recent Ordinul nr.1540 „privind interzicerea segregarii scolare a copiilor rromi si aprobarea Metodologiei pentru prevenirea si eliminarea segregarii scolare a copiilor rromi“.

In opinia reprezentantilor etniei rrome, acest document pare sa fie elaborat dupa ureche, deoarece formarea de clase mixte in scolile din localitatile cu populatie majoritara rroma este imposibila. In consecinta, daca acest ordin se aplica ad-litteram, este limpede ca va avea efectul invers: acela de discriminare.

Fenomenul segregarii in toata tara

Demersul legislativ, initiat de Ministerul Educatiei, are drept cauza faptul ca au fost identificate circa 34 de astfel de grave cazuri. „Da, au existat circa 34 de cazuri identificate in cadrul proiectului PHARE „Acces la Educatie pentru Grupuri Dezavantajate“. Pentru toate cele 34 de cazuri exista planuri de desegregare la nivel local.

Ministerul Educatiei ofera consultanta, suport legislativ si financiar, insa planurile de desegregare si implementarea lor sunt in responsabilitatea integrala a autoritatilor locale. Toate cele 34 de cazuri mentionate mai sus sunt raspandite in toata tara.

Fiecare caz in parte are un specific anume, respectiv gradul de discriminare este mai accentuat in unele locuri si mai subtil in altele“, ne-a declarat Mihaela Suciu, purtator de cuvant la Ministerul Educatiei.

Integral in Gardianul

de Alexandru Calmacu, Cl. Marcu