De la 1 iulie 2007, pe piata romaneasca nu se mai poate comercializa motorina care nu are si o anume concentratie de biodiesel.

Potrivit normelor europene, Romania trebuie sa inregistreze o cota de consum de biocarburanti de 2% din totalul combustibililor consumati la nivel national, iar cota va creste gradual in fiecare an pentru a ajunge la minimum 5,75%, pana la 31 decembrie 2010, si la 20%, pana in anul 2020.

Acest lucru este prevazut de o directiva a Consiliului Europei care promoveaza utilizarea biocombustibililor si a altor combustibili alternativi, in special in sectorul transporturilor, ca parte a politicii Uniunii de reducere a dependentei de importul de energie si de scadere a emisiilor de gaze care genereaza efectul de sera.

Au crescut culturile si preturile

In acest context, interesul pentru productia de biodiesel a crescut considerabil, iar suprafetele cultivate cu plante oleaginoase, floarea-soarelui, rapita, soia, materia prima pentru acest biocombustibil, au crescut si ele.

Romania pare sa fi devenit mediul propice pentru dezvoltarea afacerilor cu biodiesel, un combustibil regenerabil care polueaza mai putin si ar trebui sa fie mai ieftin.

Producatorii romani de biodiesel sunt insa nemultumiti de cresterea pretului cerealelor autohtone si apeleaza cel mai adesea la importuri. Liviu Titus Pasca, director de marketing al SC Autoelite SRL Baia-Mare, spune ca producatorii romani doresc sa-si vanda produsele foarte scump.

„Nu putem spune ca ne bucuram ca agricultorii romani au cultivat rapita. Preturile la noi sunt foarte mari. In afara, agricultorii primesc subventii mai mari de la stat. La noi iau 125 de euro pe hectar, iar in Austria 450 de euro pe hectar, de trei ori mai mult.

Asa se explica faptul ca noi cumparam rapita din Germania si Austria la un pret mai bun decat cel de pe piata noastra”, spune directorul de marketing al SC Autoelite SRL, Baia-Mare. Acesta sustine ca si-ar fi dorit sa colaboreze cu agricultorii de la noi, dar asta ar fi insemnat sa vanda biodiesel la acelasi pret sau poate mai scump decat motorina.

Un articol de Mihaela Dima

Integral in Evz