Ultimele date statistice publicate de Organizatia Europeana a Constructorilor de Nave (CESA) dau o nota optimista referitor la viitorul industriei navale din Romania.

Tara noastra a ocupat anul trecut al treilea loc la nivel european in privinta tonajului brut al navelor predate, cu 580.000 de tone, in urma Germaniei, care a detinut 1,2 milioane de tone, si a Olandei, cu 800.000 de tone.

Industria a primit, anul trecut, comenzi noi pentru nave cu o capacitate totala de 200.000 de tone, iar portofoliul santierelor navale de la noi este de 800.000 de tone brute.

In echivalent valoric, productia santierelor navale autohtone detinute in cea mai mare parte de importanti producatori europeni a fost relativ mica, deoarece santierele navale din Romania au primit doar 4,5% din suma de 13 miliarde de euro platita la nivel european.

O cota de 98% din livrari, in valoare de 560 de milioane de euro, a fost destinata exportului, mai arata datele CESA.

O dezvoltare importanta a fost inregistrata si in domeniul lucrarilor de reparatii de nave, arata datele CESA. In ultimii ani, nivelul comenzilor de reparatii s-a dublat, de la 32 de milioane de euro, in 2004, la 59 de milioane, anul trecut, aceasta fiind cea mai mare crestere din toata industria europeana de profil.

Cauzele cresterii sint atit regulile stricte adoptate privitor la poluare, aplicabile in special in transporturile maritime, cit si planurile armatorilor fluviali de modernizare a flotelor de pe Dunare.

Normele adoptate de comunitatea internationala dupa esuarea petrolierului Prestige, incarcat cu 70.000 de tone de titei, in 2002, in largul coastelor Spaniei, au determinat comunitatea internationala sa impuna obligativitatea dublului fund la tancurile petroliere cu o capacitate mai mare de peste 5.000 tdw (tone incarcatura utila).

Regulile au fost preluate in 2002 si de legislatia romaneasca, iar o parte a navelor au nimerit pentru lucrari in santierele de la Marea Neagra. Santierul naval Constanta a cistigat anul trecut zece milioane de euro din transformarea fundului simplu in dublu fund la un tanc petrolier de 3.000 tdw, spune Gheorghe Bosinceanu, patronul santierului naval.

Surse din industria navala sustin ca alte comenzi similare au fost directionate catre santierul naval 2X1 Midia.

Rolul jucat de normele antipoluare Marpol aplicabile in navigatia maritima este preluat, in navigatia de pe Dunare, de cele ale Comisiei Navigatiei pe Rin, principalul organism european de legiferare.

„Normele noastre erau similare cu cele ale UE si a trebuit sa ne adaptam legislatia in 2003, cu trei ani inainte de aderare“, spune Serban Cucu, director pentru navigatie in Ministerul Transporturilor. In plus, „Autoritatea Navala Romana (organismul de inspectie - n.r.) a devenit mai ferma cu armatorii, dupa aderare“, afirma surse din industria navala.

Santierele romanesti ar putea cistiga si din schimbarea motoarelor de pe nave. Potrivit CESA, Comisia Europeana are in vedere injumatatirea cantitatii de sulf din carburantul naval, cu incepere de anul viitor, de la nivelul prezent de 2.000 ppm (parti la milion - n.r.) la 1.000 ppm.

Din 2010 se propune reducerea sulfului la 300 ppm, urmind ca din 2012 proportia sa fie de 10 ppm, adica echivalentul de sulf din motorina auto. „Sint armatori care doresc modernizarea navelor lor, prin inlocuirea motoarelor cu altele mai economice si mai putin poluante“, spune Grigore Potec, patronul Tehnonav SRL, un mic santier de reparatii navale din Braila.

Integral in Cotidianul