Traficul local in Romania este concentrat in mod excesiv pe drumurile nationale, iar autostrazile, desi utile, nu sunt totdeauna prioritatea numarul 1 si nu reprezinta solutia la toate problemele, arata un raport SAR pe politica de transport din tara, dat publicitatii joi.

Potrivit documentului, geometria defectuoasa a sectoarelor de drum, lucrarile de intretinere intarziate, lipsa centurilor ocolitoare in multe orase se numara printre motivele pentru care sansa de a muri intr-un accident pe un drum din Romania este de 40 de ori mai mare decat media UE.

Studiul, intitulat “Drumuri in lucru? Raport sectorial SAR pe politica de transport din Romania”, arata ca doar cu o fractiune din costurile alocate constructiei de autostrazi ar putea fi refacuta urgent reteaua de drumuri judetene si locale, care sa preia mare parte din traficul existent.

Documentul arata, totodata, ca in Romania costurile de constructie pe kilometru de autostrada sunt duble fata de alte tari din centrul si estul Europei, precum Polonia sau Ungaria. Iar unele cheltuieli de intretinere si operare sunt duble chiar si fata de cele din UE sau SUA.

SAR apreciaza ca strategiile de autostrazi si drumuri expres, anuntate pentru perioada 2007-2013, sunt fanteziste, deoarece presupun o capacitate de absorbtie prin investitii de 2-3 miliarde de euro pe an, capacitatea reala nedepasind niciodata 500 de milioane de euro.

Documentul mai sustine ca, in structura institutionala actuala, CFR si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR) sunt practic in faliment pe actualele fluxuri financiare si, in loc sa functioneze independent, sunt afectate anual de schimbarile politice din Ministerul Transporturilor.

De asemenea, se face simtit un transfer accelerat al traficului dinspre calea ferata catre sosele, tendinta care, daca va continua, va face ca serviciul CFR Pasageri sa ramana fara cerere solvabila inainte de 2020.

Avem bani dar nu sunt proiecte

Spre deosebire de anii ’90 principala problema cu care se confrunta autoritatile in acest moment este lipsa unor proiecte pe care sa se poata cheltui finatarile existente.

Una din cauzele acestei situatii este lipsa unor manageri competenti care sa poata trasa o strategie coerenta de proiecte care sa absoarba banii.

Solutia propusa de Ministerul Transporturilor este externalizarea managementului proiectelor de infrastructura.

“Este greu sa ne pastram specialistii care de multe ori pleaca spre companiile private”, spune Septimiu Buzasu, secretar de stat in cadrul Ministerului Transportului.

Referitor la costurile exagerte ale proiectelor din Romania comparativ cu alte state din aceasta zona a Europei, Buzasu nu are o explicatie.

“Exista niste costuri ascunse, pe care nu mi le explic, care fac ca banii cheltuiti pe kilometru sa fie mai multi decat in alte state”, a mai precizat Buzasu.