Lipsa acuta de depozite face din piata industriala romaneasca una dintre cele mai atractive piete, datorita riscurilor de investitie reduse si profitului in urma vanzarii de 8-9%.

Immoeast (Austria), Cefin (Italia), Portland Trust (capital ceho-american) sau Graells & Llonch (Spania) domina piata spatiilor logistice, care totalizeaza 410.000 metri patrati, fata de Ungaria, unde stocul este cel putin dublu - tara care si conduce pe acest segment.

Bucurestiul si marile orase din Transilvania trag piata de profil, pe de o parte pentru ca detin 70% din stocul de depozite si spatii industriale, iar pe de alta parte pentru ca oferta va creste semnificativ tot in aceste zone.

Capitala are o pondere de 40% din totalul existent, spatii concentrate mai ales in zona celor doua autostrazi.

Cea mai mare tranzactie a anului trecut a fost pre-inchirierea de catre grupul olandez Frans Maas a 29.000 de metri patrati in cadrul proiectului Bucharest West.

Conform celui mai recent raport de piata al companiei de consultanta imobiliara Colliers International, in total, pe piata s-au inchiriat putin peste 123.500 de metri patrati, inregistrandu-se o usoara crestere fata de cei 110.000 de metri patrati inchiriati in 2005.

"Pentru 2007-2008, asteptam finalizarea proiectelor deja existente pe piata. Ne referim la marile proiecte de peste 20.000 de metri patrati, cum ar fi Prologis, Bucharest Industrial Park sau Cefin. Acesta din urma a finalizat deja o parte din etape, pe care le-a si inchiriat", sustine directorul departamentului Spatii Industriale si Comerciale din cadrul Regatta, Costel Alecu.

Chiar daca tranzactiile de pe piata industriala nu sunt la fel de numeroase precum cele de pe piata birourilor sau a centrelor comerciale, principalele parcuri industriale construite in ultimii doi ani au atras o investitie totala de peste un miliard de euro.

Potrivit companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania (CB), randamentele in cazul unei investitii intr-un parc industrial sunt de 8,5-9% pentru Bucuresti si de 9% pentru orase ca Brasov, Timisoara, Constanta, Oradea sau Cluj-Napoca.

Piata spatiilor logistice a atras jucatori importanti de pe piata imobiliara europeana. Divizia imobiliara a Cefin a anuntat o investitie de 150 milioane de euro intr-un parc industrial situat pe autostrada A1, de 300.000 de metri patrati, din care 120.000 de metri patrati au fost deja dezvoltati.

Compania cu capital ceho-american Portland Trust, dezvoltatorul Bucharest West, va investi pana la finalizarea parcului circa 300 milioane de euro. Pe piata din Brasov, spaniolii de la Graells & Llonch vor investi circa 350 milioane de euro intr-un parc industrial din Prejmer, care va avea o suprafata de 850.000 de metri patrati.

Nu trebuie uitat nici giganticul parc logistic al Consiliului Judetean Cluj, Tetarom, care a atras pe platforma sa compania finlandeza Nokia, cu investitii de 200 milioane de euro intr-o fabrica si un centru de cercetare.

Fondul austriac de investitii Immoeast a incheiat o intelegere cu dezvoltatorii britanici European Future Group pentru un program investitional de 300 milioane de euro.

In urmatorii ani, Immoeast va finanta dezvoltarea a opt pana la zece parcuri logistice. Suprafata totala inchiriabila a viitoarelor centre industriale va fi cuprinsa intre 400.000 si 500.000 de metri patrati.

Cererea si-a continuat tendinta ascendenta, multe companii luand decizia de relocare in spatiile nou livrate pe piata.

Depozitele cautate sunt cele cu suprafete flexibile si usor de divizat, inaltimi de minimum noua metri, dotate cu rampe hidraulice care scurteaza timpii de incarcare sau descarcare si sisteme moderne de protectie si stingere a incendiilor.

Dorinta de extindere a multor companii a jucat un rol important in piata. Un asemenea exemplu este compania Cefin Logistic Park. Clientul acesteia, KLG, a decis extinderea intr-un depozit de 15.400 de metri patrati dupa preluarea activitatii logistice a Domo, precum si a spatiului de 5.000 de metri patrati inchiriat de acesta.

Intre timp, spatiul inchiriat anterior de KLG a fost preluat de compania Centrum. Potrivit Colliers, companiile logistice au generat cea mai mare parte a cererii, realizand tranzactii de peste 10.000 de metri patrati, urmate la mare distanta de retaileri si companiile producatoare de bunuri de larg consum (FMCG).

"Zona de vest a Romaniei va fi din ce in ce mai cautata pentru parcuri logistice. Deja investitori locali precum Dumagas - companie care activeaza in domeniul tranporturilor si logisticii - din Timisoara au anuntat dezvoltarea de parcuri logistice. O alta zona punctuala care indica accentuarea acestor dezvoltari este Aradul", completeaza Costel Alecu.

Un articol de Alexandru Urzica

Integral in Business Standard