Cu doi ani intarziere, Vienna Insurance Group (VIG) si-a atins obiectivul de a deveni primul pe piata asigurarilor din Romania. Achizitia Asirom le confera austriecilor o pozitie solida pe o piata ce atrage strainii ca mustele la miere.

Imediat dupa achizitia Omniasig in 2005, VIG (la acea vreme Wiener St?dtische) isi anunta pretentia de a ajunge pe primul loc in topul asiguratorilor din Romania.

Doi ani mai tarziu a si reusit. Saptamana trecuta, austriecii au cumparat 30% din Asirom pentru aproape 47 de milioane de euro de la actionarul principal - Interagro, companie controlata de omul de afaceri Ioan Niculae.

VIG a precizat ca „a semnat un contract pentru achizitia unui pachet majoritar“ si ca, dupa obtinerea acordurilor din partea autoritatilor, va lansa o oferta de preluare pentru restul actiunilor Asirom. Astfel, Vienna Insurance Group va ajunge la 26% din piata romaneasca a asigurarilor, prin cele cinci companii pe care le controleaza (Unita, Omniasig, Omniasig Life, Agras si Asirom).

Miscarea survine in momentul in care piata asigurarilor a intrat intr-un proces de consolidare, dupa ce - de la inceputul anului - nu mai putin de 125 de companii europene din domeniu si-au anuntat intentia sa opereze direct pe piata romaneasca.

Cu o dezvoltare economica puternica si in contextul aderarii la UE, este de asteptat ca Romania sa ramana un punct de atractie pentru investitori, explica Wilson Balachandra, Financial Advisory Services Partner la KPMG.

Ceea ce inseamna ca ar mai putea urma si alte achizitii, cu atat mai mult cu cat grupuri financiare internationale ar vrea, potrivit unor surse din piata, sa cumpere o firma locala. Nume precum compania australiana QBE sau AXA, cel mai mare asigurator din Europa, sunt vehiculate ca potentiali doritori.

De asemenea, grupul belgian KBC - care opereaza la scara mare in domeniul asigurarilor in tara de origine - are doar o prezenta timida in Romania, in urma preluarii, la pachet cu Romstal Leasing, a brokerului Ink Insurance.

„Exista suficiente premise pentru companiile din domeniul financiar sa obtina cresteri ale profiturilor din sinergia veniturilor si a costurilor“, sustine Balachandra. El crede ca acum ar putea fi „momentul oportun pentru orice companie dornica sa beneficieze de aceste avantaje si sa realizeze tranzactii inteligente“.

Integral in Business Magazin

de Ioana Ursu, Bogdan Neagu