Adevarul

Autostrada Bechtel cade la rang de sosea

de Ovidiu Marincea     Adevarul
Sâmbătă, 18 august 2007, 0:00



Cele 2,2 miliarde de euro alocate pentru constructia Autostrazii Transilvania nu ajung decat pentru a construi o sosea cu patru benzi, a declarat, pentru „Adevarul", Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania.

Pentru ca Autostrada Transilvania sa devina, intr-adevar, o autostrada, mai are nevoie de inca doua miliarde de euro. Asta pentru ca firmele Iptana si Search Corporation, care au introcmit studiul de fezabilitate, au omis sa treaca in proiect viaducte si alte constructii.

Dupa ce calculul a fost refacut, incluzandu-se si cei 55 de kilometri de poduri si viaducte, s-a ajuns la concluzia ca autostrada nu mai costa 2,2 miliarde de euro, ci peste patru miliarde.

Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Mihai Grecu, a declarat, pentru „Adevarul", ca la costurile calculate initial se mai poate construi doar o sosea cu patru benzi, pe care sa se circule cu viteza redusa. „Nu pot spune ca autostrada va costa cu 50%, 100% sau 200% mai mult.

Cert este ca firmele care au facut studiul de fezabilitate au omis sa ia in calcul viaductele si podurile pe mai multe tronsoane", a mai adaugat Grecu. Potrivit acestuia, unul dintre viaductele care nu au fost luate in calcul este cel de trei kilometri intre Suplacu de Barcau si Bors si care va costa 60 milioane de euro.

De asemenea, nici viaductele de pe tronsonul 3 B (Mihaiesti - Suplacu de Barcau) nu au fost luate in calcul si urmeaza a fi construite.

Deocamdata, din cele opt tronsoane de autostrada, doar pentru doua tronsoane s-au finalizat studiile tehnice, deci o aproximare a costurilor nu este foarte exacta, dar, pe langa lucrarile neprevazute, reprezentantii CNANDR sustin ca exista si alte clauze ale contractului incheiat in 2003 cu Bechtel care pot afecta costurile finale.

Materiale mai ieftine in acte, mai scumpe la asfaltare Surse din CNADNR sustin ca studiul de fezabilitate indica doar cantitatile aproximative de materiale si solutii tehnice, care sunt trecute la un pret mai mic decat cele care au fost aplicate in practica.

Oricum, toate aceste costuri sunt aproximative, pentru ca proiectele tehnice nu erau inca realizate in 2003, atunci cand s-a semnat contractul cu Bechtel.

Autoritatile vor fi nevoite sa plateasca companiei Bechtel in fiecare an sume corectate cu un coeficient anual de indexare a preturilor unitare, ceea ce ar putea creste considerabil costurile, potrivit surselor citate. La ora actuala se elaboreaza proiecte tehnice pentru tronsoanele Mihaiesti - Suplacu de Barcau si Sighisoara - Targu Mures, care vor fi gata abia in 2009.
integral in Adevarul






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


79 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by