In 2007 s-a dezvoltat o tendinta pe piata de retail: apar din ce in ce mai multe supermaketuri in orase mici. Presa este plina de rapoarte cu proiecte indraznete in orase precum Slatina sau Falticeni, investitii mari de 5 - 25 de milioane de euro.

Retelele de retail au realizat pe de o parte potentialul acestor piete mai mici, iar pe de alta rata profitabilitatii in orasele mari au inceput sa scada datorita cresterii cheltuielilor fixe (spatii si salarii).

Avantajele unei astfel de strategii sunt atat pentru firmele de retail, pentru consumatori cat si pentru comunitatile locale si autoritati.

Pentru firmele de retail pentru ca ajung mai usor la clienti si pentru ca vor avea costuri mai mici (salarii si spatii). De asemenea, costurile de distributie pot fi mai mici iar de acest lucru pot beneficia inclusiv producatorii locali (de ex. cei de lapte), chiar daca strategia de achizitii se va face in continuare centralizat la Bucuresti.

Datorita acestor costuri mai reduse, vor reusi sa reduca si preturile de vanzare. Iar asta va fi in avantajul consumatorilor locali care vor economisi in plus si banii pe benzina.

Supermarketurile vor contribui si la creearea de locuri de munca si la dezvoltarea firmelor locale (de productie, de transport, etc); lucru esential pentru comunitatile cu emigratie ridicata. In plus, nivelul taxelor colectate atat la nivel local cat si la nivel central vor creste.

Este, daca vrem, o redistribuire de resurse de la nivel central la nivel local si o re-echilibrare a diferitelor piete (imobiliara, de servicii, a muncii, etc).

Este o dovada in plus ca economia merge inainte indiferent de situatia politica - de exemplu nu se mai aude nimic despre centralizare de la referendumul din mai - si ca pietele au capacitatea sa se regleze singure.

Comenteaza pe blogul lui Emil Stoica