Trenurile romanesti de calatori, dar mai ales cele de marfa se vor putea deplasa fara oprelisti in Uniunea Europeana, o data cu recunoasterea la nivel comunitar a licentelor de transport feroviar eliberate in Romania.

La sfarsitul acestei saptamani intra in vigoare un nou ordin al ministrului Transporturilor, care modifica regulile jocului pe piata transporturilor pe calea ferata.

In prezent, pentru ca un transportator feroviar roman, fie el de stat sau privat, de calatori sau de marfa, sa poata opera in strainatate trebuie sa obtina o licenta in acest sens din partea autoritatii feroviare din tara respectiva.

Incepand cu data de 25 august, companiile din domeniu isi vor reinnoi licenta acordata de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), la data cand ea expira, dupa noile reglementari. "Odata reinnoita licenta, ea este recunoscuta de toate statele membre ale Uniunii Europene", a aratat Anca Bursuc, directorul Organismului de Licente din cadrul AFER.

Mai putin timp la granita

De exemplu, rapidul Bucuresti-Budapesta nu va mai trebui sa astepte la Curtici schimbarea locomotivei cu una apartinand cailor ferate maghiare MAV. Similar, si trenurile apartinand CFR Marfa sau operatorilor privati din Romania vor avea semnal verde.

"Este o deschidere mult mai mare, deoarece se simplifica modalitatea de acces pe infrastructurile feroviare din tarile comunitare. Avem o libertate care pana acum ne era ingradita. Vom intra si noi pe piata transporturilor internationale", a declarat directorul general adjunct al companiei Unifertrans, Aurel Dumitrescu.

El a precizat ca, pentru accesul pe infrastructura altei tari, in afara de licenta, mai trebuie obtinut un certificat de siguranta pentru fiecare sectie de circulatie in parte.

Se inteteste concurenta

Pe de alta parte, si licentele de transport feroviar emise in alte state comunitare vor fi recunoscute de AFER, drept pentru care si trenurile companiilor straine vor putea strabate teritoriul romanesc. Astfel, treptat, se va inteti competitia pe piata romaneasca a transporturilor feroviare, in special de marfa.

In momentul de fata, in Romania activeaza 25 de operatori autohtoni de transport marfuri autorizati de AFER, patru de calatori si unul care presteaza ambele servicii. Ei isi vor reinnoi licentele pe masura ce expira cele vechi si apoi vor functiona dupa noile reguli.

Daca pana acum licenta trebuia vizata anual, noul act normativ stabileste ca acest lucru va fi necesar doar la un interval de doi ani.

Tot ordinul ministrului Transporturilor stabileste si alte conditii care trebuie impuse operatorilor feroviari, in conformitate cu directivele europene. "Suntem prima autoritate feroviara care functioneaza dupa ultimele directive in domeniu. Putem sa spunem ca suntem un model pentru tarile din regiune", spune directorul general al AFER, Constantin Zaharia.

integral in romania Libera