Dezvoltari logistice

"Terenurile situate in zona autostrazilor sunt interesante in special pentru dezvoltari logistice. Acestea trebuie sa aiba un acces facil din autostrada si utilitati in apropiere", a declarat Florin Nine, director de investitii in cadrul departamentului de Proiecte&Investitii al companiei Regatta.

Opinia lui este impartasita si de Monica Marin, partner manager al companiei EuroMetropola, care a aratat ca pe autostrada Bucuresti-Pitesti (A1) constructiile aparute sunt in majoritate hale industriale si depozite.

Specialistul Regatta a apreciat ca terenurile din vecinatatea autostrazii Bucuresti-Pitesti, de exemplu, se preteaza mai putin pentru dezvoltari de cartiere: "Pentru dezvoltari rezidentiale, terenurile trebuie sa ofere un cadru natural deosebit pentru a atrage cumparatorii si sa fie cat mai aproape de Bucuresti, in comparatie cu zonele consacrate din nordul orasului.

Pentru a alege o noua zona de dezvoltare, trebuie sa existe avantaje sezizabile fata de arealurile deja binecunoscute".

Monica Marin a spus, la randul ei, ca nu se pune inca problema dezvoltarii unor cartiere rezidentiale pe terenurile din apropierea autostrazilor, intrucat infrastructura nu permite: "Nu se poate face acces direct din autostrada, rutele ocolitoare ar fi mult prea dificile, mai ales pentru aducerea utilitatilor pe aceste terenuri".

In ceea ce priveste preturile acestor tipuri de proprietati, specialistul Regatta a subliniat ca la formarea lor contribuie mai multi factori: "Preturile difera in functie de suprafata, utilitati, distanta fata de Bucuresti, acces. Este impropriu sa dai o anume cifra neluand in calcul toate elementele mentionate".

Reprezentanta Eurometropola a aratat ca pretul metrului patrat de teren din zona autostrazii A1 variaza intre 18 si 65 de euro. "Diferenta este data de cele mai multe ori de distanta dintre proprietatea respectiva si Bucuresti.

Spre exemplu, la km 16, pretul atinge 65 de euro/mp pentru ca terenul este chiar la iesirea din Bucuresti si este amplasat langa un parc logistic care functioneaza deja. Inaintand, preturile scad simtitor", a explicat Monica Marin.

Avantajele amplasamentului

"Apropierea de o autostrada atrage in primul rand companiile comerciale care ofera servicii conducatorilor auto. In aceasta categorie putem include restaurante, fast-food-uri, benzinarii, service-uri auto, moteluri, pensiuni etc.

Exista insa dezvoltari comerciale amplasate in vecinatatea autostrazilor care, pe langa faptul ca beneficiaza de traficul intens, devin adevarate puncte de atractie pentru orasele invecinate.

In aceasta categorie putem include dezvoltarile de tip retail park sau outlet centre", a declarat Razvan Sin, consultant in cadrul departamentului de retail al DTZ Echinox.

Specialistii acestei companii au identificat si alte posibile functiuni ale terenurilor din vecinatatea autostrazilor. "Se pot construi hale de mari dimensiuni pentru depozitare si logistica, spatii de productie usoara.

Un parc industrial devine rentabil din momentul achizitiei la un pret convenabil a terenului pe care se va dezvolta viitorul parc", a spus Ionut Ciocan, consultant la departamentul industrial al DTZ.

Integral in Romania libera