Publicatia americana Forbes a alcatuit un clasament cu cele mai periculoase automobile care ruleaza pe strazile din Statele Unite. Acest clasament a fost realizat impreuna cu agentile de siguranta rutiera IIHS si NHTSA, organizatii care realizeaza teste de siguranta asemanatoare cu cele EuroNcap pentru Europa.

In urma acestei anchete au iesit la iveala multe automobile care sufera mult la capitolul siguranta.

Un exemplu negativ este cel al modelului Nissan 350Z, sportiva care are o rata a mortalitatii dubla fata de media din segmentul automobilelor sport. Chiar si asa, acest tip de automobil face parte dintr-un segment de automobile care sunt conduse de tineri cu putin experienta, motive pentru care aceasta masina are un asemenea renume.

Conform IIHS si NHTSA cea mai importanta problema la capitolul siguranta este protectia laterala.

Acest tip de accident se intampla de cele mai multe ori cand se forteaza lumina rosie a semaforului si vehiculul care circula regulamentar accidenteaza in lateral, in dreptul montantului B, cealalta masina. Daca aceasta nu este echipata cu airbag-uri pentru torace si airbag-uri pentru protectia capului atunci urmarile devin tragice.

Incepand cu anul 2009 in SUA aceste airbag-uri trebuie sa fie montate standard pe toate masinile.

Rezistenta caroseriei este un alt element decisiv in salvarea de vieti, oficialii IIHS declarand ca in mare parte masinile mici sunt mai slabe la asemenea impacturi insa au posibilitatea de a evita un accident printr-o manevrabilitate superioara in comparatie cu masinile 4x4 grele.

Cele mai vandute autombile grele sunt cele care fac parte din segmentul pick-up, acestea dovedind cea mai mare rata de mortalitate de pe piata deoarece se rastoarna cel mai usor. Motivul este plasarea centrului de greutate la un nivel foarte ridicat fata de sosea.

Tot conform IIHS doar 8% din aceste pick-uri sunt dotate optional cu un sistem de stabilitate, pentru restul acesta nefiind nici macar optional.

Raspunsul producatorilor

  • General Motors
    Putratorul de cuvand GM a declarat ca aproximativ 40% din modele pick-up produse de acestia sunt dotate cu airbag-uri laterale tip cortina. Sistemul de stabilitate este oferit pe aproximativ 35% din automobilele produse de GM, iar pentru o mai buna siguranta fabricantul testeaza noi metode impotriva rasturnarilor.

  • Toyota
    Toyota a declarat ca o intelegere mai buna a sigurantei rutiere este o corelare mai eficienta intre greutatea vehiculului si siguranta oferita de aceasta. Toyota implementeaza in prezent un noi tip de otel care este conceput sa reziste mai bine la socuri si care are capacitatea de a prelua energia impactului.

    Airbag-urile laterale sunt echipament standard pe toate modelele in afara de Corolla, Yaris si Matrix.

  • Ford
    Ford se prezinta in acest clasament cu diferite modele nesigure, purtatorul de cuvant declarand ca aceste modele se afla la sfarsitul vietii si urmeaza sa fie inlocuite de altele noi mult mai sigure. Pana la sfarsitul anului 2009 toate masinile Ford vor avea sistemul de stabilitate ca dotare standard.

  • Nissan
    Purtatorul decuvand al marcii Nissan pentru America, Jeannine Ginivan, a declarat ca nu a inteles metodologia acetor teste, insa chiar si asa marca dezvolta noi metode pentru a creste siguranta masinilor sale. Despre modelele Xterra si Frontier acestia au declarat ca masinile corespund normelor interne de siguranta.

    Reprezentantii marcilor Honda, Hyundai si Kia nu au refuzat sa comenteze aceasta analiza.


    10. Ford Ranger/Mazda B-Series
    Rezultat: 153

    Ford Ranger este cel mai ieftin pick-up marca Ford, clientii care achizitioneza aceste utilitare dorind o masina fiabila si cat mai putin complicata. Chiar daca este pe piata de mai bine de un deceniu, Ranger nu este oferit nici macar optional cu airbaguri laterale. Conform NHTSA, Ford Ranger si Mazda B-Series au cea mai proasta rata de siguranta la o eventuala rasturnare. Aceasta este de 30% ca risc de vatamare.

    De mentionat este faptul ca aceast masina nu este aceeasi cu cea comercializata pe piata din Europa.



    9. Nissan Frontier
    Rezultat: 145

    Nissan Frontier in America este identic cu modelul Navara pentru piata europeana. Sistemul de stabilitate este optional pe Frontier fapt care a decis primirea a doar trei stele pentru rasturnare. Conform IIHS in cazul unui impact din spate aceast masina are probleme de structura a caroseriei.



    8.Toyota Yaris
    Rezultat: 132

    Chiar daca pentru piata americana Toyota Yaris ofera un consum de combustibil foarte bun, aceasta masina sufera la capitolul stabilitate in caz de accient. Conform NAHTSA si IIHS masina nu poate sa fie controlata foarte bine in momentul franrii bruste fapt care poate duce la pierderea controlului. La capitolul crash test aceasta masina nu a reusit decat sa obtina trei stele.



    7.Hyundai Accent
    Rezultat: 132

    Modelul coreean este, conform IIHS, o masina care nu ofera din nici un punct de vedere o siguranta buna a pasagerilor. Organizatia a oferit noului Accent doar un calificativ de slab. Chiar daca are si airbag-uri laterale standard aceasta masina a dovedit ca nu poate sa castige mai mult de trei stele la siguranta.



    6. Kia Rio
    Rezultat: 127

    Modelul Kia Rio in ciuda faptului este construit pe aceeasi platforma tehnica cu fratiorul sau Hyundai Accent, a primit calificative si mai slabe decat Accent. Singurul avantaj al modelului Rio fata de Accent este primirea din partea Consumer Reports a calificativului de peste medie la capitolul capacitate de evitare a obstacolelor.

    Aceasta inseamna ca masina are un tren de rulare mai sigur, element care poate salva multe vieti.



    5.Chevrolet Aveo
    Rezultat: 126

    Modelul Aveo, care este asamblat in Coreea de sucursala GM Daewoo, este cea mai ieftina masina din America cu preturi care pornesc de la 9.995 dolari. Chiar si asa airbag-uriele laterale sunt intalnite inca de la nivelul de echipare standard. In rest masina a primit doar trei stele IIHS.



    4.Chevrolet Lacetti/Suzuki Reno
    Rezultat: 125

    Aceasta masina care se comercializeaza sub numele de Suzuki Reno in SUA nu este nimic altceva decat un Chevrolet Lacetti disponibil si pe piata europeana. Masina vine standard cu airbag-uri laterale insa, chiar si asa, aceasta nu a reusit sa obtina decat un calificativ de slab la impactul lateral. Airbag-urile tip cortina si sistemul de stabilitate nu exista nici macar ca optiune.



    3.Jeep Liberty
    Rezultat: 118

    Noul SUV compact al marcii Jeep, repectiv Liberty, a primit din partea Consumer Reports o nota buna la capitolul stabilitate fapt care permite intr-o oarecare masura soferului sa evite un eventual accident. La capitolul rasturnare IIHS a catalogat aceasta masina drept una de trei stele. In cazul unui impact aceasta masina sufera la siguranta frontala. Caroseria nu este capabila sa ofere o siguranta buna pasagerilor.



    2.Honda S2000
    Rezultat: 114

    Renumita masina Honda S200 a dovedit ca ofera un grad de stabilitate foarte bun, element care perimite soferului sa aiba capacitatea de a evita un eventual accident. La impactul lateral NHTS a oferit masinii cinci stele. Accleasi numar de stele a fost primit si in cazul unei rasturnari. Singura problema a masinii fiind faptul ca nici in prezent nu sunt oferite airbag-uri laterale.



    1.Mazda3
    Rezultat: 113

    Cele mai multe critici au fost indreptate spre modelul compact Mazda3. Chiar daca are un design original si este inzestrat cu un tren de rulare foarte eficient, aceasta masina sufera grav la capitolul siguranta laterala.

    Atat NHTSA cat si IIHS au creditat masina doar cu trei stele din simplu fapt ca structura masinii nu este capabila sa rezite la un asemenea impact, iar airbag-urile laterale nu se gasesc la echipare de serie.